بوشهر - خبرگزار مهر: نقاط مختلف استان بوشهر در روز عاشورا صحنه برگزاری برنامه‌های مختلف عزاداری در سوگ امام حسین و یاران باوفایش بود.

به گزارش خبرنگار مهر، دسته‌جات عزاداری پس از برگزاری برنامه سینه‌زنی و زنجیرزنی و چاووشی خوانی و دیگر برنامه‌های عزاداری، به محل برگزاری نماز ظهر عاشورا رفتند و پس از نماز ظهر عاشورا نیز برنامه‌های عزاداری تا غروب ادامه یافت.

مراسم تعزیه‌خوانی سنتی نیز در نقاط مختلف استان بوشهر برگزار شد که در برخی از شهرها و روستاها این تعزیه صبح برگزار شد و در برخی مناطق نیز بعدازظهر انجام شد.

در بوشهر، بعد از تجمع بزرگ عاشورائيان و حركت كاروان سوگواري و دستجات عزاداري هيئات مذهبي و مردم ولايتمدار شهر بوشهر، نماز ظهر عاشورا به امامت آيت الله صفايي بوشهري، نماينده رهبر معظم انقلاب اسلامي در استان و امام جمعه بوشهر در مصلاي مركز استان اقامه شد و پس از آن دعاي وارث خواندند.

حركت كاروان سوگواري و دستجات عزاداري هيئات مذهبي با همراهي مردم ولايتمدار بوشهر كه با حضور مسئولان استاني از خيابان امام خميني (ره) در روز عاشوراي حسيني آغاز شد و تا مصلاي جمعه مركز استان به عزاداري در مقام سيد و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين (ع) و 72 تن از يارانش پرداختند.

در ادامه در آئيني بيرق حرم حضرت ابوالفضل عباس قمر بني هاشم باب الحوائج (ع) از سوي ستاد عتبات عاليات استان به آيت الله صفايي بوشهري امام جمعه بوشهر اهدا شد و در مصلاي جمعه مركز استان به اهتزاز در آمد.

يادآور مي شود، عزاداران عاشورايي به همراه نماينده رهبر معظم انقلاب اسلامي در استان و امام جمعه بوشهر، از مصلاي جمعه تا محل خيمه گاه حضرت ابوالفضل (ع) در كنار سواحل خليج فارس سوگواري و عزاداري كردند.

جامعه با عبرت از غدیر و عاشورا از تکرار چنین حوادث تلخی جلوگیری کند

نماینده ولی فقیه در استان و امام‌جمعه بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر در بوشهر با گرامیداشت ایام ماه محرم و تسلیت شهادت حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام و با بیان اینکه در روز عاشورا دو خورشید تابش داشت که یکی خورشید تکوین و دیگری خورشید عالم دین، رأس مطهر حضرت ابا عبد الله الحسین (علیه السلام) بود، بیان داشت: خورشید تکوین هر روز می آید و می رود و بالاخره یک روز غروب کلی می کند، اما خورشید حسین (ع) هیچگاه غروب نمی کند بلکه هر روز به گرما و تابش او افزوده می شود.

آيت الله غلامعلی صفايي بوشهري تصریح کرد: افتخار یک انسان است که زبانش به ذکر حسین(ع)، قلمش به راه حسین(ع)، قدمش در مسیر حسین(ع)، حیات و مماتش حسینی باشد.

اين استاد درس خارج و اخلاق در قرآن با پرداختن به زوایای مختلف واقعه کربلا و عبرت‌های موجود در آن، به رابط تنگاتنگ وقایع عاشورا و غدیر اشاره کرد و ابراز داشت: ولایت گریزی که پس از غدیر از سوی مردم رخ داد سبب ولایت ستیزی و وقوع حادثه دردناک عاشورا شد.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر در ادامه ولایت مداری و تبعیت از مقام معظم رهبری در شرایط فعلی را از واجبات دانست و افزود: جامعه ما باید با عبرت گرفتن از وقایع غدیر و عاشورا از تکرار چنین حوادث تلخی جلوگیری کند.

امام جمعه بوشهر خاطرنشان کرد: شعائر الهی، رشد شعور انسان در حوزه دین را فراهم کرده و شور، اشتیاق و نشاط در حوزه محبت به خداوند و  اهل بیت(ع) را افزایش می‌دهد.

ساخت ضریح خیمه‌گاه حضرت ابوالفضل در بوشهر سبب رحمت و عنایات الهی است

وي ساخت ضریح خیمه‌گاه حضرت ابوالفضل علیه السلام در بوشهر را سبب رحمت و مغفرت و عنایات الهی به مردم ولایت‌مدار بوشهر دانست و اظهار کرد:  این ضریح نماد دین و نشان از ارادت مردم ولایت‌مدار به ائمه اطهار علیه السلام است که خداوند توفیق ساخت این بارگاه مطهر را به استان بوشهر عنایت کرده است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بوشهر با بیان اینکه حادثه عاشورا برای مصون نگه داشتن دین خاتم ایجادشد گفت: نهضت عاشورا یک نهضت الهی است که برای جلوگیری از انحراف دردین اسلام ناب وماندگاری آن حادث شد و هروز خورشید پرفروغ عاشورای بی‌غروب نورانی‌تر و شفاف‌تر می‌شود.

امام جمعه بوشهر نقش حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام در جریان کربلا را تشریح کرد و ولایت‌مداری این بزرگوار مهم‌ترین نماد ایشان دانست.

آيت الله صفایی بوشهری نماد معرفت، بصیرت، مجاهدت، و ولایت‌مداری را از مهم‌ترین شاخصه‌های حضرت ابوالفضل علیه السلام دانست و گفت: ایثارگری، فداکاری ولایت‌مداری از نوزادشش ‌ماه تا پیرمرد 70 ساله در حادثه کربلا شاهد هستیم که نشان می‌دهد همه انسان‌ها درهرسنی می‌توانند دین خود را به اسلام و ائمه اطهار علیه السلام نشان دهند.

جوانان و نوجوانان پیام عاشورا را نقشه راه خود قرار دهند

چوبكزن خادم اهل بيت (ع) در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار كرد: تا ما اين حضور عزاداران عاشورايي در محرم و صفر را داريم، دشمن مي ترسد و به خود اجازه نمي دهد به خاك پاك سرزمين اسلاميمان ايران پا نهند.

وي گفت: امروز دشمنان، نقش مردم ولايتمدار و مومن كشورمان را خوب درك و احساس كرده اند و آنها خوب مي دانند تا علم اسلام ناب محمدي و عزاي عاشوراي حسيني در جامعه ايران بر پا هست، نخواهند توانست به اهداف شومشان دست پيدا كنند.

وي در ادامه عنوان كرد: از همه جوانان و نوجوانان مي خواهم كه حضور پر رنگ و پرشورتري در مراسمات مذهبي مساجد داشته باشند و پيام حضرت اباعبدالله الحسين (ع) و شهدا و امام خميني (ره) و مقام معظم رهبري را سرلوحه و نقشه راه خود قرار دهند و هيچگاه ميدان معنوي عزت و رستگاري را ترك نكنند.

دشمن خرافات را برای کم‌رنگ‌کردن وجهه قيام عاشورا وارد عزاداری‌ها نکند

رئيس كل دادگستري استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اينكه بقاء و رشد اسلام بخصوص تشييع، مرهون قيام و نهضت عاشوراي حسيني است، اظهار كرد: بايد مواظب باشيم تا دشمنان اسلام برای کم رنگ کردن وجهه قيام عاشورا، خرافات را وارد مراسمات عزاداري نکنند.

حيدر بحراني گفت: اگر شناخت و مقاومت امام حسين(ع) و اهل بيت(ع)و ياران ايشان نبود قيام عاشوراي حسيني بوجود نمي آورد و اين دو عنصر اصلي ترين عامل در به ثمر نشستن قيام عاشوراي حسيني بود.

بحراني در ادامه از مصائبي که بر اهل بيت امام حسين (ع) پس از شهادت ايشان گذشت ياد کرد و گفت: آنچه در کربلا گذشت چيزي نبوده که ما ديده باشيم و ما آن را فقط به زبان مي آوريم و به زبان آوردن آنچه رخ داده آسان است، اما شما ببينيد که زينب (ع) شاهد بريدن سر برادر و به نيزه کردن آن و بريدن دستهاي ابوالفضل العباس (ع) و شهادت کودکان شيرخوار و خانواده اش بود.

سرچشمه رشادت‌ها و قيام‌هاي مذهبي به ويژه انقلاب اسلامي از نهضت حسيني بود

رئيس كل دادگستري استان بوشهر ادامه داد: اينها مصيبت بزرگي است که حضرت زينب (س) و حضرت رقيه با آن خردسالي شاهد آن است و با همه اينها زينب (س) بسيار با قدرت و صلابت در مشاهده سر برادر بر نيزه مي فرمايد: من جز زيبايي و گل بر نيزه نمي بينم.

وي حفظ حجاب را مهم‌ترين پيام قيام عاشوراي حسيني ذكر كرد و گفت: اين مهم باعث افزايش امنيت خانواده و جامعه خواهد شد.

بحراني افزود: سرچشمه همه رشادتها و قيام‌هاي مذهبي به ويژه انقلاب اسلامي از نهضت حسيني است.

وي در ادامه خاطر نشان کرد: انقلاب اسلامي ايران نشات گرفته از فرهنگ عظيم عاشورا و تاسوعاست و انقلاب ما به برکت محرم و خون شهيدان کربلا به بار نشسته و بنا بر اين وظيفه داريم ماه محرم را هميشه زنده نگه داريم.

تبيين قيام عاشوراي حسيني براي نسل جوان از ضروريات است

حاج عبدالله يونسي، جانباز دفاع مقدس در گفتگو با خبرنگار مهر با بيان اينكه تبيين قيام عاشوراي حسيني براي نسل جوان از ضروريات است، عنوان كرد: علما، خطبا و ذاكران اهل بيت (ع) پيام قيام عاشوراي حسيني را به جهان ابلاغ كنند.

وي با اشاره به اينكه نهضت امام حسين (ع) پس از گذشت یک‌هزار و 400 سال ماندگار است و عشق و محبت حضرت سيدالشهدا (ع) مانند آتشي فروزان در قلب شيعيان خاموش‌ نشدني است، گفت: يكي از رازهاي ماندگاري واقعه عظيم عاشورا زحمات پيام‌رسان كربلا حضرت زينب (س) است و حضرت زينب كبري (س) با خطبه‌هاي آتشين خود پيام عاشورا را به گوش عالميان رساند.

یونسی با بيان اينكه نهضت حسيني پر افتخار و به دور از هرگونه ذلت است، گفت: هيئت‌هاي عزاداري كه پرچمدار اين حركت حماسي‌ هستند بايد قدر و منزلت خود را بشناسند.

بصيرت و معرفت از اركان مهم عزاداري است/  شور حسيني همراه با شعور حسيني باشد

مشاور استاندار بوشهر در امور ايثارگران و جانبازان و خانواده شهدا در ادامه بصيرت و معرفت را از اركان مهم عزاداري دانست و از مسئولان هيئت‌ها و مساجد خواست تا در مراسم‌هاي خود از روحانيون و مبلغان استفاده كنند و شور حسيني همراه با شعور حسيني باشد.

يونسي با اشاره به تأکيدات مقام معظم رهبري در خصوص بصيرت بخشي به مردم و بياني که عاشورا در خصوص بصيرت در دين دارد، از بصيرت به عنوان محوري ترين بحث عاشورا يادکرد.

وي معرفت، محبت و عمل صالح را سه گام مهم براي رسيدن به مکارم اخلاق برشمرد و اظهارداشت: بايد تلاش کنيم تا به معرفت حقيقي برسيم و اين همان حيات طيبه اي است که تنها در پرتو قرآن حاصل مي‌شود و انساني که از کرامت انساني برخوردار شد هرگز مغلوب هواي‌هاي نفساني نمي‌شود.

وي با بيان اينکه در پرتو عاشوراي حسيني درس بصيرت از مهمترين درس‌هايي است که مي‌توان با مردم در ميان گذاشت خاطرنشان کرد: آنچه که مي تواند مردم را در برابر فتنه فتنه گران و دشمني دشمنان مصون نگه دارد، عاشورا و درس‌هاي عاشوراست.