شهردار تهران در افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه کتاب یاد یار مهربان، با اشاره به پیروزی ایران در مذاکرات هسته ای ژنو گفت: سعی کنیم از یک طرف از خود محوری و از طرف دیگر از وابستگی خودداری کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم افتتاحیه یازدهمین نمایشگاه کتاب یاد یار مهربان بعدازظهر امروز دوشنبه 4 آذر با حضور علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، محمدباقر قالیباف شهردار تهران و امیر خوراکیان رئیس سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران در مجموعه باغ کتاب برگزار شد.

قالیباف در این برنامه گفت: اتفاقاتی که طی این چند روزه در مذاکرات ژنو رخ داد این حسن را داشت که به قدرتهای بزرگ و یک جانبه نگر این را بفهماند که با ظلم و زور نمی توان کار را پیش برد و راهی جز متانت و قبول خواسته ملتهای دیگر وجود ندارد و این افتخار برای ملت ایران باقی ماند که با ایستادگی خودش این مطلب را به اثبات برساند پس به دولت تبریک می گوییم که گام اول را محکم برداشت اما تا پیروزی نهایی که پیروز ملت ایران و ملتهای دیگر است هنوز راه باقی مانده است. پس سعی کنیم از یک طرف از خود محوری و از طرف دیگر از وابستگی خودداری کنیم.

وی افزود: بر این باوریم که در شهر به دو چیز نیازمندیم یکی شهروند آگاه و مسئول و دیگری مشارکت پذیری شهرداری و دخیل کردن مردم در فعالیتهای فرهنگی. برای شهروند آگاه دخالت در فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی و از مهمتر کتاب و  کتابخوانی می تواند در زمینه مشارکتهای اجتماعی بسیار موثر باشد.

شهردار تهران گفت: اگر شهرداری کاری انجام می دهد آن هم در این شرایط دشوار امیدوار است نهادهای عمومی دیگر نیز با فعالیتهای خود در عرصه فرهنگ کمبودها و به ویژه کمبود اقتصادی را جبران کنند تا بیشتر از این میزانی که به فرهنگ ضربه خورده شاهد وارد آمدن آسیب های دیگر بر آن نباشیم.

قالیباف گفت: ضمن تشکر از همه همکاری ها باید اشاره کنم که بضاعت ما در این حد بوده و جا دارد از آقای اشعری نام برده و تشکر کنیم چرا که کارهای مربوط به باغ کتاب متعلق به این مرد است. امیدوارم بیشتر از اینکه حرف می زنیم گوش کنیم، تا کارها با روال بهتری انجام شود.

علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش نیز در این برنامه گفت: آقای روحانی در مراسم افتتاح سال تحصیلی جاری به سه نکته مهم اشاره کرد: کتابخوانی، گفتگو و درس انشاء که هر سه توصیه به  آموزش و پرورش، فرهنگیان و دانش آموزان در این نمایشگاه متجلی است. با این نمایشگاه فرهنگ کتابخوانی و مطالعه را در میان دانش آموزان اشاعه می دهیم.

وی افزود: سیاست امروز آموزش و پرورش، تربیت محوریست باید در دانش آموزان روحیه پرسشگری، تفکر و خلاقیت شکل بگیرد و اگر دانش آموزان را محدود به فعالیتهای درسی کنیم اشتباه کرده ایم باید به ارکان مدرسه تربیت محور کمک کنیم تا از مجموعه تلاشهایی که به یاد یار مهربان وارد مدرسه می شود، بیشترین استفاده برده شود.

فانی ادامه داد: خرید کتاب هدف نیست. بلکه استفاده از آن و یاد گرفتن محور اصلی است با توجه به سیاست دولت یازدهم که بر تدبیر و امید استوار است برای افزایش بهره وری فرهنگی به آقای جنتی عرض می کنیم که به زودی به خدمت ایشان خواهیم رسید و زمینه های همکاری آموزش و پرورش و وزارت ارشاد را با امضای یک توافق نامه دنبال می کنیم. از آقای قالیباف هم اجازه می خواهم که به خدمتشان برسیم و ضمن توافق در مورد مسائل فرهنگی، حداقل در تهران یک حرکت الگویی و نمادین داشته باشیم.

در پایان این مراسم از نمایندگان و مدیران انتشارات پیام آزادی و کتاب ایران تقدیر به عمل آمد.