ساری - خبرگزاری مهر: معاو بهبود تولیدات دامی مازندران گفت: مهرماه سالجاری در استان بیش از هفت هزار و 785 مورد تلقیح مصنوعی بر روی دام های سنگین انجام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، حسین نگهدار ظهر پنجشنبه در نشست کارشناسان و ماموارن تلقیح مصنوعی با اشاره به اینکه یکی از روش های اصلاح نژاد در حیوانات، استفاده از دام های برتر با تولید بالا بوده و برای دستیابی به چنین هدفی تلقیح مصنوعی بهترین و آسان ترین شیوه به منظور ارتقای کمیت و کیفیت تولیدات شیر و گوشت قرمز است، افزود: با استفاده از تلقیح مصنوعی می توان با سرعت بیشتری صفات مطلوب دام های نر را به تعداد زیادی انتقال داد و بدین ترتیب در مدت زمان نسبتاً کوتاهی اثر حیوان نر برتر را چندین برابر بیشتر در گله و یا حتی در منطقه مشاهده کرد.
 
نگهدار در ادامه اذعان داشت: در راستای اصلاح نژاد دام تعداد 200 مامور تلقیح مصنوعی پس از اخذ گواهینامه از مرکز اصلاح نژاد دام کشور درسطح دامداری های صنعتی و نیمه صنعتی استان مازندران مشغول به فعالیت هستند که ماحصل زحمت و تلاش این مامورین مهرماه سالجاری، در بخش اصلاح نژاد دام سنگین، تلقیح مصنوعی هفت هزار و 785 مورد دام بوده که از این تعداد چهار هزار و 114 مورد گاو اصیل، سه هزار و 290 مورد گاو دورگ و 381 مورد گاو بومی بوده است.
 
وی در پایان افزود: این عملیات با هدف تولید اقتصادی و پایدار در واحدهای پرورش گاو شیری در سطح استان با رویکرد گذار از دامداری سنتی به صنعتی انجام گرفته است.

نگهدار گفت: در حال حاضر استان مازندران دارای 6 میلیون و 800 هزار واحد دامی است که 83 هزار و 358 رأس آن گاو اصیل، 395 هزار و 680 رأس آن گاو دورگ، 275 هزار و 684 رأس آن گاو بومی و پنج هزار و 158 رأس آن گاومیش است.