مستندساز جوان "پرتره یک فیلمساز" را اثری معرفی کرد که تلاش کرده در آن به تمامی زوایای زندگی محمدرضا اصلانی بپردازد و ابعاد شخصیت شاعرگونه او را نیز نمایش دهد.

لیلا خلیل‌زاده كارگردان "پرتره یك فیلمساز" كه با موضوع زندگی محمدرضا اصلانی از مستندسازان پیشکسوت ساخته شده است در گفتگو با خبرنگار مهر درباره ایده ساخت این مستند اظهار کرد: این مستند یكی از قسمت‌های مجموعه "یك فیلم یك حقیقت" به تهیه‌كنندگی ناهید دل‌آگاه است كه به زندگی مستندسازان برجسته ایران اختصاص دارد. البته من با شناختی كه از اصلانی داشته و به سبك مستندسازی او نیز بسیار علاقه داشتم، مستندم را به زندگی او اختصاص دادم.

وی درباره ساختار كلی "پرتره یك فیلمساز" توضیح داد: این مستند خلاصه‌ای است از فیلم‌شناسی اصلانی در خلال تصاویری كه از زندگی او ارائه می‌شود. ضمن اینكه در این مستند اصلانی درباره فیلم‌های خود و همچنین سینمای مستند صحبت می‌كند. در خلال برنامه نیز گفتگویی با حضور منتقدانی همچون سودابه فضائلی، شادمهر راستین، مرتضی پورصمدی، سعید عقیقی و فرهاد بامداد داریم و این منتقدان درباره جایگاه این مستندساز در سینمای مستند و فیلم‌شناسی او صحبت می‌كنند.

خلیل زاده درباره حضور موفق اثر خود در جشنواره‌ها پیش از پخش از رسانه ملی یادآور شد: "پرتره یك فیلمساز" موفق به كسب دیپلم افتخار بهترین پژوهش از جشنواره پروین اعتصامی شد. به هر حال دلیل این اتفاق این است كه سعی كردم در مستندم با دقت فراوان به تمام آثاری كه اصلانی ساخته بپردازم و چیزی را در این حیطه از قلم نیندازم. گرچه ممكن است بسیاری از منتقدان این ایراد را بگیرند كه یك مستند پرتره وظیفه دارد تمام جوانب زندگی سوژه‌اش را به تصویر بكشد و شخصیت اصلانی ابعاد متفاوتی دارد. اما از آنجا كه شبكه مستند از من می‌خواست اثری بسازم كه تاریخ شفاهی فیلمسازی او باشد سعی كردم با دقت روی این موضوع تمركز كنم. ضمن این كه به شخصیت شاعرگونه او نیز اشاراتی داشتم.

این مستندساز جوان درباره لزوم تولید آثاری همچون "یك فیلم، یك حقیقت" در تلویزیون كه سعی دارد تاریخ شفاهی زندگی بزرگان مستندسازی ایران را ثبت كند، تصریح کرد:  این نوع برنامه‌سازی قطعا مفید است و بسیار لازم و ضروری به نظر می‌رسد. حقیقت این است كه زمان در گذر است و ممكن است با غفلت ما رویدادهای مهم دوران معاصر بگذرند و ثبت نشوند. به نظر می‌رسد این سبك فیلمسازی مستند باید در حوزه‌های مختلف ادامه پیدا كند. حوزه‌هایی چون فرهنگ، تاریخ، علوم و حتی شعر و اساتید این رشته‌ها سوژه مناسبی برای مستندسازی در سیما هستند كه می‌توانند دستاوردهای خوبی در زمینه تاریخ شفاهی به ثبت رسانند.

"یک فیلم یک حقیقت" در قالب 30 قسمت برای پخش از شبکه مستند سیما در خصوص زندگی افرادی چون خسرو سینایی، فرهاد مهرانفر، مصطفی رزاق کریمی، شهید ابراهیم اصغرزاده، پوران درخشنده ، فرشاد فدائیان، عباس تحویلدار، شهید مرتضی آوینی، ارد زند، جواد صفی نژاد، محمد مقدم، اکبر عالمی، کیومرث درم بخش و مرتضی پورصمدی و... تولید شده است.