مشهد - خبرگزاری مهر: نماینده گروه نویسندگان کتاب "آفتاب در مصاف" با اشاره به مراحل تدوین این کتاب گفت: توجه به آثار مقام معظم رهبری از راه های شناساندن ایشان به مردم است.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام علی اصغر هاشم پور پنجشنبه شب در آیین معرفی کتاب "آفتاب در مصاف" اظهار کرد: ابعاد شخصیتی مقام معظم رهبری از بعد فقهی و مرجعیت تا جایگاه سیاسی و رهبری در عرصه های علمی، شخصیت اخلاقی بی نظیر است و شایسته و بایسته است که در آثار ایشان قدم های مثبتی برداشته شود.

نماینده گروه نویسندگان کتاب "آفتاب در مصاف" افزود: یکی از راه هایی که می تواند شخصیت علمی، فقهی، سیاسی و اخلاقی رهبر معظم انقلاب اسلامی را به جامعه امروز، جوانان و مردم دنیا شناساند، توجه به آثار ایشان است.

حجت الاسلام هاشم پور با اشاره به اینکه کتاب " آفتاب در مصاف" در حرم حضرت معصومه(س) رونمایی و در مشهد و از حرم امام رضا(ع) کار پژوهشی خود را آغاز کرد، گفت: در این کتاب سراسر زندگی امام حسین(ع) قبل از واقعه عاشورا و همچنین خود واقعه عاشورا پرداخته شده است.

وی بیان کرد: کتاب "آفتاب در مصاف" حاصل تراوشات قلم و سخنرانی های مقام معظم رهبری از سال 57 تا 90 در موضوع شخصیت و زندگی امام حسین(ع) است که توسط گروهی از پژوهشگران و محققان گردآوری شد.

نماینده گروه نویسندگان کتاب "آفتاب در مصاف" با اشاره به محتوا کتاب در 6 افزود: علاوه بر کلیات در بخش اول مقدماتی در مسایل امام حسین(ع) گردآوری شده است.

حجت الاسلام هاشم پور با بیان اینکه در بخش دوم این کتاب در مورد آنچه به امام حسین(ع) مربوط می شود، پرداخته شده است، گفت: در این بخش به زندگی امام حسین(ع) پیش از جریان عاشورا پرداخته شده است.

وی با اشاره به اینکه در بخش سوم موضوعات مربوط به واقعه عاشورا و کربلا جمع آوری شده است، افزود: بخش چهارم به یاران عاشورا و مطالبی که در بیانات مقام معظم رهبری نسبت به یاران امام حسین(ع) آمده است پرداخته که این فصل مطالب قابل توجهی را از حیث حجم به خود اختصاص داده است.

نماینده گروه نویسندگان کتاب "آفتاب در مصاف" بخش پنجم را مربوط به دشمنان عاشورا دانست که این بخش در تقابل با بخش عاشورا و جبهه حق آمده است و تصریح کرد: بخش ششم مربوط به زیارات و ادعیه مرتبط با امام حسین(ع) است.

حجت الاسلام هاشم پور با بیان این مطلب که بخش عمده کتاب اختصاص به بخش عاشورا دارد، اظهار کرد: در این بخش مباحث علمی و دقیق در جنبه های شناخت عاشورا، مباحث عاشورا پژوهی، زمینه های قیام، وضعیت خواص در جریان عاشورا و هدف از قیام امام حسین(ع) آمده است.

وی تاکید کرد: عوامل و اسناد پیروزی امام حسین(ع)، ویژگی های قیام امام حسین(ع)، تاثیر بر امتداد حرکت امام حسین(ع) در موضوعات اربعین و عاشورا، امت های مختلف، درس های عاشورا با تنوع مثال زدنی مقام معظم رهبری در ادبیات تطبیقی نسبت به زمان حاضر، عبرت های عاشورا و بحث عوام و خواص از دیگر مواردی است که در بخش عمده عاشورا به آن ها پرداخته شده است.

نماینده گروه نویسندگان کتاب "آفتاب در مصاف" افزود: در این کتاب به تبلیغ، جایگاه منبر، مداحی ها، روضه خوانی ها و دیدگاه های فقهی و تحلیلی مقام معظم رهبری اشاره شده است.

حجت الاسلام هاشم پور گفت: بیانات مقام معظم رهبری از سال 57 تا 90 استخراج و کلید واژه ها مشخص شد و بعد از جمع آوری مطالب حداکثری، شروع به چکیده نگاری آن ها شد.

وی افزود: فهرست تفصیلی کتاب که ماهیت پژوهشی دارد نشان دهنده عمق نگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی است که از پایین ترین سطح شروع و تا مراحل پایانی ادامه می یابد.

نماینده گروه نویسندگان کتاب "آفتاب در مصاف" با اشاره به اینکه در کتاب" آفتاب در مصاف" مطالب به صورت سیر تاریخی گردآوری شده و از مطالب تکراری نیز جلوگیری شده است، گفت: از پاورقی کتاب که از منابع شیعی و سنی نیز استفاده شده است می توان به مستندات کتاب رسید و همچنین متن های اصلی کتاب در قالب CD در کنار کتاب به فروش می رسد.