محمد حبیبی دبیر اجرایی سومین جشنواره جهانی "هنر مقاومت" پیامی را در آستانه برگزاری این جشنواره ارائه داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در متن پیام محمد حبیبی چنین آمده است:

هنر که دمیدن روح تعهد در کالبد انسان است، همواره او را به سمت منتهای جغرافیای بدون مرز "آزادگی و آزاداندیشی" سوق داده است و در این میان هنری ماندگار شده است که علاوه بر این تعهد ذاتی، روح آرمان‌خواهی بشر بی‌قرار را نیز تسخیر کرده باشد. روح تشنه انسان قرن بیستم و درگیر با هزاره سوم یا عصر انفجار اطلاعات که زلال هنر ناب همچون خنکای نسیم بهاری، سلول‌هایش را نوازش می‌کند و تازگی و سرزندگی را به او هدیه می‌دهد.

در بخش دیگری از این پیام آمده است: هنری که هر قدر در طوفان‌ها و تندبادهای ایسم‌های رنگارنگ همچنان در یاد آن اندیشه‌های آزاد بوده، بیشتر دیده شده و ماناتر به حیات فطری خود آن هم خارج از مرزهای زمینی و آسمانی ادامه داده است.

دبیر اجرایی جشنواره مقاومت همچنین متذکر شده است که اگر معنای مقاومت را به عنوان یک مفهوم و یک پندار اجتماعی بپذیریم و آن را نماد تلاش برای حیات بهتر بدانیم، امروز این مفهوم جهانی بیش از گذشته نیازمند توجه هنرمندان در اقصی نقاط کره خاکی است. از همین رو هنر مقاومت دیگر یک ترکیب جشنواره‌ای نیست بلکه یک الگوی جهانی است برای خلق آثاری که نبض حرکت برای دنیایی بهتر است؛ دنیای بدون جنگ، بدون سلطه، بدون رفتارهای خشنی که قربانیانش کودکان و زنان بی گناه هستند.

حبیبی در این پیام آورده است: هنر مقاومت امروز پرچم حرکت‌های عاشقانه و عاقلانه است که هیچ استعمار و استبدادی را نمی‌پذیرد و مقاومت که در فرهنگ اجتماعی دنیا ریشه دارد و از قرن ۱۵ میلادی همزمان با پدیده‌هایی که در غرب اتفاق می‌افتد، آغاز می‌شود. دوره رنسانس، فرایند‌های دوره جنگ اول و دوم، اتفاقاتی که در مبارزات ملی و میهنی در دنیا مطرح می‌شود و... همه و همه زمینه‌هایی را برای هنرمندان به وجود آورده تا بیایند و بر اساس آن دستاوردهای سرزمینی و اقلیمی خود را در مقابل دشمن روایت کنند. روایت‌هایی که عطر اخلاص و اراده می‌دهند و راوی قصه‌های بیداری و بهروزی هستند، تصویرهایی از کوه پیمایی اندیشه‌های آزاد شده به سمت قله رهایی.

در بخش پایانی این پیام آمده است: بر همین اساس، هنر مقاومت اتفاقی نیست که تنها بعد از بهمن 57 در ایران رخ داده باشد. هنر مقاومت فرزند هوشیاری بشر و عزیمت به سمت دانایی است. مسیری که بدون تردید با مصائبی همراه است اما هدف قابل وصولی است که در گفتار‌، پندار و تاریخ حیات انسان همواره خود را عیان کرده است و تا امروز به نحوی حیاتش را ادامه داده است. هنری که مرزها را در هم شکسته و فصل مشترک جان‌های شیفته آزادی در سرتاسر جهان است.

سومین دوره از جشنواره جهانی "هنر مقاومت" از سه شنبه 5 آذرماه برگزار می‌شود.