بندرعباس - خبرگزاری مهر: عضو هیئت علمی دانشگاه سلطان قابوس عمان گفت: دعاهای صحیفه سجادیه از محورهای متنوع تعیلم و تربیت برخوردار است.

به گزارش خبرنگار مهر، احسان صادق چهارشنبه شب در همایش انوار الهی و عرفانی صحیفه سجادیه که در دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس برگزار شد، با بیان اینکه صحیفه سجادیه اثری پرخیر و برکت و مبارک از حضرت امام سجاد (ع) است، عنوان کرد: در صحیفه سجادیه حدود 54 دعا از امام سجاد وجود دارد که قرائت و مطالعه متن هرکدام از این ادعیه بدون تفسیر، موارد بسیاری را به انسان می آموزد.

وی با اشاره به دعای مکارم اخلاق صحیفه سجادیه، افزود: این دعا به ساختن شخصیت انسانی و ساختن یک جامعه مناسب مرتبط است و با مطالعه آن می توان به محورهای این مسئله دست یافت.

امام جمعه شیعیان مسقط عمان ادامه داد: یکی از محورهای این دعا این است که اصل هدایت انسان ها توسط خداوند متعال انجام می شود اما در این زمینه انسان نیز باید خود تلاش هایی انجام دهد تا هدایت الهی شامل حال او شود.

صادق با بیان اینکه امام سجاد(ع) در این دعا تاکید دارند که انسان ها با اراده می توانند خود را تغییر دهند، تصریح کرد: پس از این انسان نیازمند تحرک و حرکت به سوی تغییر است و در این راستا لازم است تا انسان به خداوند متعال پناه ببرد.

وی اضافه کرد: در این دعا مطرح شده که انسان باید افق دید و هدف خود را بالا و عالی قرار دهد و به تدریج به آن دست پیدا کند و همچنین در مسائل معنوی نباید خود را محدود و به کم بسنده کرده، بلکه باید عالی ترین جایگاه را مد نظر قرار دهیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه سلطان قابوس عمان با اشاره به دیگر محورهای این دعای صحیفه سجادیه، گفت: تعامل و روابط میان انسان ها و ساختن جامعه ای نمونه از دیگر محورهای دعای مکارم اخلاق است و در این راستا باید به اصل اطاعت از خداوند متعال نیز توجه شود.

صادق خاطرنشان کرد: آسیب شناسی رفتار اجتماعی و فردی، دوری از کبر و غرور و استفاده از الگوهای مناسب از جمله محورهای دعای مکارم اخلاق محسوب می شوند.

وی بیان داشت: دعاهای صحیفه سجادیه دارای محورهای متنوع تعلیم و تربیت است و این نشان می دهد که صحیفه سجادیه کتابی ارزشمند برای مسلمانان است.