اگرچه سازمان میراث فرهنگی متولی تهیه پرونده های میراث ناملموس ایران و ثبت جهانی آنهاست اما وزارت بهداشت نیز به عنوان یکی از اعضای کارگروه ملي ميراث فرهنگي ناملموس در مرجوع شدن پرونده طب سنتی از سوی سازمان یونسکو بی تقصیر نبود.

به گزارش خبرنگار مهر، رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی زمان تهیه پرونده ثبت جهانی طب سنتی ایران اصرار داشت تا از عنوان کلی "ایران" در نام این پرونده استفاده شود، این موضوع توسط کارشناسان میراث ناملموس یک ایراد وارده به پرونده به حساب می آمد اما حمید بقایی بر ایده های غیرکارشناسی خود اصرار داشت تا اینکه این پرونده چند روز پیش توسط کارشناسان ارزیابی پرونده های میراث ناملموس به ایران مرجوع شد چراکه عنوان انتخاب شده برای آن حاکی از نبود پیوند میان رشته های مختلف طب سنتی در ایران بود درحالی که قوانین یونسکو برای ثبت میراث ناملموس، محدود بودن موضوع به قوم و یا محدوده جغرافیایی کوچکتر است. چراکه میراث ناملموس توسط جوامع کوچکتر و خانواده ها حفظ می شود و دولت هیچ نقشی نمی تواند برای حفاظت از آن ایفا کند.

اگرچه سازمان میراث فرهنگی در این زمینه، متولی پزونده طب سنتی بود اما وزارت بهداشت نیز یکی از اعضای کمیته میراث ناملموس بود که هیچ دخالتی در تهیه این پرونده نکرد این درحالی بود که طبق مصوبه هیات دولت در سال 89 این وزارت خانه، موافقت خود را برای عضو شدن در  کارگروه ملي ميراث فرهنگي ناملموس که به منظور حسن اجراي مقررات کنوانسيون حمايت از اين ميراث فرهنگي و انجام هماهنگي‌هاي لازم براي شناسايي ميراث فرهنگي ناملموس و حمايت از آن تشکيل شده، اعلام کرده بود.

این کارگروه متشکل از نمايندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، وزارت اطلاعات، سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، سازمان تربيت بدني، سازمان صدا و سيما، فرهنگستان هنر و فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي، عضو کارگروه ملي ميراث فرهنگي ناملموس است و وطیفه دارد تا در تهیه هر یک از پرونده های جهانی میراث ناملموس تا جای ممکن دخالت کند مانند ثبت جهانی تعزیه که وزارت ارشاد یکی از ارکان تهیه آن بود.

با این حال تنها نهادی که حضور داشت، دانشکده طب سنتی بود که کارشناسان آن هم از آنجا که آشنایی با ثبت پرونده های میراث ناملموس در یونسکو نداشتند، بر اصرار حمید بقایی مبنی بر انتخاب نام ایران برای پرونده، صحه گذاشتند.

اکنون ده روز تا برگزاری اجلاس میراث ناملموس در باکو فرصت باقی مانده و تنها امید ایران برای داشتن یک پرونده میراث جهانی ثبت شده در سال 2013، برپایه دفاعیات کارشناسان میراث ناملموس از پرونده طب سنتی ایران است.