یک كارشناس در برنامه «افق» رادیو قرآن عنوان کرد: بخش خصوصی بهتر از بخش‌های دولتی عمل کرده است و کار آنها باید با حمایت‌های مالی دولت توسعه پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود وکیل، کارشناس مسئول دفتر تألیف کتب درسی آموزش و پرورش و مدرس قرآن کریم در برنامه افق رادیو قرآن با اشاره به اهداف 9‌ گانه آموزش عمومی قرآن کریم که به تازگی از طرف شورای توسعه فرهنگ قرآنی ابلاغ شده است، اظهار کرد: اگر فرض کنیم که آحاد جامعه ما در حد دیپلم سواد داشته باشند، نسبت به اهداف آموزش عمومی نیاز به آموزش‌های محتوایی دارند، اما باید توجه کرد که این آموزش‌ها لازم است، ولی کافی نیست.

وی ادامه داد: همه افراد و همه آحاد مسلمان در حوزه شناخت و مهارت برای استفاده دائمی به قرآن نیاز دارد، وقتی رایانه در جامعه پدید آمد، دوره‌های آموزشی آن هم در سطح وسیع ایجاد شد. آموزش قرآن کریم نیز همین ‌گونه است؛ یعنی باید با یک نهضت آموزش عمومی، این توانایی در همه مردم جامعه ایجاد شود.

این نویسنده کتب قرآنی گفت: جوهره انس با قرآن کریم در همه انسان‌ها، تلاوت روزانه قرآن کریم است. آن چیزی که تمام آموخته‌ها را جهت می‌دهد و آنها را حفظ و باقی می‌کند، تلاوت روزانه قرآن کریم است. اگر نماز رکن و پرچم اسلام است، رکن تربیت دینی، ارتباط دائم و مستمر با قرآن است، بنابراین باید براي پیگیری اهداف آموزش‌ قرآن همه آحاد مردم را در نظر گرفت.

وکیل عنوان کرد: در زمینه ارزیابی میزان آشنایی مردم با قرائت قرآن آمار دقیق و مشخصی وجود ندارد و این نقیصه وجود دارد. در آموزش عمومی آمده است که همه مردم کشور حداقل سه جزء حفظ باشند و این یک افق و آرمان است که با برنامه‌ریزی واقع‌بینانه باید نقشه راه را مشخص کرد.

وی ادامه داد: حتی اگر دانشجوی ما روخوانی قرآن بلد نیست، نباید برای او کلاس روخوانی بگذاریم، بلکه کلاس آموزش عمومی قرآن بگذاریم تا ضمن آشنایی با این کتاب آسمانی بر اساس اقتضائات سن و شرایط او کلاس مهارت‌افزایی برگزار کنیم.

این مولف کتب درسی آموزش و پرورش بیان کرد: در این زمینه استقبال خوبی انجام می‌گیرد و شاید خانواده‌ای وجود ندارد که علاقه‌مند نباشد که فرزند او قرآنی شود. آموزش و پرورش باید در تبیین اهداف آموزشی برای نهادهای گوناگون و به خصوص بخش خصوصی فعالیت کند؛ در بخش خصوصی کارهای خوبی ارائه می‌شود، اما اهداف آنها به روز نیست و متولیان قرآنی باید آنها را به مسائل و اهداف جدیدتر آشنا کنند.

وی ادامه داد: هدف اولیه ما در مقاطع ابتدایی این است که دانش‌آموزان بتوانند در روخوانی قرآن کریم موفق باشند و بر همین اساس در کتاب‌های ابتدایی بر تفکر و خلاقیت کودکان خیلی تاکید دارند. به نظر بنده بخش خصوصی بهتر از بخش‌های دولتی عمل کرده است و کار آنها باید با حمایت‌های مالی دولت توسعه پیدا کند.

موفقیت بخش دولتی در فعالیت‌های قرآنی

در ادامه محمدرضا پورمعین، کارشناس‌ مجری برنامه گفت: در هفته‌های گذشته از کارشناسان حاضر در برنامه خواستیم تا براساس یک ارزیابی کلی از برنامه‌های آموزش و پرورش در حوزه آموزش قرآن یک نمره کلی به آموزش و پرورش بدهند که رضا نباتی با سابقه 22 ساله تدریس در آموزش و پرورش، به عنوان یک معلم قرآن و کارشناس حاضر در برنامه گفت: برای پاسخ به این سوال باید جوانب مختلف و زاویه نگرش به موضوع آموزش مشخص شود تا بتوان پاسخ صحیحی ارائه داد در بحث اجرایی شدن آموزش قرآن در آموزش و پرورش مبانی برنامه‌ریزی و اصول و اهداف مورد توجه قرار می گیرد که در این بخش آموزش و پرورش نمره کاملی  می‌گیرد و آموزش و پرورش پیشرو است و ما حرف زیادی برای گفتن داریم، اما متأسفانه این برنامه‌ها را نتوانستیم حتی به معلمان منتقل کنیم؛ اما در بخش اجرا نمی‌توانم نمره خیلی خوبی به این وزارتخانه بدهم، ولی نمره خیلی کمی هم نباید داد، چون مبانی بسیار خوب است و در بخش اجرا آسیب‌هایی داشته‌ایم و به نظر می‌رسد برای بحث اجرایی  آموزش قرآن در آموزش و پرورش اگر منصفانه بخواهیم نمره بدهیم باید این نمره 12 یا 13 باشد. ظاهرأ مطالب بیان شده توسط آقای نباتی توسط رسانه‌ها کمی با نقص منعکس شده بود که من در اینجا عین عبارات را خواندم.

 در ادامه مهدی بحرالعلوم، حافظ قرآن و معاون آموزش و پژوهش سازمان درالقرآن‌الکریم ضمن تعریف آموزش عمومی قرآن کریم اظهار کرد: آموزش عمومی یعنی آموزشی که از همه انتظار می‌رود آن را آموخته باشند و دستیابی گروهی از جامعه به آن کفایت نمی‌کند. مثلاً تعدادي قاری حرفه‌ای برای جامعه کفایت می‌کند، اما اعتقاد به قرآن و مانند آن از مواردی است که همه باید آن را داشته باشند.

وی ادامه داد: پیامبر اکرم(ص) در هنگام نزول قرآن همین آموزش‌های لازم را به مسلمانان می‌دادند و می‌خواستند که قرآن را بفهمند و صحیح بخوانند و معتقد باشند و در نهایت به آن عمل کنند و رگه‌هایی از خواسته‌های ایشان در زمینه حفظ قرآن را مشاهده می‌کنیم. بنابراین آموزش عمومی همان حداقل آموزش‌های یک مسلمان در نیاز به قرآن است. 

وی با ارزیابی عملکرد آموزش عمومی قرآن کریم بیان کرد: با توجه به اهداف 9‌گانه آموزش عمومی قرآن باید گفت که ما در برخی از موارد نمره خوبی می‌توانیم به فعالیت‌های قرآنی در کشور دهیم و می‌توان گفت که گرایش اجمالی به قرآن وجود دارد و فعالان قرآنی از احترام خاصی برخوردار هستند، همچنین در برخی از موارد هم خوب عمل نکرد‌ه‌ایم و در حفظ قرآن با وجود پیشرفت‌ها، خوب عمل نکرد‌ه‌ایم. توانایی استفاده از قرآن یا تدبر در قرآن نیز از جمله مواردی است که به آن به خوبی عمل نشده است.

روخوانی وضعیت خوبی در کشور ندارد

این حافظ قرآن کریم در ادامه سخنانش گفت: روخوانی قرآن کریم وضعیت خوبی در کشور ندارد، زیرا دانشجویان بعد از گذشتن 12 سال، وقتی وارد دانشگاه می‌شوند، باز هم باید واحد روخوانی قرآن را سپری کنند و این یعنی آموزش‌های ما کارکرد لازم را نداشته‌ است.

وی تصریح کرد: سند نهضت قرآن‌آموزی در سال 82 تدوین شد و چند سال مدیر اجرایی این نهضت بودم که باید گفت که فرهنگ عمومی ارتباط دائمی با قرآن باید تحقق یابد و تا وقتی فرهنگ آموزش و ارتباط با قرآن عمومی نشود، نمی‌توان انتظار داشت که اين مهم در سطح عمومی جلوه‌گر شود. این نهضت باید از کف جامعه شروع شود. آموزش و پرورش و صدا و سیما دو بال حرکت در این مسیر هستند، اگر این دو حرکت منسجم داشته باشند به این اهداف می‌رسیم.

وی در پايان سخنانش یادآور شد: در مورد آموزش قرآن غیر از آموزش و پرورش باید گفت در موضوع روخوانی و روان‌خوانی کتاب‌های متعدد و نرم‌ا‌فزارهای بسیار زیادی وجود دارد که برخی از آنها مورد حمایت ما نیز قرار می‌گیرند و در برخی از رشته‌ها نیز نیاز به منابع جدیدی داریم. تنوع سلیقه‌ نویسندگان‌ این کتب باعث تنوع در این کتاب‌ها است که البته مخاطب مي‏تواند طبق سلیقه خود دست به انتخاب بزند.

برنامه افق با هدف بررسي آينده فعاليت‏هاي قرآني هر شنبه ساعت 14:15 به صورت زنده از راديو قرآن پخش مي‏ شود.