بجنورد - خبرگزاري مهر: مديركل كتابخانه هاي عمومي خراسان شمالي گفت: اين استان براي دومين سال پياپي رتبه نخست نهضت مطالعه مفيد را در بين استان هاي كشور كسب كرده است.

به گزارش خبرنگار مهر، علي رحيمي ظهر دوشنبه در آيين گراميداشت كتاب و كتابخواني خراسان شمالي افزود: در طول سال گذشته سه باب كتابخانه روستايي صبا با استفاده از 50 هزار جلد كتاب اهدايي مردم كشور، در مناطق مرزي اين استان راه اندازي شد.

به گفته وي همچنين در اين مدت هشت ايستگاه مطالعه در سه شهر بجنورد، شيروان و اسفراين راه اندازي شد، رحيمي اضافه كرد: به اين ايستگاه هاي مطالعه بيش از 200 هزار نسخه كتاب تزريق شده است.

او عنوان كرد: همچنين در شش ماهه نخست امسال 81 نشريه به بانك نمايه نشريات در كتابخانه هاي عمومي استان اضافه شده و شمار نشريات اين بانك از 114 عنوان به 195 عنوان افزايش يافته است.

به گفته وي همچنين در طول سال گذشته طرح كتاب قفسه ولايت نيز در هفت باب از كتابخانه هاي عمومي استان اجرا شده است.

رحيمي در ادامه عنوان كرد: علاوه بر اين خراسان شمالي در طول دو سال گذشته در اجراي مفاد سند نهضت مطالعه مفيد كشور در رتبه نخست قرار داشته است.

وي همچنين در مورد افزايش تعداد كتاب هاي موجود در كتابخانه هاي عمومي خراسان شمالي در سال هاي اخير، عنوان كرد: در حالي كه در سال 88 حدود 300 هزار جلد كتاب در كتابخانه هاي عمومي استان بود اين ميزان در سال 90 به 600 هزار و در سال 91 به بيش از يك ميليون و 14 هزار جلد كتاب افزايش يافت.

رحيمي عنوان كرد: علاوه بر اين خراسان شمالي در سال 84 با سرانه مطالعه 43 دقيقه اي در رتبه سي و يكم كشور قرار داشت اما بر اساس ارزشيابي نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور، در سال 91 سرانه مطالعه در استان به بيش از 71 دقيقه افزايش يافت و خراسان شمالي به رتبه شانزدهم كشور ارتقا يافت.

به گفته مديركل كتابخانه هاي عمومي خراسان شمالي اين موفقيت ها در سايه تلاش همكاران و فعالان كتابخانه هاي عمومي و همكاري و هماهنگي مديران دستگاه هاي مختلف استان حاصل شده است.

رحيمي اظهار كرد: روند افزايشي شاخص هاي مختلف كتاب و كتابخواني در خراسان شمالي نشان مي دهد كه مردم اين استان اهل مطالعه و كتاب بوده و اگر امكانات و فضاها به درستي مهيا شود، كتاب و كتابخواني در خراسان شمالي گسترش چشمگيري خواهد يافت.