یک پژوهشگر حوزه فرهنگ با تاکید بر اینکه قبل از هر کاری هوشمندانه تر و زیرکانه ترین برخورد با انحرافات جنسی برخورد فرهنگی است که باید همه نهادها هماهنگ در سطح خودشان عمل کنند اینطور نباشد که هر کدامشان یک چیزی بگویند حتی اگر همه خوب هم بگویند اما برآیند کارها با هم نخوانند مطلوب نیست.

حجت الاسلام علی قهرمانی درمورد اینکه انحرافات جنسی از منظر قرآن و روایات چه اعمال و اقداماتی هستند به خبرنگار مهر گفت: قرآن یک نگاه جامع نسبت به انحرافات جنسی دارد و مسائل جنسی را فقط هنگامی که تجلی و ظهور و بروز در اعمال جنسی پیدا می کند نمی داند. حتی مقدمات آن را که هم می تواند باعث شود که جامعه به آن سمت کشیده شود را یک نوع انحراف می داند. در بعد فردی آن را "خطوات شیطان" می داند و مومنین را چندین بار از جمله آیه 168 سوره بقره و آیه 21 سوره نور و موارد دیگر پرهیز و هشدار باش می دهد.

سردبیر مجله دانش پژوه ادامه داد: مراقب این گامهای شیطان باشید خیلی هوشمندانه از این خطوات شیطان مومنین را پرهیز می دهد که مواظب این گامهای اولیه باشید. درست است که ابتدایی است اما نتیجه اش به همان سمتی است که ظهور و بروزش معلوم است. در بعد اجتماعی  اطلاعات مختلفی دارد از فساد و فسق گرفته تا به بالاترین مرتبه آن که فحشا باشد می رسد که قرآن از عبارت فحشا و فاحشه از آن یاد می کند. این نوع نگاه در ادبیات قرآنی را می بینیم که هم در بعد فردی، هم اجتماعی و هم عمل به مسئله توجه دارد و هم مقدمات آن را یک نوعی انحراف می داند. تنها جایی که انحراف نمی داند آنجاست که فرد اقدامات را از یک کانال مشخص که منجر به یک نتیجه خوب هم بشود و جامعه را به سمت عفاف بکشاند انجام دهد و آن را قرآن نکاح یا ازدواج می نامد. هر نوع رفتار دیگری را که می تواند مشترک هم باشد بعضی از ارتباط کلامی و غیر کلامی در دو فرد جوان که منجر به آن مسئله خاص می شود اگر در این مسیر و کانال ازدواج قرار بگیرد از نگاه قرآن مقدس است.

محقق سابق پژوهشکده باقرالعلوم عنوان کرد: در حالت ازدواج میل انسان مهار می شود، مثل انرژی هسته ای که مهار شده و در یک چرخه خاصی قرار داده شده و یک انرژی بزرگ و عظیمی که در آن چرخه قرار داده نشده مقدمات هر دو یکی است هردو شبیه هم می مانند، اما نتیجه ای که از آن حاصل می شود این است که از آن انرژی یک عمر زندگی مسالمت آمیز حاصل می شود، اما در مقابل آن هنگامی که این دو فرد به هم می رسند و آن رفتار جنسی که از هردو سر می زند باعث نابودی جامعه می شود. اگر فرد فکر کند که اتفاق خاصی رخ نمی دهد ظاهرش همان است این را ارجاع می دهم به تحقیقات و پیمایش های اجتماعی که امروز در جوامع آزادی مثل غرب و حتی بعضی ازکشورهای شرقی وجود دارد بروید ببینید که آیا بنیان خانواده ها حتی بنیان انسانیت و ارزشهای اخلاقی در آن جوامع کجاست. اینکه قرآن همان گام اول را خطر می داند و از همانجا هشدار می دهد که گام آخر اتفاق نیافتد. چرا اینقدر قرآن دقت نظر دارد. از نگاه قرآن هر نوع حرکتی که خارج از چارچوب قانونی و شرعی ازدواج صورت بگیرد و حتی اگر نتیجه مسائل جنسی خاص را که از آن به عنوان مسئله جنسی یاد می شود نداشته باشد، اما در آن مسیر باشد خارج از کانال ازدواج و روابط شرعی باشد قرآن آن را انحراف جنسی می داند.

عضو هیأت مؤسسین موسسه بهداشت معنوی درباره راهکارهای قرآن برای مبارزه با انحرافات جنسی چیست هم یادآور شد: موقعی که خود قرآن می آید این مسئله را در حوزه بینش و نگرش آسیب شناسی می کند که حوزه اندیشه است دوم، در حوزه رفتار که آن را نسبت به هر یک از اعضاء بررسی می کند طبیعتاً راهکار جامع تری را شامل می شود. یکی از راهکارها بحث ازدواج است و دیگری بحث پرهیز. در سوره نور قرآن به ازدواج اشاره می کند و از مردم می خواهد که دست به دامن راهکار ازدواج شوند و این قدرتی که درون انسان نهاده شده انرژی ای که می تواند بسیار مقدس هم باشد در نهاد آدمی قرار داده شده در آن چرخه استفاده کند.در بحث پرهیز می آورد «وليستعفف الذين لا يجدون نكاحا» آن کسانی که نمی توانند ازدواج کنند شرایط و امکان ازدواج را ندارند اینها باید استعفاف بورزند و طلب عفاف کنند و از اینکه مقدمات انحراف جنسی برایشان ایجاد شود پرهیز کنند. در آیه 33 سوره نور این را می فرماید ولی قبل از آن می گوید راهکاری برای افراد جامعه مسئولین و دلسوزان امور فرهنگی می دهد«وَأَنكِحُوا الْأَيَامَى مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِن يَكُونُوا فُقَرَاء يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ» قرآن در این آیه دستور نمی دهد جوانها سراغ ازدواج بروند می گوید مسئولین و افرادی که توانمندتر هستند اینها بیایند و شرایط ازدواج را فراهم کنند. جوانان را تشویق به ازدواج کنند و آنها را به ازدواج هم در آورند. این راهکاری است که همه می دانند.  

پژوهشگرسابق پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی یادآورشد: در بعد اجتماعی قرآن دستور صریحی دارد و آن کسانی که مکنت دارند شرایط ازدواج جوانان را مهیا کنند. بعضی از نکات در قرآن آمده ولی کمتر به آنها توجه می کنیم. باید در هر مرحله عوامل تحریک کننده را کنترل نماییم این عوامل از نوع پوشش، نوع رفتار نوع نگریستن وجود دارد. یعنی وقتی که می خواهد مسئله جنسی شکوفا شود قبل از اینکه حتی پلک بزنید در همان نگاه اول، باید نگاه را برگردان و ذهن را به چیز دیگری مشغول کرد و اینکه ذکر بگوید و ... این نوع رفتار فرد بعد اندیشه و عمل است که باعث می شود جامعه سالمتر بماند. حالا ما در جامعه این چیزها را به عنوان مهارت های زندگی فردی و اجتماعی آموزش نمی دهیم بعد توقع داریم فرد که در صحنه گناه قرار گرفت گناه نکند. فردی که تا اینجا آمده و  احساس نکرده که گناه کرده دیگر نمی تواند با آن مقابله کند. میل و غریزه جنسی او را با خود خواهد برد.

قهرمانی در مورد اینکه چگونه می توان با برخی از انحرافات جنسی که متأسفانه غرب با بهانه حقوق بشر و آزادی آنها را تأیید و تبلیغ می کند مبارزه کرد؟ هم تصریح کرد: قبل از هر چیزی باید در حوزه اندیشه کار کنیم و مهارت های لازم در این خصوص را آموزش دهیم. غرب آمد با یک شکل و رفتار غلط و با یکسری شعارها و آموزه های زیبا این مسئله را جذاب و نهادینه کرد. برای آن باورسازی ایجاد کرد اصطلاحاً جذابیت اندیشه ای به آن داد تئوریزه اش کرد. در حالی که ما نیامدیم مسئله فطرت آدمی را که با انحراف جنسی مخالف است را نهادینه کنیم. با یک ادبیات زیبا این فطرت را نهادینه و تئوریزه اش نکردیم و مسائل اندیشه ای اش را در جامعه جا نینداختیم.  بعد در گام بعدی بر اساس نگرشی که فرد یافته آن مهارت ها را به او آموزش دهیم. در هرمرحله اگر قرار گرفت چگونه با آن برخورد کند. اینطور نیست که فرد همان لحظه ابتدا به ساکن با انحراف جنسی صددرصدی و مسائل رادیکال جنسی روبرو شود. از یک نگاه، از یک کلام و از یک صحبت و خنده شروع می شود اولاً نوع نگاه ها و صحبت کردن ها باید عادی باشند و مدیریت شوند ارتباطات در حد ضروری باشند اینکه به شکلی نباشد که تحریک کننده باشند. همچنانکه در سلامت جسمی سراغ پزشک می رویم و حتی قبل از بیماری آزمایش می دهیم و چکاپ می کنیم در این مسائل هم باید قبل از اینکه گناهی از ما سر بزند با یک روحانی و پزشک معنوی مشاوره کنیم. خودمان را با قرآن و کتاب خدا چک بکنیم. آن وقت از طریق کانال درست کمتر دچار انحراف جنسی می شویم.

مسئول انجمن فرهنگی «ندای فطرت» در مورد اینکه اصولاً چقدر باید انحرافات جنسی را در جامعه جدی گرفت و با روشی هدفمند و نه تابو شکنی با آن مقابله کرد هم گفت: قبل از هر چیزی باید نهادهای فرهنگی ما فعال بشوند از آموزش و پرورش گرفته تا صدا و سیما. نباید فقط رفتار پلیسی داشته باشیم. در عین حال که باید رفتار پلیسی خیلی جدی گرفته شود. اما با آن نمی توانیم جلوی این موارد را بگیریم. قبل از اینکه برخورد پلیسی کنیم باید برویم سراغ نهادهای فرهنگی از آنها توقع داشته باشیم که مقدمات این انحرافات را کم کنند. نه اینکه بعضی از اوقات خودشان هم آسیب زا باشند. برای مثال در تحقیقی که به عمل آوردیم در بیش از 1000 فیلم بعد از انقلاب دیده شد بیش از 80 درصد صحبت های عاطفی بین دختر و پسرهایی است که قبل از ازدواج قرار دارند. موقعی که این اتفاق می افتد فرد خواسته یا ناخواسته به این باور می رسد که ارتباط دوستانه اصلاً چیزی عادی است و باید وجود داشته باشد. حالا همین را به شکل شدیدتری شبکه های ماهواره ای تبلیغ می کنند. چیزی جز این را که یک بعد از انحراف جنسی است نمی بیند و نمی داند. این چیزهایی است که سینما و ماهواره ها نشان می دهند و او دیده و فهمیده دیگر از او چه توقعی دارید که با انحرافات جنسی مقابله کند. چنین است که مقابله اول باید مقابله فرهنگی باشد.

قهرمانی گفت: قبل از هر کاری هوشمندانه تر و زیرکانه ترین برخورد با انحرافات جنسی برخورد فرهنگی است که باید همه نهادها هماهنگ در سطح خودشان عمل کنند اینطور نباشد که هر کدامشان یک چیزی بگویند حتی اگر همه خوب هم بگویند اما برایند بردارها با هم نخوانند مطلوب نیست. تا چه رسد به اینکه خیلی وقت ها شاهد تخریب مسائل دینی و عادی سازی بعضی از مسائل جنسی از سوی این نهادها هستیم. این مسئله نمی تواند به نوع مقابله و اصطلاحاً به آن اتاق جنگ نرمی که بتواند جامعه را به سمت عفاف و حیا هدایت کند بکشاند.