رشت – خبرگزاری مهر: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان به ارزش و اهمیت اکوسیستم های جنگلی خزری اشاره کرد و گفت: حفاظت از این جنگل ها امری بسیار مهم است.

به گزارش خبرنگار مهر، رحمت الله  رحمانی عصر دوشنبه در جلسه منابع طبیعی و آبخیزداری استان افزود: جنگل های ایران به دلیل شرایط جغرافیایی مختلف دارای گونه های درختی و درختچه ای متفاوت است.

وی اظهارداشت: ناحیه رویشی هیرکانی ( خزری ) به دلیل داشتن آب و هوای معتدل، مرطوب و خاک مناسب دارای ظرفیت تولیدی بالایی است که در تمام برنامه ریزی های توسعه در مناطق شمالی کشور باید حفظ  و صیانت شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان گفت: گسترش جنگل های شمال کشور به عنوان مهمترین و با ارزش ترین اکوسیستم های جنگلی و منبع مهم تولید چوب و سایر فرآورده های جنگلی باید مد نظر قرار گیرد.

وی در ادامه با بیان اینکه جنگل های هیرکانی باقیمانده جنگل های دوران سوم زمین شناسی است، افزود: گونه هایی از قبیل انجیلی، بلند مازو ، لرگ، سفید پلت، لیلکی و همینطور گونه زربین در جنگل های شمال ایران به فراوانی یافت می شوند.

 رحمانی اظهارداشت: جنگل های خزری به صورت یک نوار باریک که طول این نوار 800 کیلومتر و عرض آن بین 20 تا 70 کیلومتر است از آستارا تا گلی داغی استان گلستان ادامه دارد.

وی با اذعان اینکه از نظر فلور گیاهی جنگل های خزری جزو جنگل های غنی و کهن دنیا محسوب می شوند بر لزوم صیانت از این مواهب طبیعی تاکید کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری گیلان در ادامه به اهمیت جنگل ها اشاره کرد و یادآورشد: جنگل ها نقش اساسی در ترسیب کربن که امروزه بسیار مورد توجه قرار گرفته را بازی می کنند.