روابط عمومی شبکه 4 سیما درباره گفتگوی مهر با تهیه کننده کتابنامه که گفته بود، برنامه «کتابنامه» در صورت پرداخت 250 هزار تومان از سوی ناشران، نویسندگان و مترجمان، کتاب‌های آنها را به مدت 120 ثانیه در این برنامه از شبکه چهار سیما معرفی و در واقع تبلیغ خواهد کرد، توضیح مفصلی ارائه کرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، روابط عمومی شبکه 4 سیمای جمهوری اسلامی با ارسال یک متن تشریحی به خبرگزاری مهر، درباره گفتگوی خبرنگار گروه فرهنگ و ادب با علیرضا حائری، تهیه‌کننده برنامه «کتابنامه» نکاتی مطرح کرده است که عیناً منتشر می‌شود.

«یکی از اتفاقات خوب در حوزه کتاب، معرفی کتاب‌های خواندنی به دیگران است. کتابی که شما را به وجد آورده یا به گریه واداشته یا خشمی را درونتان خفه کرده یا جرقه رویایی خوش را در ذهنتان روشن کرده، ارزش معرفی به دیگران برای اشتراک در این تجربه متفاوت را دارد.

کتاب‌های پرفروش به واسطه تبلیغات مردمی، از ویترین کتابفروشی‌ها به روی میز یا درون قفسه کتابخانه شخصی خوانندگان راه پیدا کرده‌اند. معرفی کتاب، سنتی نیکوست که می‌تواند تبلیغ فرهنگ مطالعه کند، آن هم در زمانه‌ای که تارهای سرگرمی در فضای مجازی، بر دقایق روزهایمان تنیده و مجالی برای دمی آسایش با کتاب و غوطه‌ور شدن در دنیایی متفاوت باقی نگذاشته است.

تلاش رسانه‌ها برای روشن نگه داشتن چراغ مطالعه در کشور چنان است که هر برنامه‌ای در راستای معرفی کتاب و تبلیغ فرهنگ کتابخوانی، کارکرد فتیله را برای شعله‌ور ماندن نور چراغ آگاهی دارد.

شبکه‌های مختلف به فراخور سیاست‌های محتوایی که برایشان تعریف و تنظیم شده است برنامه‌هایی در حوزه معرفی کتاب دارند، اما در این بین شبکه چهار به جهت ماموریتی که در حوزه فرهنگ برایش تعریف شده است، مسئولیتی سنگین‌تر بر دوش دارد و بیش از 10 سال است که این مأموریت را بدون هیچ پشتیبانی انجام می‌دهد. بر همین مبنا، برنامه «کتابنامه» مجله تصویری روزانه‌ای است که در آن به حاشیه و متن کتاب پرداخته می‌شود.

این برنامه با مروری بر اخبار روزانه حوزه کتاب آغاز می‌شود و سپس با ورق زدن چند صفحه‌ای از کتابی که بناست برای بینندگان معرفی شود، توضیحاتی درباره کتاب می‌دهد. مجری ضمن خوانش بخش‌هایی از کتاب، مخاطب را با زبان و روایت آن کتاب نیز آشنا می‌کند. یکی از امتیازات این حوزه، معرفی کتاب‌هایی با موضوعات گوناگون است. اگرچه در شکل معرفی، نوآوری ویژه‌ای وجود ندارد و همان سبک رایج و خطی در معرفی کتاب است. این برنامه تلاش کرده در زمان کوتاهی که در اختیار دارد، به مسائل و موضوعات مختلف حوزه کتاب بپردازد. از این رو، با پیش کشیدن مباحث چالشی درباره کتاب، بخش گفتگو با مولفان و مترجمان را نیز در آیتم‌های خود دارد. گزارش و اخبار حوزه كتاب از دیگر بخش‌های این برنامه است تا مخاطب از تماشای یک بخش تکراری، خسته نشود و در جریان آخرین رویدادهای این حوزه قرار گیرد. در هر قسمت از اين برنامه 2 تا 3 كتاب معرفي مي شود كه موضوعات آن در اتاق فكر برنامه مشخص و سعي شده به صورت طیف وسیعی از كودك و نوجوان گرفته تا افراد ميانسال و در حوزه‌هاي مختلف علمي، فرهنگي، اجتماعي، ادبي و را پوشش دهد.
مرور اخبار فرهنگي و اقتصادي مرتبط با حوزه كتاب، معرفي كتاب‌هايي در حوزه علوم انساني و تجربي، تماس با دست‌‌اندركاران توليد كتاب، گزارش تصويري مرتبط با كتاب (رونمايي، نقد، تصميم‌سازي، معرفي انتشارات و...) و زیرنویس آخرين خبرها و گزارش فعاليت ناشران و نهادها به همراه مسابقه‌ براي بينندگان از بخش‌هاي مختلف برنامه است.

این مجموعه توليدي در قالبی ترکیبی هر روز از آخرین اتفاقات در حوزه کتاب گزارش می‌دهد. تولید برنامه کتابنامه به سفارش معاونت وقت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تابستان امسال در دستور کار شورای کتاب سیما قرار گرفت. شورای کتاب سیما که مسئولیت آن به عهده شبکه چهار سیما می‌باشد. متشکل از نمایندگان همه شبکه‌های سیما وظیفه سیاستگذاری و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در برنامه‌های سیما را دارد. شورای کتاب سیما با توجه به نیاز حوزه کتاب تولید برنامه کتابنامه را به شبکه چهار سیما واگذار کرد و قرار شد این برنامه پس از اینکه جایگاه خود را در میان اهالی کتاب پیدا کرد، به تدریج در سایر شبکه‌های سیما باز پخش شود که شبکه آموزش در نوبت اول قرار دارد.

با وجود آغاز تولید و پخش شبانه این برنامه از ابتدای مهر امسال تغییرات مدیریتی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سبب شد تا مشارکت وعده داده شده به برنامه کتابنامه نرسد و این برنامه در شرایط دشوار مالی فعلی هم اکنون با صددرصد بودجه و امکانات شبکه چهار سیما در حال تولید و پخش است. البته در زیرنویس این برنامه شماره‌ای اعلام می‌شود تا برخی انتشاراتی‌ها و دست‌اندرکاران حوزه کتاب که علاقه شخصی دارند بتوانند آثار خود را در این برنامه معرفی کنند.

این معرفی به صورت محدود مطابق با ضوابط رسانه ملی با پرداخت بخشی از هزینه تولید امکان‌پذیر است که در آن ضمن معرفی کتاب ممکن است با صاحب اثر هم گفتگوی کوتاهی انجام شود. دلیل تعریف این هزینه هم محدود بودن وقت و امکانات برنامه و همچنین جلوگیری از هجوم تقاضاهای زیاد به برنامه است. به طور معمول هم تمام درخواست‌ها بررسی و به برخی از آنها که مورد تأیید قرار می‌گیرد، این امکان داده می‌شود. ضمن اینکه این بخش به یک درصد حجم کل برنامه هم نمی‌رسد و بسیاری از درخواست‌ها و کتاب‌های ارسالی، شرایط و ویژگی‌های یک اثر فاخر برای معرفی در این برنامه را ندارند.»