رسانه های خبری از رشد شاخص بورس در اغلب کشورهای غربی به ویژه آمریکا و کشورهای مهم اروپایی در پی توافق حاصل شده میان ایران و گروه 1+5 خبر می دهند.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه نیویورک تایمز از افت قیمت جهانی نفت و همچنین رشد شاخص سهام شرکت های مهم اروپایی و آمریکایی در پی توافق حاصل شده با ایران خبر داد.

نیویورک تایمز در این خبر می نویسد : به دنبال توافق حاصل شده در ژنو میان ایران و کشورهای 1+5، قیمت نفت کاهش و شاخص بورس در مناطق مختلف جهان افزایش یافت.

این اتفاق به دلیل توقف شش ماهه برخی از تحریم های ایران رخ داده است. احتمال می رود با توجه به تصمیم اتحادیه اروپا برای رفع برخی از تحریم های خود علیه ایران، در ماه آتی میلادی شاهد اوج گیری مجدد شاخص بورس های شرکت های اروپایی به ویژه شرکت های طرف قرارداد با ایران باشیم.

در این میان نکته جالب افزایش ارزش ین (واحد پول ژاپن) در برابر دلار است. ارزش ین روز دوشنبه به کاهش شش ماهه در برابر دلار پایان داد و توانست بخشی از عقب ماندگی خود را در برابر واحد پول آمریکا جبران کند.

رویترز نیز در خبری می نویسد : توافق هسته ای ایران در روز سه شنبه سبب ثبات بهای نفت شد، اما در روز دوشنبه باعث شتاب گرفتن افت قیمتهای جهانی نفت و در عین حال باعث رشد بازارهای جهانی سهام  شده بود.

رویترز در گزارش خود می نویسد: روز دوشنبه قیمت نفت برنت دریای شمال با ۱ دلار و ۶۹ سنت کاهش به ۱۰۸ دلار و ۳۶ سنت رسید . بهای هر بشکه نفت خام آمریکا روز دوشنبه 0/8 درصد کاهش داشت و به قیمت 98 دلار فروخته شد، اما در معاملات روز سه شنبه بهای هر بشکه نفت خام آمریکا به میران 0.2 درصد افزایش یافت. علاوه بر بهای نفت، ارزش سهام شرکتهای اروپایی به بالاترین رقم در پنج سال گذشته رسید و ارزش سهام بازار آلمان روز دوشنبه رکورد جدیدی را بر جای گذاشت.

در این میان بازار سهام وال استریت نیز روندی صعودی یافته است و بازار سهام شرکتهای هواپیمایی بین المللی و شرکتهای خودروسازی فرانسه بیشترین رشد را تجربه کرده اند.

شرکتهای پژو و رنو فرانسه از بزرگترین شرکت های صادرکننده خودرو به ایران بودند که در سالهای اخیر همکاری با ایران را قطع کرده بودند. بر همین اساس ارزش سهام شرکت پژو ۴٫۶ درصد و سهام رنو یک درصد افزایش پیدا کرده است.

 این وضعیت در حالی برای رنو و پژو رخ می دهد که این دو شرکت به واسطه تحریم های ایران دچار زیان زیادی شده و برای جبران زیان های خود مجبور به اخراج بخشی از کارکنان و وام گرفتن از اتحادیه اروپا شده بودند.

سهام گروه خط هوایی بین‌المللی آی ‌ای جی که یک شرکت هواپیمایی بریتانیایی- اسپانیایی است ۳٫۱ درصد افزایش، سهام ایزی جت دیگر شرکت هواپیمایی بریتانیایی ۲٫۵ درصد و سهام ایر فرنس نیز ۱٫۸ درصد افزایش یافت.

شاخص سهام "ام اس سی آی" جهان که شامل ۴۵ کشور است، ۰٫۱۳ درصد رشد داشته است و میانگین صنعتی داو جونز با رشدی ۳۱٫۶ واحدی (برابر با ۰٫۲ درصد) به ۱۶۰۹۶٫۳۷ واحد رسید.

شاخص استاندارد اند پور  نیز ۰٫۷۸ واحد برابر با ۰٫۰۴ درصد بالا رفت و به ۱۸۰۵٫۵۴ واحد رسید. شاخص نزدیک نیز با رشدی ۱٫۷۸ واحدی برابر با ۰٫۰۴ درصد به ۳۹۹۳٫۴۳ واحد رسید.