قزوین- خبرگزاری مهر: معاون پژوهش و فنآوری وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری گفت: یکی از عوامل مهم توسعه فنآوری و اقتصاد توجه جدی به برندسازی است که به پایداری رقابت در دنیای تجاری هم کمک می کند.

به گزارش خبرنگار مهر، اولین همایش ملی برند و شرکت های دانش بنیان روز پنجشنبه با حضور وحید احمدی معاون پژوهش و فنآوری وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری، علی خان محمدی نائب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، علی رشیدی رئبس انجمن علمی پارک ها و مراکز رشد علم و فنآوری ایران، عباسعلی درافشانی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری قزوین، عبدالقهار ناصحی مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان، روسای پارک های علم و فنآوری کشور و جمعی از دانشجویان و فعالان شرکتهای دانش بنیان در محل پارک علم و فنآوری امام خمینی(ره) قزوین برگزار شد.

وحید احمدی در این همایش اظهارداشت: تجارت مبتنی بر فنآوری در عصر کنونی راه اساسی برای رقابت در عرصه جهانی است که مسیر طی شده توسط کشورمان منطقی و قابل قبول است.

وی افزود: خوشبختانه با کارهای تحقیقاتی انجام شده گامهای موثری برداشته ایم و در مرحله پختگی هستیم اما لازم است با ورود به مراحل پژوهشی جایگاه خود را ارتقاء بخشیم.

احمدی تصریح کرد: امروزه تجارت مبتنی بر علم و فنآوری از اهمیت خاصی برخوردار است که هر چند کشورما از لحاظ تکمیل چرخه فاصله زیادی دارد اما در مسیر آموزش، پژوهش، تقاضا محوری کارهای خوبی صورت گرفته که لازم است اقتصاد خود را نیز بر محور پژوهش استوار کنیم که تحقق آن نیازمند تامین زیرساختهاست.

این مسئول گفت: باید نیاز صنعت وارد دانشگاهها شده و به آن پاسخ داده شود و اگر حلقه های اتصال دست به دست هم دهند و امور دانش بنیان محور فعالیتها قرار گیرد می توان به موفقیت های بیشتری رسید.

معاون وزیر علوم اظهارداشت: با تشکیل حلقه های مدیریتی، تامین اعتبار مورد نیاز، تعریف اهداف تعیین شده باید برند سازی را به عنوان یکی از عوامل مهم توسعه فنآوری و اقتصاد جدی بگیریم.

احمدی بیان کرد: در کشور مسیری را طی کرده ایم که با تکامل تدریجی همراه شده و امروز باید در مسیر رشد و قوام و پایداری قرار گیریم و آیتم های جدیدی را بری خود تعریف کنیم.

وی اضافه کرد: داشتن برند شرط لازم برای انتقال از یک مرحله به مرحله دیگر و شرط توسعه علم و فنآوری توجه به برند است.

معاون وزیر علوم اظهارداشت: در دنیای امروز موضوع "برند" جزء لاینفک توسعه اقتصادی، فرهنگ رقابتی و تکامل دهنده مجموعه پارامترهای علمی، پژوهشی، اقتصادی، فرهنگی و مدیریتی و حتی دیپلماسی است.

این مسئول بیان کرد: در دنیای رقابتی که همه شرکتها بدنبال حفظ جایگاه خود هستند ما نیز برای توسعه نیازمند داشتن برند هستیم که می تواند افول و طلوع داشته باشد اما اگر در این وضعیت شرکتی نتواند خود را با یک برند خاص معرفی کند محکوم به شکست است و نمی تواند پایدار بماند.

احمدی در ادامه یادآورشد: نگاه ما در وزارتخانه نگاه توسعه ای و پژوهشی است و از حمایت از برندسازی دریغ نخواهیم کرد که امیدواریم راهکار تداوم فعالیتهای پژوهشی برای خروج از بازارهای انحصاری هم فراهم شود.

وی گفت: شرکت های دانش بنیان برای ظهور و بروز خود نیازمند الگوسازی و داشتن برند هستند و برای استحکام بخشیدن به صنعت و کار اقتصادی باید برند ر ا جدی بگیرند.

احمدی تصریح کرد: پارک های علم و فنآوری و شرکت های دانش بنیان نیازمند توسعه و حمایت های لازم هستند و ما هم در وزارتخانه با قدرت از آنها حمایت می کنیم اما انتظار داریم کار از مرحله نظریه پردازی خارج شده و ایده ها بتواند عملیاتی شود و این شرکتها نیز دارای برند مشخص باشند.