رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با بیان اینکه این سازمان مصمم به اجرای طرح موسوم به «آمازون ملی» است، به ناشران سراسر کشور پیشنهاد کرد در ازاء دریافت حداقل 20 و حداکثر 40 درصد از قیمت پشت جلد کتاب‌های ناشران به آنها، با انتشار نسخه الکترونیک این کتاب‌ها در کتابخانه دیجیتال ملی موافقت کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری اسحاق صلاحی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران صبح امروز یکشنبه 19 آبان ماه در محل سالن کنفرانس حوزه ریاست این سازمان برگزار شد.

در ابتدای این کنفرانس مطبوعاتی، صلاحی از برگزاری سیزدهمین آئین همایش حامیان نسخ خطی در روز 28 آبان خبر داد و گفت: برای این همایش مجموعاً 385 اثر شامل 119 جلد کتاب، 248 مقاله، 18 پایان‌نامه رسید که مرحله نخست داوری آنها انجام شده و مرحله دوم هم داوری‌ها هم رو به اتمام است.

بنا بر اعلام رئیس کتابخانه ملی ایران منتخبین سیزدهمین آئین همایش حامیان نسخ خطی در دو گروه برگزیدگان و شایستگان تقدیر معرفی خواهند شد. علاوه بر این از آیت‌الله فقید سیدعبدالعزیز طباطبایی یزدی و محمد دبیرسیاقی به صورت ویژه تجلیل به عمل خواهد آمد.

وی همچنین از برگزاری کارگاره‌های سازماندهی و اطلاعات کتاب، مرمت نسخ خطی و اسناد، آسیب شناسی شابک و کتاب و کتابخوانی و همچنین برپایی سه نمایشگاه تحت عناوین اسنادی و تاریخی، آثار کودک و نوجوان، چاپ سنگی و اسناد به مناسبت هفته کتاب و در روز برگزاری همایش مذکور خبر داد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه از برگزاری نمایشگاهی از اسناد محرمی که در آرشیو ملی ایران نگهداری می‌شوند، طی روزهای آتی خبر داد و گفت: از دیگر برنامه‌های ما در هفته کتاب، افتتاح تالار دیجیتال مرکز سیستان و بلوچستان سازمان اسناد و کتابخانه ملی به شعبه مرکزی است. همچنین در این مناسبت شعبه قزوین کتابخانه ملی ایران با 700 کارتن سند راه اندازی خواهد شد. رونمایی از یک نسخه نفیس از دیوان حافظ از دیگر برنامه‌های سیزدهمین همایش حامیان نسخ خطی است.

صلاحی همچنین با اشاره به اینکه بیش از دو دهه است که فهرست نسخ خطی کتابخانه ملی منتشر نشده است از انتشار چهل و پنجمین شماره این فهرست و رونمایی از آن در هفته کتاب امسال خبر داد.

هچنین به گفته صلاحی به مناسبت بیست و یکمین دوره هفته کتاب 13 هزار جلد کتاب به کتابخانه‌های مناطق محروم اهدا خواهد شد که در این میان سهم استان کرمان 3 هزار جلد، هرمزگان 4 هزار جلد، کهگیلویه و بویراحمد 2 هزار جلد و مناطق محروم استان تهران 1600 جلد است.

وی به پایش مخازن 6 دستگاه دولتی در یک ماه گذشته توسط کارشناسان این سازمان خبر داد و گفت: به زودی نتیجه این پایش به سازمانهای مذکور اعلام خواهد شد.

همچنین به گفته رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در دو ماه گذشته بیش از 36 هزار و 560 نسخه کتاب از ناشران به این سازمان واسپاری و 1070 نسخه هم به کتابخانه اهدا شده است.

صلاحی ادامه داد: از مجموع 36 هزار و 560 نسخه کتاب واسپاری و اهدا شده به کتابخانه ملی، 24 هزار و 531 نسخه در مخازن این سازمان جانمایی و کار اطلاع رسانی آنها انجام شده است.

وی از حضور 9 هزار و 45 عنوان فیپای کتاب در 2 ماه گذشته از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خبر داد و گفت: در این مدت برای 67 کتابخانه شابکا، برای 52 نشریه شابا و برای 277 ناشر فیپای الکترونیک صادر شده است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همچنین از خریداری 169 جلد نسخه خطی و 290 نسخه چاپ سنگی طی دو ماه گذشته از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران خبر داد و در پاسخ به سئوالی درباره رقم پرداخت شده درباره این کار گفت: الان در این باره حضور ذهن ندارم ما معمولا هزینه‌های نسخ خطی و چاپ سنگی را که خریداری می‌کنیم، اعلام نمی‌کنیم مثل شما (خبرنگارها) که هیچ وقت حقوق خود را به کسی نمی‌گویید!

صلاحی در ادامه به نگهداری از 157 هزار و 839 شیئی دیجیتال در سازما ن اسناد و کتابخانه ملی ایران خبر داد و خاطرنشان کرد: اطلاعات منتشر شده درباره این نشریات 23 میلیون و 652 هزار و 294 صفحه است.

رئیس کمیته ملی حافظه جهانی از موافقت این کمیته با ثبت ملی سه اثر  خبر داد و گفت: کتاب جمع و خرج دولت مظفرالدین شاه، اسناد تصویری مجلس خبرگان قانون اساسی و اسناد تصویری دوران دفاع مقدس متعلق به سازمان صدا و سیما به ثبت ملی رسیده‌اند.

وی از موافقت با ارسال سه اثر برای ثبت منطقه‌ای (آسیا و اقیانوسیه) خبر داد و گفت: این آثار عبارتند از: فیلم مستند «جان مرجان» درباره مروارید‌های خلیج فارس، کتاب المسالک و الممالک و کتاب سفرنامه ناصرخسرو.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران همچنین با اشاره به آخرین ارزیابی‌ها کمیته ملی حافظه جهانی برای معرفی آثار به حافظه جهانی یونسکو گفت: تا این لحظه 3 اثر به انتخاب کمیته ملی حافظه جهانی رسیده است و ما موظفیم از بین آنها 2 اثر را برای ثبت در حافظه جهانی یونسکو ارسال کنیم. این آثار عبارتند: از کلیات سعدی، مثنوی معنوی و مجموعه نقشه‌های فرش ایران متعلق به شرکت سهامی فرش ایران.

صلاحی از حضور هیئتی از ایران از جمله خود وی در اجلاس آتی ایکا (شورای جهانی اسناد) در کشور بلژیک خبر داد و همچنین گفت: از بین 110 کشور عضو ایکا ایران به همراه استرالیا نامزد ریاست اجلاس آتی ایکا شده بودند، اما در نهایت این استرالیا بود که مسئولیت ریاست این اجلاس به او واگذار شد.

وی با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت اسناد موجود در شعبه استانی سازمان میراث فرهنگی که گردشگری در شیراز نگهداری می‌شوند، آمادگی سازمان متبوعش را برای در اختیار قرار دادن فضایی به صورت امانی برای حفاظت از این اسناد اعلام و ابراز امیدواری کرد، این آمادگی مورد موافقت محمدعلی نجفی رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز قرار بگیرد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به ماجرای تغییر و تحولات در فاصله جابجایی دولت‌های نهم و دهم در مجموعه یادمان ریاست جمهوری صورت گرفته بود، گفت: ما آمادگی خود را اعلام می‌کنیم که چنانچه دولت یازدهم موافق باشد، یادمان ریاست جمهوری که در آن اسناد مدارک مربوط به ریاست جمهوری این دولت نگهداری خواهد شد، در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تشکیل شود.

صلاحی به ارائه آماری درباره تعداد اعضای سازمان متبوعش گفت: در حال حاضر 4.5 درصد اعضا را دانشجویان دارای مدرک پائین‌تر از کارشناسی ارشاد، 83 درصد دارندگان مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد و 12.5 درصد هم دانشجویان دوره دکتری و بالاتر تشکیل می‌دهند.

وی همچنین درباره چالشی که میان ناشران و این سازمان در مورد انتشار نسخه الکترونیک کتاب‌هایشان کتابخانه دیجیتال ملی در گرفته است، گفت: کتاب اگر ارزشمند باشد، چنانچه نسخه الکترونیک آن منتشر شود، این به فروش کتاب کمک می‌کند نه اینکه ضرری به ناشرانش بزند. البته ناشران ما حقی دارند که باید رعایت شود.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ادامه داد: من همین جا اعلام می‌کنم حاضریم با پرداخت 20 تا حداکثر 40 درصد از قیمت پشت جلد کتابهای ناشران به آنها، نسخه الکترونیک آن را در وب سایت کتابخانه ملی و در کتابخانه دیجیتال ملی قرار دهیم.

صلاحی در پایان از افتتاح پایلوت طرح موسوم به آمازون ملی (فروش کتاب‌های ناشران ایرانی در یک وبگاه واحد و تحت مدیریت کتابخانه ملی ایران) همزمان با هفته کتاب خبر داد.