به گزارش خبرگزاری مهر، این تابلو در ابعاد 30×36 و با عنوان مسیر صلیب، تابلو نقاشی بر روی تکیهگاه چوب و از زیر مجموعههای شکل مستمر بوده که در قرن 19 میلادی توسط هنرمندان روسی خلق شده و سیر تولد حضرت مسیح (ع) تا به صلیب کشیدهشدنشان را به نمایش میگذارد.
بر اساس مطالعات ماکروسکوپی، میکروسکوپی و آزمایشگاهی، تغییر فرم تکیهگاه چوبی، شکستگی و ترک تکیهگاه چوبی، حفره، سستی و آلودگی بیولوژیکی، ترک، سستی و ریختگی لایه بستر، تاول رنگ و بستر، ریختگی رنگ، پوستهشدن رنگ، خراشیدگی رنگ، دلمهشدن ورنی، از بین رفتن ورنی در بیشتر نقاط و آلودگی و چرکی از جمله آسیبهای وارده به لایههای این اثر بودهاند.
عملیات حفاظت و مرمت این اثر شامل از بین بردن آلودگی بیولوژیکی و استحکام بخشی و پر نمودن حفرهها، غبارروبی و پاکسازی جرم آلودگی، برداشتن لایه ورنی آسیبدیده، استحکام بخشی لایه رنگ و بستر، قراگیری در فریم مخصوص جهت از بین بردن تاب تکیهگاه، برداشتن لایههای مرمت نادرست رنگی، برگرداندن و استحکام بخشی طبله و تاولها رنگ و بستر، بسترسازی، موزونسازی و پوششدهی با ورنی استحکام بخش بوده است.
تکیهگاه این نقاشی با توجه به مطالعات فنشناسی انجام شده از جنس کاج نوئل است و لایه بستر این اثر بر اساس مطالعات میکروسکوپ الکترونی شامل ژیپس با اندکی زبره است.
ایکننگاری از ریشه یونانی Eikon گرفته شده و در فرهنگ فارسی به معنای تمثال، تندیس، پیکر، مجسمه و تشبیه تصویر حضرت مریم و مسیح یا مقدسان مسیحی و شمایل اولیا است.
از خصوصیات عمومی ایکنها عدم وجود پرسپکتیو همانند مینیاتور ایرانی بوده و اغلب سوژه اصلی بزرگتر و مرکزیت بیشتری را به خود جذب می کند؛ نکات اصلی در پس زمینه جای گرفته و به نقاش اجازه می دهد از واقعه پرده برداری کند؛ شبیه به آنچه در پرده خوانی در ایران وجود دارد.
همچنین در ایکننگاری منبع نور طبیعی وجود نداشته و سایهها ترسیم نمیشود و تنها منبع روشنایی، نور وجودی چهرهها و اشکال مقدس و نور حلقه روحانی دور چهرهها است. در ایکننگاری یا تنها پرتره قدیسین نمایش داده میشود و یا داستانی روایی را نمایش میدهد که شکل مستمر نام دارد.
از دیگر ویژگیهای ایکنها سادگی، روشنی، وضوح، تناسبات خاص و تقارن و رنگ آمیزی نمادین است.