مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در نشست رسانه ای مدیران "کانون برگزیدگان فجر" که دوشنبه 20 آبان ماه در محل انجمن موسیقی ایران برگزار شد، هدف از تشکیل این کانون را پاسخ به نیاز و کشف و شناسایی استعدادهای برتر موسیقی ایران ذکر کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، علی ترابی مدیرعامل انجمن موسیقی ایران در ابتدای این نشست خبری با بیان اینکه ایده تشکیل کانون "برگزیدگان فجر" از سال 86 مطرح شده است، یادآور شد: از همان سال‌های 86 که بخش رقابتی در جشنواره موسیقی فجر راه اندازی شد این نکته همواره مورد تاکید بزرگان موسیقی و البته انتقاد به جای کارشناسان حوزه موسیقی قرار می‌گرفت که چرا برندگان و برگزیدگان این بخش به حال خود رها می‌شوند و برنامه‌هایی برای حمایت از فعالیت‌های موسیقایی این هنرمندان انجام نمی‌گیرد.

وی ادامه داد: ما از سال قبل با تشکیل کانونی این روند حمایتی را آغاز و تلاش کردیم تا به انتظاراتی که در این حوزه وجود دارد پاسخ مناسبی بدهیم. البته در ابتدای کار با توجه به اینکه سابقه قبلی نداشتیم از نظر بودجه باز نبودیم ضمن اینکه بسیاری از گروههای برگزیده ادوار گذشته جشنواره موسیقی فجر انسجام گذشته را حفظ نکرده بودند بنابراین ما در اولین گام به شناسایی گروه‌های منتخب پرداختیم.

ترابی با اشاره به تشکیل کانون "برگزیدگان فجر" توسط انجمن موسیقی ایران که با تایید و حمایت معاون هنری وزیر ارشاد امکان‌پذیر شده، تأکید کرد: این کانون به نوعی پاسخ به نیاز و کشف و شناسایی استعدادهای برتر موسیقی کشور است که هدف آن حمایت و همراهی با گروه‌ها، نوازندگان و خوانندگانی است که نه تنها در جشنواره فجر که در دیگر جشنواره های معتبر موسیقی کشور نیز حائز رتبه می‌شوند. البته در این میان محدودیت‌های مالی، تعداد زیاد گروه‌ها و افراد برگزیده و تداوم و عدم تداوم فعالیت هنری اشخاص حقیقی و حقوقی برگزیده، شاخص‌هایی هستند که در تعیین نخستین گروه‌های مورد حمایت کانون مورد توجه قرار گرفته‌اند.

مدیرعامل انجمن موسیقی درباره انتخاب مدیر کانون برگزیدگان فجر هم گفت: امیرعباس ستایشگر از جمله افرادی است که تاکنون به عنوان مدیر بخش نسل دیگر جشنواره موسیقی فجر فعالیت‌های زیادی داشته است از این جهت از وی خواستیم به دلیل آشنایی با گروه‌های مختلف و مستعد موسیقایی، به عنوان مدیر کانون فعالیت خود را داشته باشد که خوشبختانه تاکنون خدمات قابل توجهی را به کانون ارائه داده است.

ترابی در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره نحوه استقرار دفتر کانون "برگزیدگان فجر" گفت: کانون از زیر مجموعه‌های انجمن موسیقی ایران است که دفتر آن هم در انجمن موسیقی خواهد بود . البته در ابتدا قرار بود با عنوان کانون نخبگان فجر کار را آغاز کنیم اما به دلیل اینکه سازمانی به نام سازمان ملی نخبگان در کشور مشغول به فعالیت است تصمیم گرفتیم از نام دیگری برای ادامه کار استفاده کنیم که از نظر ما بهترین عنوان "کانون برگزیدگان فجر" بود.

وی یادآور شد: خوشبختانه با حمایت های مالی انجام شده، مشکل مالی خدشه ای به کار وارد نخواهد کرد. ما برای این 10 گروه 60 میلیون تومان در نظر گرفتیم. البته توزیع این بودجه به صورت مساوی نخواهد بود اما با توجه به کارکرد گروه‌ها بودجه را در اختیار آنها قرار می‌دهیم.

امیرعباس ستایشگر مدیر "کانون برگزیدگان فجر" هم در این نشست خبری با تشریح اهداف راه‌اندازی این کانون موسیقایی گفت: من به واسطه حضوری که در بدنه مدیریتی مرکز موسیقی وزارت ارشاد داشتم تا به حال شاهد تشکیل چنین نهادی نبودم که بخواهد به واسطه حمایت از گروه‌های برگزیده جشنواره موسیقی معتبر کارهای حمایتی را انجام دهد.

وی افزود: اهداف کانون "برگزیدگان فجر" در سه بخش اجرای کنسرت‌ها، انتشار آلبوم و مستر کلاس و کارگاه‌های آموزشی است که بر این اساس فعلا 10 گروه برگزیده موسیقایی متشکل از 4 گروه تهرانی، 2 گروه شیرازی و یک گروه از تبریز، مهاباد و اصفهان تحت حمایت کانون "برگزیدگان فجر" قرار گرفته‌اند. این تنوع انتخاب صرفا به خاطر تمرکز زدایی از پایتخت بوده است زیرا گروه‌های شهرستانی به شدت دارای استعدادهای ناب موسیقایی هستند که باید بیشتر از اینها مورد حمایت قرار گیرند.

ستایشگر با بیان اینکه برنامه‌هایی که برای این گروه‌های منتخب در نظر گرفته شده در یک برنامه 6 ماهه از آذر سال جاری آغاز و تا اردیبهشت‌ماه سال آینده ادامه خواهد داشت، گفت: این در حالی است که بعد از این تاریخ در 6 ماهه دوم از چند گروه موسیقایی برگزیده دیگر از جمله "آرس نوا"، "تریوی جوان" از تهران، "نسیم" از اصفهان و "پاسارگاد" و "سماد" از شیراز حمایت هایی داریم که به زودی جزییات آن اعلام می شود.

مدیر کانون "برگزیدگان فجر" یادآور شد: کانون سعی خود را می کند در مهم ترین بخش حمایت که همان اختصاص تالار برای اجرای برنامه این گروه‌ها است، وارد شود و این مشکل را برای آنها مرتفع کند. این در حالی است که پرداخت بخشی از هزینه های ضبط و برگزاری مستر کلاس ها و کارگاه‌های آموزشی در بخش دیگری از این حمایت قرار دارد. البته در این بخش برنامه هایی برای برگزاری کارگاه‌های آموزشی با حضور اساتید صاحب نام داخلی و خارجی هم مد نظر ما است که در آینده نزدیک جزییات آن را اعلام می کنیم.

سحر طاعتی مدیر روابط عمومی جشنواره بین المللی موسیقی فجر هم در این نشست خبری از راه اندازی سایت مرجع جشنواره موسیقی فجر در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: این سایت به نوعی بزرگترین مرجع اطلاعاتی و آماری جشنواره های موسیقی فجر در ادوار گذشته است که به زودی طی مراسم ویژه ای رونمایی خواهد شد. این سامانه اینترنتی تمامی اطلاعات گروه‌های شرکت کننده در دوره های گذشته جشنواره موسیقی فجر را در بر می گیرد و به احتمال فراوان هفته آینده رونمایی می شود.

"کوارتت زهی کادانس"، گروه آوازی "سونات"، گروه موسیقی "ژی"، گروه "نیواک" و کوارتت گیتار "باران" از جمله گروه‌هایی هستند که در مرحله اول حمایت کانون برگزیدگان فجر قرار گرفته اند.