خرم آباد - خبرگزاری مهر: تالار مرکزی شهر خرم آباد که قرار بود تا سال 93 به بهره برداری برسد به دلیل روند کند تخصیص اعتبارات همچنان متوقف است تا قفل این پروژه دولت دهم چشم به راه کلید تدبیر دولت یازدهم باقی بماند.

به گزارش خبرنگار مهر، مرکز استان لرستان در حالی همچنان از زیرساختهای فرهنگی و هنری رنج می برد که پروژه تالار مرکزی شهر خرم آباد به عنوان پروژه ای حیاتی همچنان به دلیل کمبود اعتبارات متوقف شده است.

در حال حاضر خرم آباد به عنوان مرکز استان لرستان یک تالار بزرگ برای برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری ندارد تا این وضعیت بارها مورد انتقاد فعالان این حوزه و هنرمندان لرستانی قرار گیرد.

آغاز پروژه در سالی که باید تمام می شد

این وضعیت در حالیست که پروژه تالار مرکزی شهر خرم آباد که مصوبه سفر دور دوم هیئت دولت به لرستان است طی پنج سال گذشته درجا زده و هنوز به نتیجه نرسیده است.

ماجرای این تالار آنجا جالب می شود که علی رغم تاکید مصوبه هیئت دولت مبنی بر آغاز پروژه در سال 87 و اتمام آن در سال 90، این پروژه زیرساختی تازه از سال 90 آغاز شد و مطابق اعلام نظر مسئولان قرار بود تا سال 93 به بهره برداری برسد؛ موضوعی که به نظر می رسد محقق نشود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: پروژه تالار مرکزی شهر خرم آباد در زمینی واقع در فاز دو کوی ارتش خرم آباد در حال احداث است.

حجت الاسلام اسماعیلیان با اشاره به روند کند اجرای پروژه به دلیل کمبود اعتبارات بیان داشت: در این راستا اعتبارات امسال این پروژه 4.5 میلیارد تومان بوده که تنها 20 درصد آن تخصیص پیدا کرده است.

مساعدت استاندار لرستان برای تسریع در اجرای پروژه

وی با اشاره به اختصاص 900 میلیون تومان برای اجرای پروژه طی سالجاری بیان داشت: در این راستا با رایزنی های استاندار لرستان به دنبال افزایش تخصیص اعتبارات این پروژه هستیم.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان عنوان کرد: به این منظور تفاهم نامه ای تدوین شده که در قالب آن سهم تخصیص اعتبارات پروژه از 20 درصد به 55 درصد برسد که پیش نویس این تفاهم نامه به امضای استاندار لرستان رسیده است.

حجت الاسلام اسماعیلیان با بیان اینکه این تفاهم نامه برای اجرایی شدن باید به امضای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز برسد، افزود: همچنین پیگیری می شود که با مشاوره استاندار لرستان یک پیمانکار قوی برای ادامه کار پروژه تالار مرکزی انتخاب شود.

پیگیری برای تخصیص 50 درصدی اعتبارات پروژه

معاون اداری مالی اداره کل راه و شهرسازی استان لرستان نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: پروژه تالار مرکزی شهر خرم آباد در زمینی به مساحت شش هزار مترمربع در حال احداث است که با پیگیریهای انجام شده سه هزار مترمربع از زمین مجاور پروژه به منظور احداث پارکینگ و محوطه سازی به مجموعه اضافه خواهد شد.

احد ملکی طولابی با اشاره به انعقاد تفاهم نامه با استانداری لرستان در قالب چهار بند، افزود: در این تفاهم نامه که پیش نویس آن به امضای استاندار لرستان رسیده است به دنبال تخصیص 50 درصدی اعتبارات پروژه طی سالجاری هستیم.

وی عنوان کرد: در صورت امضای تفاهم نامه توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی میزان اعتبارات اختصاصی به پروژه طی امسال به دو میلیارد و 250 میلیون تومان خواهد رسید.

ملکی طولابی به دیگر مفاد این تفاهم نامه اشاره کرد و بیان داشت: همچنین استانداری لرستان نیز متعهد شده در راستای پیشرفت بیشتر پروژه مساعدت های لازم را داشته باشد.

توقف پروژه در نقطه پیشرفت 10 درصدی

وی با بیان اینکه پروژه تالار مرکزی خرم آباد در سال 90 آغاز شده و تاکنون 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، عنوان کرد: پیشرفت کند پروژه به دلیل کمبود اعتبارات بوده است.

معاون اداری مالی اداره کل راه و شهرسازی استان لرستان همچنین فسخ قرارداد پیمانکار پروژه و واگذاری آن به یک پیمانکار قوی بومی را از دیگر مفاد این تفاهم نامه ذکر کرد و یادآور شد: به نظر می رسد برای تکمیل این پروژه بزرگ و زیرساختی در خرم آباد به اعتباری بالغ بر 12 میلیارد تومان نیاز باشد.

بنابر این گزارش ضعف زیرساختهای فرهنگی در استان به گونه ای است که تاکنون فرصت های ارزشمندی که می توانست با برپایی گردهمایی ها و سمینارهای ملی در عرصه های مختلف علمی، فرهنگی و هنری در استان خلق شود به دلیل عدم وجود حداقل یک تالار بزرگ مرکزی و فقدان سالن های همایش استاندارد با گنجایش و امکانات مناسب، یکی پس از دیگری از دست رفته است.

رکود و تعطیلی سینماهای عمده شهرستانهای استان، کمبود مجتمع های فرهنگی و هنری در استان، نبود تالارهای بزرگ برای اجرای برنامه های فرهنگی، نبود فرهنگسراها، کمبود فضای کتابخانه ای و دهها زیرساخت دیگری که می تواند جامعه را به سمت نشاط فرهنگی پیش ببرد مردم، فعالان فرهنگی و هنرمندان را از وضعیت موجود ناراضی کرده است.