درآستانه تاسوا و عاشورای حسینی دانشگاه ها با برگزاری برنامه های متنوعی مانند، تعزیه خوانی، برگزاري حلقه هاي معرفت درخوابگاه‌های دانشجويي، پخت نذري در خوابگاه‌ها، برگزاری تئاتر عاشورایی، نقالی خوانی مذهبی، راه اندازی ایستگاه‌های صلواتی ياد و خاطره قيام عاشورا را گرامي می دارند.

به گزارش خبرنگار مهر، درآستانه تاسوعا وعاشورای حسینی دانشگاه‌ها به منظور ترویج و انتقال فرهنگ ایثار و شهادت و انسجام بیشتر عزاداری بین دانشجویان و دانشگاهیان با برگزاری برنامه های متنوعی مانند، تعزیه خوانی، برگزاری کارگاه‌های تعزیه خوانی وآموزش آن، حركت دسته عزاداري هيأت‌های دانشجويي و اساتید در داخل دانشگاه، برگزاري حلقه هاي معرفت درخوابگاه‌های دانشجويي، پخت نذري در خوابگاه‌ها، برگزاری تئاتر عاشورایی، نقالی خوانی مذهبی، راه اندازی ایستگاه‌های صلواتی ياد و خاطره قيام عاشورا را گرامي داشتند.

مراسم عزاداری سالار شهیدان همانند سال‌های گذشته همزمان با آغاز ایام محرم (دوشنبه 13 آبان) در دانشگاه‌های کشور آغاز شد و این عزاداری تا (24 آبان ) به مدت 12 روز ادامه خواهد داشت.

دانشگاه‌ها غالبا برنامه های خود را در این ایام در دو بخش سخنرانی و برگزاری دسته های عزاداران حسینی همراه با مرثیه سرایی برنامه ریزی کرده‌ و اجرا می کنند.

برگزاری آیین طشت گذاری

دراین میان هستند دانشگاه‌هایی مانند دانشگاه‌های اردبیل و ارومیه که سنت‌های خاصی داشته و در آستانه فرا رسيدن ماه محرم، آیین طشت گذاری را برگزار می کنند.

این آیین نمادی از بیعت عزاداران حسینی با حضرت سیدالشهدا(ع) و یاران باوفایش به وسعت آب فرات است، عزاداران دست به طشت و آب می‏زنند و به یاد لبان تشنه امام حسین(ع) و یارانش سوگواری می کنند.

آیین طشت گذاری در روزهای پایان ماه ذیحجه برگزار می شود و در حقیقت برگزاری آن به مثابه آماده شدن حسینیان برای برگزاری آیین های سوگواری سید و سالار شهیدان است.

دسته های سینه زنی آیینی شاخسی

همچنین دانشگاه ارومیه مراسم عزاداری امام حسین(ع) را با دسته های سینه زنی آیینی شاخسی (شاه حسین وای حسین) که مختص مناطق آذری زبان است برگزار می کند.

برگزاری نقالی مذهبی

امسال دانشگاه شهید بهشتی علاوه بر مراسم سخنرانی، عزاداری، ایستگاه صلواتی، برنامه نقالی مذهبی را نیز در دانشگاه برگزار می کند که در یک ساعات معین واقعه عاشورا و قیام امام حسین از روی تصاویری که دراین زمینه آماده شده، نقالی  می شود.

فعالیت مبلغان دینی به صورت شبانه روزی

در دانشگاه شاهرود مبلغان در خوابگاه هاي دانشجويي خواهران و برادران در كليه ساعات شبانه روز حضور داشته و پاسخگوی سؤالات و شبهات دانشجویان به ویژه در زمینه مباحث محرم هستند.

برگزاری نمایشگاه محرم

دانشگاه بیرجند نیز علاوه بر برگزاری مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان نمایشگاه محرم را در دانشگاه برگزار کرده و پیراهن، شال، چادر، سی دی و نرم افزار مذهبی به متقاضیان ارایه می کند.

راه اندازی تعزیه خوانی

دانشگاه شهید چمران اهواز نیز در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی به مدت دو روز مرسم تعزیه خوانی با مضمون شهادت حرّ و شهادت امام حسین (ع) را برگزار می کند.

از دیگر برنامه هایی که درایام محرم در اکثر دانشگاه ها برگزار می شود می توان به سخنرانی، برگزاری هیات و دسته های دانشجویی، مسابقه کتاب خوانی، تائتر دانشگاهی با موضوع عاشورا و ایام محرم، برگزاری ایستگاه های صلواتی و پخت و پخش نذورات اشاره کرد که هرساله با شور و اشتیاقی وصف ناپذیر توسط دانشگاهیان برگزار می شود.