سومین شماره از دوهفته‌نامه سام با پرونده ویژه‌‌ای در مورد ماه محرم و آلیس مونرو برگزیده نوبل ادبیات منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سومین شماره دوهفته نامه خبری ـ تحلیلی «سام» با دو ویژه‌نامه مرتبط با محرم و نیز برگزیده جایزه ادبی نوبل منتشر شد.

در ویژه‌نامه اول، پرونده‌هایی درباره ماه محرم درج شده که علاوه بر بررسی «ترکیب‌بند محتشم» گفتگو با نویسنده «کتاب آه» و معرفی 10 کتاب خواندنی ویژه ایام سوگواری سیدالشهداء (ع) به چشم می‌خورد و یادداشت‌هایی از علی معلم و مهدی فیروزان درباره مرثیه ماندگار محتشم کاشانی را نیز شامل می‌شود.

در ویژه‌نامه برگزیده برنده نوبل ادبیات 2013 نیز گفتگویی با «آلیس مونرو» و بررسی سبک نوشتاری او و آثار ترجمه شده‌اش در کنار مروری بر 10 شخصیت برتر نوبل دیده می‌شود.

در شماره سوم «سام» همچنین یادداشت‌ها و پیشنهادهایی از مهران رجبی، ستاره اسکندری، پریوش نظریه، آناهیتا نعمتی، محمدعلی ابطحی، نیوشا ضیغمی و ... درباره مطالعه و یا آخرین علاقمندی‌های مطالعاتی‌شان نیز دیده می‌شود.

در بخشی از پرونده مربوط به آلیس مونرو، برنده نوبل ادبیات با عنوان «پیشخدمتی که برنده نوبل شد» و گفتگو با مونرو می‌خوانیم:

من معمولاً داستان‌هایم را با یک خاطره، ضرب‌المثل و یا هر چیزی که همه می‌دانند شروع می‌کنم، ولی معمولاً در انتهای داستان نمی‌توانید از این خاطره یا قصه گفته شده در ابتدا نشانی پیدا کنید. مثلاً زنی افسرده و غمگین را در نظر بگیرید که روی ریل‌های قطار نشسته و اصلاً خیال بلند شدن ندارد. وقتی به گذشته‌اش فکر می‌کند همه چیز در ذهنش با بی‌وفایی شوهر و اطرافیانش تمام می‌شود، ولی در صفحات بعدی چه کسی می‌داند چه سرنوشتی برای این زن رقم خواهد خورد؟ چگونه داستان جلو می‌رود؟ من نمی‌دانم. یعنی اینکه مکان‌ها نمی‌توانند درباره پیشرفت قصه‌ها کمک کنند، ولی می‌توان از مکان به عنوان ابزاری برای تعریف چهره‌ها استفاده کرد.

دوهفته‌نامه خبری ـ تحلیلی «سام» با قیمت هزار تومان در کتابفروشی‌های پایتخت عرضه شده است.