مدیرعامل موسسه خانه کتاب از ارزیابی 4138 اثر در ششمین دوره جایزه ادبی جلال آل‌احمد و برگزاری آن همزمان با روز پایانی بیست و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی شجاعی‌صائین مدیرعامل موسسه خانه کتاب درباره جایزه ادبی جلال آل‌احمد گفت: جایزه ادبی جلال آل­ احمد بر اساس مصوبۀ شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1385 بنیان نهاده شد و مراسم آن هر سال دوم آذرماه هم زمان با سالروز ولادت این نویسنده توانا و صاحب سبک برگزار می‌شود.

وی هدف از اهدای این جایزه را ارتقای زبان و ادبیات ملی و دینی از رهگذر بزرگداشت پدیدآورندگان آثار برجسته بدیع و پیشرو دانست و افزود: در این جایزه کتاب‌هایی بررسی و داوری می­‌شوند که برای نخستین بار در سال گذشته به طبع رسیده­‌اند و موضوعات مورد ارزیابی هیئت داوران این رویداد شامل داستان، نقد ادبی، مستندنگاری و تاریخ نگاری است.

شجاعی صائین با بیان ای که ارزش جوایز نفرات اول هر کدام از رشته‌های این طرح، نشان ادبی جلال آل­احمد به علاوه 110 سکه بهار آزادی است، اظهار کرد: در ششمین دوره جایزه ادبی جلال­آل احمد دبیرخانه از اردیبهشت ماه با انتشار فراخوان به جمع­‌آوری آثار نویسندگان اقدام کرد. پس از انتصاب مجید حمیدزاده به عنوان دبیر علمی و حجت الاسلام رسول جعفریان، راضیه تجار، یحیی طالبیان، منوچهر اكبری، عباسعلی وفایی، احمد شاكری، محمدعلی كاظم بیگی، عباس سلیمی نمین و پروین محمدی بدر به عنوان اعضای هیئت علمی و صدور احكام ایشان از سوی وزیر وقت فرهنگ و ارشاد اسلامی جلسه هیئت علمی برای تصمیم‌گیری دربارۀ رویۀ داوری‌ها، روند اجرایی مراسم و انتخاب هیئت داوران با حضور اعضا و معاون فرهنگی برگزار شد.

مدیرعامل موسسه خانه کتاب ادامه داد: در مرحله نخست داوری­ بر اساس آیین‌نامه، كتاب­های تألیفی چاپ اول 1391 در چهار موضوع داستان، نقدادبی، تاریخ نگاری و مستندنگاری از سوی گروه­های داوری که از سوی هیئت علمی دعوت به همکاری شده بودند، ارزیابی شد و از میان 4138 یعنی 1455 اثر در حوزۀ داستان، 660 اثر در حوزۀ نقد ادبی، 1114 اثر در حوزۀ مستندنگاری و 909 اثر در حوزۀ تاریخ نگاری و 39 كتاب به مرحلۀ دوم راه­ یافت.

وی افزود: كتاب­‌های راه‌­یافته به این مرحله از سوی 156 داور از اساتید و صاحب­نظران هر حوزه بررسی شد و سرانجام نتایج به تأیید هیئت علمی رسید.

به گفته شجاعی صائین، مراسم این دوره جشنواره به روال سال‌های گذشته هم زمان با زادروز سید جلال آل‌احمد شنبه 2 آذرماه برگزار خواهد شد.