قشم - خبرگزاری مهر: مردم جزیره قشم به مناسبت ماه محرم با طی فاصله 11 کیلومتری مسجد علی ابن ابی طالب (ع) این شهر تا روستای حمیری جزیره قشم و حمل علم منصوب به امام اول شیعیان در آئین کهن علم شمشیری شرکت می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، هرساله همزمان با ماه محرم مردم قشم در آئین کهن علم شمشیری شرکت می کنند.

عبدالله بشارتی خادم  مسجد علی ‌بن‌ابی طالب (ع) قشم در خصوص این آئین به خبرنگار مهر گفت: آئين علم شمشیری که آئینی 900 ساله و به یادگار مانده از ساکنان موسوم به حیدرآبادی جزیره قشم است، هر سال همزمان با ماه محرم با حضور شیعیان جزیره برگزار می شود.

وي افزود: محبان حضرت علي (ع)  با پای پیاده علم شمشيري را از مسجد علی ابن ابی طالب (ع) شهر قشم به روستای حمیری قشم در فاصله 11 کیلومتری می برند و بعد از ظهر در میان استقبال زنان و مردان بسیاری که برای نذر گوسفند و... به پیشواز می آیند، به مکان اصلی اش باز می گردانند.

 به گفته عبدالله بشارتی، شمار شیعیان و سنی مذهبانی که از نقاط دور و نزدیک هرمزگان برای ادای نذر به پیشواز علم می آیند، گاه به بیش از 700 تن می رسد.

خادم مسجد علی‌بن‌ابیطالب(ع) افزود: گفته می شود که در طول قرون گذشته در شکل، رنگ و اندازه علم هیچ تغییری دیده نشده است و این را نیز از شگفتی های آن می شمارند.

به گزارش مهر، بر سر تیغ علم شمشیری عدد 110 نقش شده است که با حساب حروف ابجد نام امیرالمومنین، علی (ع) است.

این رسم دیرینه را امروزه نیز مردم قشم بر پا می دارند و جمعیت قابل توجهی از خرد و کلان، بی اعتنا به سرما و گرما علم را از مسیر خشک و بی آب و علف گدار به روستای حمیری می برند و باز می گردانند.