سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: ترخيص تجهيزات ارتباطي از گمرک منوط به بررسي و ارزيابي نمونه كالاهاي ICT وارداتي به كشور و صدور گواهي تائيد نمونه است که اگر ارائه نمونه براي طي فرايند تائيد نمونه، از سوي اپراتور انجام نشده باشد این ترخیص با تاخير همراه می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، اوایل هفته گذشته مدیرعامل شرکت مخابرات از عدم ترخیص تجهیزات ارتباطی به ارزش بالغ بر 100 میلیارد تومان که از سوی مخابرات به کشور وارد شده است، خبر داد و اعلام کرد: سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اجازه ترخیص این تجهیزات از گمرک را که به دلیل تحریم به 5 برابر قیمت واقعی آن خریداری شده است نمی دهد.

در این راستا، حسين صادقيان مديركل دفتر استاندارد و تائيد نمونه سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديوئي گفت: در فرايند تائيد نمونه، ترخيص تجهيزات ارتباطي صرفاً پس از بررسي و ارزيابي نمونه كالاهاي ICT وارداتي به كشور و صدور گواهي تائيد نمونه امكان‌پذير است و اگر ارائه نمونه براي طي فرايند تائيد نمونه، از سوي اپراتور انجام نشده باشد، تاخير در ترخيص به اپراتور مربوط مي‌شود.

وی با اشاره به اظهارات مديرعامل شركت مخابرات ايران درخصوص عدم ترخيص تجهيزات ارتباطي مربوط به شركت مخابرات در گمرك ايران افزود: پيش از اين، براساس سياستهاي رگولاتوري و به منظور مساعدت با شركتهاي بزرگ دولتي و خصوصي مانند شركت مخابرات ايران، مجوز ترخيص كالاهاي آنها، مشروط به اينكه نمونه تجهيزات، پس از طي زمان لازم براي بررسي و ارزيابي به رگولاتوري ارسال شود، صادر شده است.

صادقیان تاكيد كرد: برغم انتظار منطقي از پايبندي اين شركتها به انجام تعهدات، اين روند پس از پيگيري‌هاي مستمر رگولاتوري و عدم‌ همكاري شركت مخابرات ايران متوقف شده و صدور مجوز منوط به بررسي، ارزيابي و طي فرايند تائيد نمونه تجهيزات است.