بندرعباس - خبرگزاری مهر: مدیرکل ثبت احوال استان هرمزگان ضمن اشاره به نقش آمار حیاتی در برنامه ریزی های کشور اعلام کرد: به استناد ماده 60 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی و بندهای قانون بودجه هزینه اعلام و ثبت وقایع ولادت و وفات خارج از مهلت قانونی پیش بینی شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی عسکری زاده بعدازظهر شنبه در جمع خبرنگاران ضمن تاکید بر لزوم ثبت بموقع وقایع حیاتی ازدواج و طلاق بیان کرد: مهلت قانونی برای اعلام واقعه ولادت 15 روز پس از تولد که هزینه ثبت و صدور شناسنامه نوزاد برای آن مبلغ 50 هزار ریال بوده و برای واقعه وفات 10 روز پس از فوت و هزینه ثبت و صدور خلاصه رونوشت وفات 20 هزار ریال است.

وی تصریح کرد: هزینه ثبت ولادت و صدور شناسنامه نوزاد  بعد از مهلت قانونی تا یک ماه 150 هزار ریال ، یک تا سه ماه 200 هزار ریال سه تا شش ماه 300 هزار ریال و شش ماه و بعد از آن 550 هزار ریال در نظر گرفته شده است.

مدیرکل ثبت احوال استان هرمزگان ادامه داد: هزینه ثبت وفات و صدور خلاصه رونوشت وفات بعد از مهلت قانونی تا یک ماه 120 هزار ریال ، یک تا سه ماه 170 هزار ریال سه تا شش ماه 270 هزار ریال و شش ماه و بعد از آن 520 هزار ریال در نظر گرفته شده است.

وی افزود: برای افرادی که خارج از مهلتهای قانونی مقرر وقایع ولادت و وفات خود را اعلام میکنند هزینه مازاد تعیین شده است.

عسکری زاده ضمن اشاره به نقش و جایگاه ثبت احوال در تولید و انتشار آمارهای حیاتی از مردم خواست: با مراجعه به ادارات ثبت احوال در مهلت مقرر قانونی ( برای ولادت 15 روز از تاریخ تولد و برای فوت تا 10 روز از تاریخ وقوع فوت ) نسبت به ثبت وقایع خود اقدام نموده در غیر اینصورت و مراجعه در خارج از مهلت های مقرر قانونی بر اساس تعرفه های اعلامی باید هزینه مربوط را پرداخت کنند.