اختصاص بودجه عمرانی به مناطق در سال 1393 براساس شناسایی مکانیزه وضعیت بزرگراه ها و ارزیابی نیمه مکانیزه وضعیت سایر معابر انجام خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر ،مدیر گروه تدوین ضوابط و معیارهای فنی سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران ضمن اعلام خبر فوق افزود: بودجه ریزی عملیاتی پروژه های تعمیر و نگهداری معابر(سواره رو، پیاده رو، نهر و جدول) برای سال آینده، متکی بر ارزیابی مکانیزه وضعیت بزرگراه ها و البته ارزیابی نیمه مکانیزه وضعیت سایر معابر خواهد بود تا با فراهم شدن اطلاعاتی دقیق و قابل اطمینان، شاخص کیفیت معابر و به تبع آن هزینه های مورد نیاز مرمت و اولویت های اجرایی به دقت تعیین شوند.

عبدالرضا امینایی با بیان آنکه شناسایی وضعیت معابر به منظور پشتیبانی اطلاعاتی از سامانه مدیریت یکپارچه نگهداری معابر شهر تهران (TRMS) قبلا به وسیله کارشناسان و برپایه تکمیل کاربرگ ها انجام می شد، یادآور شد: مکانیزه شدن این فرآیند باعث خواهد شد خروجی سامانه  TRMSدر مقوله بودجه ریزی عملیاتی از سطح اعتماد قابل قبولی برخوردار شود. افزون بر این، در شکل جدید کار نه تنها یافتن محل دقیق نقاط آسیب دیده برای پیمانکاران و عوامل اجرایی ساده تر خواهد بود بلکه کنترل عملیات مرمت و بهسازی برای دستگاه های نظارتی نیز تسهیل می شود.

امینایی سامانه ارزیابی مکانیزه وضعیت بزرگراه ها را شامل خودروهایی مجهز به دوربین، حسگرهای لیزری، رایانه های مجهز به نرم افزارهای ثبت و پردازش اطلاعات، رادار نفوذی زمین (GPR)و البته سامانه GPS دانست و گفت: این خودروها با پیمودن تمام لین های موجود ترافیکی، وضعیت معابر بزرگراهی را ثبت و ضبط کرده و ضمنا می توانند با تشخیص نوع آسیب های واره به آسفالت، شدت، ابعاد و محل دقیق وقوع آنها را برآورد کنند.

وی در تشریح ویژگی های سیستم ارزیابی نیمه مکانیزه وضعیت معابر با تاکید بر اینکه در شکل جدید کار ، کاغذ و کاربرگ از فرآیند ارزیابی معابر غیربزرگراهی حذف می شود ، افزود: سامانه نیمه مکانیزه ارزیابی وضعیت معابر با استفاده از نرم افزار نصب شده روی گوشی های هوشمند تلفن همراه، به ثبت تصویر و مشخصات نقاط آسیب دیده و برآورد دقیق میزان خرابی می پردازد. افزون بر این، ثبت نشانی محل خرابی نیز توسط سیستم GIS  انجام می شود و از این رو عملیات مرمت و نظارت بر آن سامان می یابد.

به گفته مدیر گروه تدوین ضوابط و معیارهای فنی سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، قرار است کارشناسان ارزیابی نواحی 123 گانه شهرداری تهران ضمن شرکت در یک کارگاه آموزشی ، با نحوه عملکرد این سامانه آشنا شوند تا بتوانند به سرعت کار ارزیابی معابر غیربزرگراهی را آغاز کنند.