ساری - خبرگزاری مهر: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران از کشت جو در بیش از 35 هزار هکتار از اراضی زراعی آبی و دیم در استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد ابطالی ظهر پنجشنبه در جمع مسئولان کشاورزی افزود: در راستای کشت جو تاکنون در بیش از 15 هزار هکتار از اراضی زراعی استان مازندران کشت جو آبی با سطح سبز بیش از هزار و 500 هکتار و کشت جو دیم در سطح بالغ بر 20 هزار هکتار با سطح سبز 19 هزار هکتار صورت گرفته است.
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه در این خصوص بیش از 140 تن برای مزارع جو آبی و دیم بذر گواهی شده به تفکیک ارقام مختلف توزیع شده است افزود: تاکنون بیش از هزار و 2 تن کود اوره و 251 تن کود فسفات بین کشاورزان این زراعت توزیع گردیده است.
 
ابطالی با بیان اینکه تاکنون بیش از 52 هکتار از سطوح آبی جو و 120 هکتار از سطوح کشت دیم جو استان تحت پوشش بیمه قرار گرفته است قیمت جو در سال جاری را بقرار کیلویی هفت هزار رال اعلام داشت و افزود: این نرخ در سال گذشته شش هزار ریال بوده است.
 
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران بر مبارزه پاییزه با آفات و بیماری های درختان سیاه ریشه از اواسط آذر ماه بمدت سه هفته تاکید کرد.
 
محمد اخوان با اعلام مطلب فوق جهت کنترل آفت پروانه سفید توت روی درختان سیاه ریشه (هلو – شلیل - کیوی) رعایت موارد ذیل را به باغداران توصیه کرد و افزود: باغداران بایستی نسبت به پاک کردن تنه شاخه های اصلی درختان با اسکاج و یا گونی آغشته به محلول روغن امولسیون شونده 3 درصد اقدام نموده و در صورت گسترش آلودگی روی سرشاخه ها روغن پاشی درختان آلوده را با روغن امولسیون شونده به میزان 2 لیتر در 100 لیتر آب انجام دهند.
 
وی با بیان اینکه جهت کاهش عوامل بیماریزای قارچی و باکتریایی محلول پاشی درختان سیاه ریشه با سموم مسی مانند اکسی کلرور مس به میزان 3 تا 4 در هزار با ترکیب بوردو 2 درصد در زمان تعیین شده تاکید کرد سموم مسی بدون اختلاط با روغن امولسیون شونده مصرف شود و حداقل یک هفته با روغن پاشی فاصله داشته باشد.
 
اخوان با تاکید بر پوشش کامل و یکنواخت محلول سمی روی تنه و سرشاخه های درختان جهت حصول نتیجه مطلوب سمپاشی، داشتن اطلاعات هواشناسی و اطمینان از عدم بارندگی 24 تا 48 ساعت پس از سمپاشی را ضروری خواند و رعایت نکات ایمنی در زمان سمپاشی از قبیل شستن اعضای آلوده بدن پس از انجام سمپاشی با آب و صابون را الزامی دانست.