مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیشنهاد کرد: برای حل برخی از مشکلات عرصه کتاب و کتابخوانی، جهان نویسنده و جهان مخاطب باید به یکدیگر نزدیک شوند و این میسّر نمی‌شود مگر اینکه از نویسندگانمان بخواهیم سفر کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، همایش ترویج کتابخوانی و آیین قدردانی از همراهان توسعه و ترویج فرهنگ کتاب ‌و کتاب‌خوانی، صبح امروز سه‌شنبه 28 آبان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

سیدصادق رضایی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در این برنامه گفت: در فرهنگ ما ایرانیان و همچنین فرهنگ اسلام، توجه به کتاب و معرفی کتاب، یک ارزش است. یکی از ویژگی‌های کتاب خدا یعنی قرآن این است که معرفی کتاب در آن انجام شده است. در قرآن گفته شده است که پیامبر قبل از حضرت رسول (ص)، حضرت عیسی (ع) کتاب دارد. موسی (ع) نیز کتاب دارد. زبور دیگر کتابی است که در قرآن معرفی شده و خدا به بهانه معرفی آن، از حضرت داوود (ع) صحبت کرده است. قرآن از برخی کتاب‌های دیگر نام می‌برد و می‌گوید خودتان به سراغشان بروید.

وی افزود: چه رازی در این کار قرآن وجود دارد؟ حلقه گمشده عدم کتابخوانی مردم در این میان چیست؟ خدا می‌گوید اتفاقا من مخاطبم را خوب شناختم و برای برائت از افرادی که کتاب‌های الهی را تحریف کردند، می‌گوید «این افراد نادان در کتاب‌های من دست برده‌اند. انجیلی که امروز می‌بینیم، آن انجیلی نیست که من فرستادم بودم» و مشخص است که وقتی با مخاطبش یعنی انسان‌ها، ارتباط برقرار نمی‌کند و با فطرت سازگار نیست، از طرف خداوند نیامده است. در تمدن اسلامی هم وجود رسول خدا (ص)، دستگاهی از کاتبان وحی را داشت که رئیس این گروه کاتبان، حضرت علی (ع) بود.

رضایی ادامه داد: هیچ اشکالی ندارد که کسی ساندویچ‌فروشی داشته باشد اما وقتی گفته می‌شود که فلان فرد در زمینه کتاب فعالیت دارد، مردم به‌گونه دیگری به او نگاه می‌کنند. هر که در کار مربوط به کتاب باشد، مردم جور دیگری به او نگاه می‌کنند. این در فرهنگ ما وجود دارد اما به مردم گفته نشده است. هیچ‌جای قرآن دعوت به ندانستن نشده است. قرآن همیشه گفته بپرسید و بدانید. برخی از سئوالات را هم جواب نداده است ولی می‌شد همین سوالات را هم مطرح نمی‌کرد. دلیل این کار این است که قرآن می‌خواهد مردم پاسخ چنین سوالاتی را با اتکا به فطرت خودشان بدهند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت:‌ انتظار ما این است که کتاب بیشتر چاپ شود، تیراژش بالاتر برود و در همه عرصه‌های زندگی ما وجود داشته باشد. می‌خواهیم کتاب بیشتر معرفی شود، بیشتر خوانده شود و به آشناها هدیه داده شود. اگر شما کفش و کلاه‌تان را مصرف کنید، هیچ وقت آن را به فرد دیگری نمی‌دهید. در امدادرسانی و کمک‌های مردم به کشورهای زلزله و طوفان‌زده هم همیشه می‌گویند لباس‌های مصرف‌نشده‌تان را بدهید. اما کتاب اصلا این‌طور نیست. البته به معنی عام، کالای فرهنگی این‌گونه نیست که حالا بحث ما متمرکز بر کتاب است.

رضایی گفت: ما نیازمند ارتباط قانونمند بین نویسنده یا صاحب اثر با مخاطبش هستیم. هنرمندان عرصه کتاب باید زمان بیشتری را به مخاطبانشان اختصاص بدهند و با آن‌ها در ارتباط باشند. ما این کار را که نویسندگان ما به استان‌های مختلف سفر می‌کنند،‌ یک سرمایه‌گذاری می‌دانیم. یک نکته دیگر این است که تقاضای مخاطبان ارتباط معنادار، هدف‌دار و صفحه‌بندی بین تصویر و محتوای کتاب‌هاست. نباید تصویر مربوط به صفحه 2 کتاب در صفحه 12 درج شود. چرا باید این‌طور باشد؟ این سوالی است که بچه‌ها مطرح می‌کنند.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: اگر بتوایم بین نویسندگان و کودکان امروز، ارتباط معنادار و منطقی ایجاد کنیم،‌ بسیاری از این موارد حل‌شدنی است. نکته مهم دیگر است که جهان‌ مخاطب باید شناخته شود. جهان‌بینی نویسنده نیز بسیار مهم است. اگر بتوانیم این دو را به هم نزدیک کنیم، بخش دیگری از مشکلات حل می‌شود و این میسّر نمی‌شود مگر اینکه از نویسندگان بخواهیم سفر کنند و قبل از آن، کتاب‌هایشان سفر کنند.

وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: توسعه کتاب و کتابخوانی، امروز تبدیل به یک علم شده است که در دست کانونی‌هاست و دست بر قضا از مرکز به سمت بالا آمده نه از بالا به طرف مرکز کانون. مقام معظم رهبری در سفرشان به بجنورد این سوال را مطرح کردند که چرا کارگروهی بین زنان و مردان ایرانی این همه کم است؟ از آن طرف هم فرمول درمان را دادند و گفتند با بچه‌ها تمرین کار گروهی بکنید. این افتخار ماست که رهبرمان شاعر و نویسنده‌ است و در جایی فرموده که در دوران جوانی، هزار رمان خوانده‌ام. ایشان می‌گفتند «سال‌های گذشته در کتابخانه آستان قدس رضوی، وقتی کسی کتابی را می‌خواند، در صفحه سفید پایان کتاب، نظرش را می‌نوشت و 10 کتاب مشابه آن را معرفی می‌کرد. اگر بروید آن کتاب‌ها را پیدا کنید، نوشته‌های من هنوز در آن‌ها وجود دارد.»

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادامه داد: باید تنوع کتاب را گسترش بدهیم، نیاز بچه‌ها را به شماره در آوریم. به این نکته هم توجه داشته باشید که نویسنده‌ای که اهل کویر باشد، نمی‌تواند درباره دریا و شمال بنویسد. اگر می‌خواهیم محبت وطن را در دل بچه‌ها شکوفا کنیم،‌ باید دلشان را متوجه خطه‌ای که در آن نیستند، کنیم. اثر تولیدشده، باید ارزان و فراوان در اختیار قرار بگیرد و به مخاطب معرفی شود.