نمایندگان مجلس شورای اسلامی با جزئیات طرح پرداخت تسهیلات از صندوق توسعه ملی به طرح های نیمه تمام خصوصی و تعاونی را با شرط نداشتن بدهی معوق از سوی شرکت ها در صحن علنی مجلس به تصویب نرساندند تا کمیسیون برنامه و بودجه مجددا طرح را اصلاح کند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی مهر، در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی جزئیات طرح اصلاح بند (د) ماده 85 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت.

پیشنهادات زیادی از سوی نمایندگان برای اصلاح ماده واحده ارائه شد. بر اساس این طرح، طرح های نیمه تمام خصوصی و تعاونی که حداقل یک قسط از محل حساب ذخیره ارزی تسهیلات دریافت نموده اند در صورتی که دارای بدهی معوق نبوده و بدهی آنان تعیین تکلیف شده باشد و توجیه فنی، اقتصادی و مالی داشته و اهلیت متقاضیان آنها مجددا به تایید بانک عامل برسد برای تکمیل می توانند از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده نمایند.

پیشنهاد کنندگان خواستار حذف شروط این اصلاحیه برای دریافت تسهیلات از صندوق توسعه ملی بودند. یکی از این شروط نداشتن بدهی معوق بود.

پیشنهادات زیادی برای حذف عبارت بدهی معوق مطرح شد که هیچ کدام به تصویب مجلس نرسید. دولت مخالف حذف این عبارت بود. این طرح برخلاف برنامه پنجم توسعه بوده و نیازمند دو سوم آرای مثبت نمایندگان بود.

در پایان نمایندگان با 126 رای موافق، 37 رای مخالف، 4 رای ممتنع از مجموع 197 نماینده حاضر در مجلس ماده واحده این طرح را به تصویب نرساندند. بنابراین حذف این طرح به رای نمایندگان گذاشته شد.

وکلای ملت با 28 رای موافق، 123 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 197 نماینده حاضر در مجلس با حذف این طرح مخالفت کردند.

بنابراین طرح مذکور برای اصلاح و بررسی مجدد به کمیسیون برنامه و بودجه ارجاع شد.