نماینده دائمی سوریه در سازمان ملل متحد تاکید کرد دولت سوریه به نمایندگی از تمام جهان با تروریسم گروه های تکفیری گمراه مورد حمایت رژیمهای قطر و آل سعود مبارزه می کند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری سوریه(سانا) بشار الجعفری نماینده دائمی سوریه در سازمان ملل متحد تاکید کرد رژیم آل سعود در کنار رژیمهای قطر و ترکیه مسئول کامل ادامه اقدامات تروریستی در سوریه است که غیرنظامیان و نظامیان و زیرساختها را هدف قرار داده است.

الجعفری اظهار داشت دولت سوریه به نمایندگی از تمام جهان با تروریسم گروه های تکفیری گمراه مورد حمایت رژیمهای قطر و آل سعود مبارزه می کند .

وی در سخنانی در مقابل کمیته سوم- کمیته ا جتماعی، انسانی و فرهنگی مجمع عمومی سازمان ملل متحد- پیش از رای گیری درباره پیش نویس قطعنامه ضد سوری نماینده عربستان در خصوص وضع حقوق بشر در سوریه از تلاش مستمر برخی نمایندگی ها برای سوء استفاده از فعالیت کمیته سوم برای خدمت به اهداف سیاسی مداخله جویانه خود ابراز تاسف کرد.

الجعفری با تقدیر از نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و کوبا و مواضع جنبش عدم تعهد خطاب به نماینده سعودی گفت رژیم سعودی در امور داخلی کشورم دخالت می کند. وی در اشاره به پیش نویس قطعنامه سعودی در خصوص وضع حقوق بشر در سوریه تاکید کرد رژیم سعودی آخرین رژیمی است که حق دارد از حقوق بشر حرف بزند.

الجعفری گفت مسئله شگفت آور این است که نماینده سعودی به نمایندگی از همپیمانانش، پیش نویس قطعنامه ای را ارائه کرده از وضع حقوق بشر در سوریه انتقاد می کند، این یک تناقض عجیب است، چرا که رژیم سعودی آخرین طرفی است که حق دارد از حقوق بشر حرف بزند، با توجه به پرونده سیاهی که آل سعود در زمینه حقوق بشر دارد و بهتر بود نماینده آل سعود از وضع رقت بار حقوق بشر در کشور خودش حرف می زد.

وی از نماینده سعودی پرسید آیا رژیم سعودی حاضر است بندهایی از پیش نویس قطعنامه خود را در کشور عربستان در خصوص حقوق بشر اجرا کند.

وی افزود بر هیچ کس پنهان نیست که رژیم سعودی یک طرف اساسی در شعله ور کردن آتش بحران در سوریه و مانع تراشی در برابر حل سیاسی و مسالمت آمیز بحران است.

الجعفری گفت موضع رژیم سعودی تنها به ادامه نقض حقوق مردم سوریه از سوی گروههای تکفیری تروریستی مسلحی می شود که این رژیم از آنها حمایت می کند که همین گروههای تکفیری تروریستی مکتب سلفی وهابی، بیروت را هدف حمله قرار دادند.

الجعفری خاطر نشان کرد دیگر بر هیچ کس پوشیده نیست که عربستان تنها دولتی در جهان است که نه تنها از برگزاری کنفرانس ژنو 2 حمایت نکرده، بلکه تمام نفوذ خود را بر گروه های مسلح مورد حمایت خود و دیگر گروه های مخالف به کار گرفته تا مانع مشارکت آنها در کنفرانس شود، عربستان تنها کشوری بوده که تا کنون اجازه سفر اخضر الابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل متحد به ریاض را نداده و از تلاشهای وی هم حمایت نکرده و به جای آن به تشدید خشونت و تروریسم و ریخته شدن خون سوریها از طریق حمایت از تروریستها ادامه می دهد.

وی خاطر نشان کرد گزارشهای فراوانی دست داشتن رژیم سعودی در آوردن دهها هزار مزدور تکفیری از بیش از 83 کشور جهان را به سوریه تحت عناوین جهاد و غیره با هدف تغییر واقعیت سیاسی سوریه با استفاده از خشونت و تروریسم مورد تاکید قرار می دهد که این اقدامات سعودی در حالی رخ می دهد که همه می دانند نقض آشکار اصول و قوانین حقوق بشر به ویژه ماده 21 است که تاکید می کند فقط ملت می تواند بدون دخالت خارجی، سرنوشت خود را تعیین کند.

الجعفری تصریح کرد موضع آل سعود با موضع شبکه القاعده کاملا هماهنگ و منسجم است که هر دو مسلمانان را به زعم خود به جهاد در سوریه و دادن پول و سلاح به گروههای تروریستی مسلح در آنجا تشویق می کنند.

وی افزود فتاوای تروریستی از سوی قطر و عربستان و شیوخ فتنه صادر می شود و این دروغ را مطرح می کنند که سوریه سرزمین اشغال شده است و جهاد بر ضد دولت آن، واجب شرعی است، در حالی که تمام صادرکنندگان این فتاوا، چشمان خود را به روی حقیقت آشکاری برای همه در این منطقه بسته اند و آن فلسطین و جولان و بخشی از جنوب لبنان است که سرزمین های اشغالی است و پاسخ به این تناقض در اظهارات بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل است که در گفتگو با لوفیگارو گفته بود عربستان و اسرائیل یکصدا هستند.

نماینده سوریه تاکید کرد ما حق داریم که بپرسیم عربستان کشوری که هرگز در معاهدات بین المللی حقوق مدنی و سیاسی جایی ندارد، چگونه اکنون پیش نویس قطعنامه ای علیه سوریه که عضو معاهدات بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است، ارائه می کند. اکنون پس از گذشت حدود 100 سال، رژیم قبیله ای آل سعود تکفیری آمده است به ما درس دموکراسی و تقویت حقوق بشر می دهد در حالی که این رژیم، ملت جزیره عربی را از مشارکت در نهادهای پارلمانی، سیاسی و قضایی محروم کرده است و به زنان هم اجازه برخورداری از حقوق شهروندی نمی دهد و با فتاوای خجالت آوری، زنان از رانندگی و سفر به تنهایی محروم شده اند.

الجعفری گفت آیا کسی می تواند رژیم سعودی را نظام دموکراتیک چند حزبی قلمداد کند، در حالی که یک خانواده بر حکومت و امور مردم مسلط شده و تبعیض نژادی را در حق شهروندان عربستان بر اساس رنگ پوست و طایفه اعمال می کند و تنفر از اتباع خارجی و بدرفتاری با کارگران خارجی را هم باید به آن اضافه کرد.

الجعفری به نقض مستمر حقوق ملت سوریه از سوی مزدوران تکفیری مورد حمایت رژیم آل سعود اشاره کرد که گوشت انسانها را می خورند و کودکان را به تهمت کفر به قتل می رسانند و زنان را تحت شعار جهاد نکاح هتک حرمت می کنند و منابع ملی سوریها را به غارت می برند و کمربندهای انفجاری را در مناطق مملو از جمعیت منفجر می کنند و شهرها را با خمپاره هدف قرار می دهند که آماده کنندگان این پیش نویس ، از این نکته غفلت ورزیده اند که دلیلش این است که برخی از آنها از حامیان اصلی این جنایات هستند.

وی با اشاره به مجبور شدن مردم سوریه به ترک خانه و کاشانه خود به سبب تهدیدها و حملات گروههای تروریستی تکفیری مورد حمایت آل سعود تاکید کرد سوریه، رژیمهای سعودی و قطر را مسئول ارسال سلاح شیمیایی برای گروههای تروریستی می داند.

نکته جالب اینکه بشار الجعفری در پایان سخنان خود، ابیاتی را از شاعر عرب، نزار قبانی را در انتقاد خود از مواضع سعودی و قطر قرائت کرد.

بر اساس این گزارش، 13 کشور شامل روسیه، چین، کوبا، ونزوئلا، نیکاراگوئه، بلاروس، زیمبابوه، ازبکستان، کره شمالی، بولیوی، اکوادور، سوریه و ایران به پیش نویس قطعنامه ضد سوری رای منفی داده، 46 کشور رای ممتنع داده و 123 عضو هم تحت فشارها و تحریک و تطمیع سعودیها رای مثبت دادند که نکته جالب، همسویی نماینده رژیم صهیونیستی با نماینده سعودی بود که به آن رای مثبت داد تا مضحک بودن قطعنامه سعودیها از این نظر که رژیم صهیونیستی بزرگترین ناقض حقوق بشر در جهان در کنار آل سعود قرار دارد، بیشتر نمایان شود