نهاوند -خبرگزاری مهر: سرپرست سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان نهاوند گفت: اخلاص و تلاش دلسوزانه باید سرلوحه مدیریت هیئت های مذهبی قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسین گروسی عصر سه شنبه در جمع هیئت امنای چهار هیئت مذهبی روستای گنبد کبود از توابع بخش زرین دشت نهاوند، اظهار داشت: اختلاف و تفرقه در هیئت ها پسندیده نیست و اتحاد، همدلی و مشارکت در مدیریت  موجب رشد و جذب نسل جوان و نوجوان به برنامه های فرهنگی و مذهبی خواهد شد.

گروسی تلاش برای اشاعه فرهنگ دینی در سطح جامعه را از مهم ترین وظایف هیئت های مذهبی خواند و گفت: انتظار می رود هیئت های مذهبی در این راستا به اقامه نماز اول وقت توجه ویژه ای داشته باشند.

وی افزود: باید ارتباطی مستحکم بین هیئت های مذهبی، عالمان دینی و روحانیون برقرار شود و  مداحان باید با استفاده از منابع دینی محکم و استفاده از اشعار با محتوا و در خور منزلت ائمه معصومین(ع) مداحی کنند.

سرپرست سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان نهاوند عنوان کرد: هيئت هاي مذهبي از قديمي ترين نهادهاي مردمي و اجتماعي بوده که حول محور حب اهل بيت عصمت و طهارت(ع) و تعظيم شعائر ديني بخصوص بزرگداشت ايام شهادت سيد و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين (ع) فعاليت مي کنند.

حسین گروسی ادامه داد: اصلي ترين رسالت هيئت هاي مذهبي اقامه عزاداري و سوگواري و ذکر مصيبت در شهادت حضرت سيد الشهدا و احياء فرهنگ پرشور و شعور و بالنده عاشورا و تعظيم شعائر مذهبي و ديني است اما آنچه کمتر مورد توجه قرار گرفته، نقش اجتماعي هيئتهاي مذهبي در جامعه و کارکرد آنها در برقراري تعاملات در سطوح مختلف مردمي است.

گروسی افزود: يکي از الزامات تحقق سبک زندگي ايراني اسلامي و دروني شدن آن در ميان آحاد جامعه،آموزش و ارائه الگوهاي آن از طريق نهاد‌هاي غير دولتي و به عبارتي مردم نهاد است که هيئت هاي مذهبي بارزترين نمونه اين گونه نهاد ها است که به دليل داشتن طيف وسيعي از مخاطبان مي تواند نقش بسزائي را ايفا کند.

وی ادامه داد: يکي از کارکردهاي بسيار مؤثر هيئت هاي مذهبي، الگوسازي، مبتني بر دين باوري و رعايت هنجارها، ارزشها و اخلاقيات است وافراد با حضور در دسته جات، تکايا و حسينيه ها و استماع احاديث و درسهاي اخلاقي و گوش دادن به آيات الهي و اشعار مداحان در مدح و ثناي اهل بيت(ع) به صورت علمي و کاربردي (تعليم و تربيت)، راه به فرهنگي مي برند که مبناي آن رعايت معنويات، اخلاقيات، اصول و مباني انساني، خودشناسي و خداشناسي است و اين کارکرد، انسان را براي رسيدن به يک هويت مذهبي و حيات ديني کمک مي کند.

 سرپرست سازمان تبلیغات اسلامی شهرستان نهاوند اظهار داشت: مساجد و هيئت‌ها بايد در نحوه اجراي عزاداري دقت كافي را لحاظ نمايند ورفتارهاي ناپسند و بدعت های غلط ، جز عزاداري حسيني نيست و بايد از گفتن كلماتي كه شايسته مجلس حسيني نيست پرهيز شود چرا كه اين كج‌فهمي‌ موجب سوء استفاده دشمنان انقلاب اسلامي ‌مي‌شود و به طور کلي رفتار عزادار بايد به‌گونه‌اي باشد كه منافاتي با روش و منش امام حسين(ع) نداشته باشد.