دبیر کل سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت گفت: دبیرخانه دائمی جشنواره جهانی هنر مقاومت در قلب تمام مردان و زنان آزادی خواه جهان است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست صمیمانه هنرمندان ایرانی با دانا بارتلت از آمریکا، سلمان الحجری از کشور عمان و فرخ نعمت‌زاد از تاجیکستان به منظور آشنایی هر چه بیشتر هنرمندان ایرانی و خارجی و تبادل نظر و تجربیات خود در روز پنج شنبه 7 آذر ماه با حضور دبیر کل سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت در بنیاد فرهنگی روایت برگزار شد.

حبیب الله صادقی دبیر کل سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت طی سخنانی ضمن خیر مقدم به هنرمندان حاضر در جلسه گفت: به عنوان یک نقاش‏، طراح و کاریکاتوریست ایرانی بسیار خوشحالم که این افتخار را دارم تا پذیرای شما هنرمندان باشم و از اینکه ندای حق‌طلبانه ایران را درباره موضوع مقاومت در هنر شنیدید و همراه با ما در این جشنواره حاضر شدید، این را به معنای یک همذات‌پنداری می دانیم و احساس می کنیم که دیگر در جهان تنها نیستیم.

دبیرکل سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت همچنین خاطرنشان کرد: بنده دبیرخانه دائمی جشنواره جهانی هنر مقاومت را در قلب تمام مردان و زنان آزادی‌خواه جهان می‌شناسم و یقین دارم این معنا در سه کشور آمریکا، عمان و تاجیکستان با مدیریت هنرمندانه شما عزیزان منتشر خواهد شد.

وی با بیان اینکه این جشنواره به دلیل نفوذ کلام و هوش سرشار شما در جهان معاصر منتشر خواهد شد، اذعان کرد: امیدوارم بتوانیم در دوره های آتی جشنواره مقاومت را در نیویورک، واشنگتن، تاشکند و عمان برگزار کنیم.

صادقی عنوان کرد: حضرت محمد (ص) و عیسی مسیح(ع) هر دو هدایتگر بشر بودند و چون این محور دینی را سر لوحه کار خود گذاشتیم، این معنا منتشر خواهد شد و امیدوارم که ما سال آینده میهمان شما عزیزان باشیم. همچنین بسیار از حضور شما خوشحالم و ما را از نظرات و داوری خود از آثار جشنواره بی بهره نگذارید. از سوی دیگر آثاری که در نمایشگاه شاهد بودید در واقع تنها بخش کوچکی از آثار هنرمندان ایرانی است که امروز با آشنایی با این هنرمندان پی به کارنامه قطور فعالیت آن ها خواهید برد.

بارتلت: برای پیشبرد صحبت‌ها و ایده‌هایی در مورد فلسطین در اول راه هستیم

دانا بارتلت استاد دانشگاه هنرهای زیبا در آمریکا  پس از سخنان دبیر کل جشنواره به معرفی خود پرداخت و اظهار کرد: بنده طراح گرافیک هستم و به مدت 8 سال در دانشگاه مشغول تدریس بوده‌ام و پس از اینکه فعالیتم در دانشگاه تمام شد به کار گرافیک و طراحی پوستر و هنر فلسطین روی آورده و فعالیتم را معطوف به این موضوع کردم و اکنون هم با هنر ایرانی آشنا شدم.

وی یادآور شد: کار خود را با هنر ایرانی نیز از یک مقاله ای درباره نقاشیخط شروع کردم و امیدوارم این امر بستری برای همکاری بیشتر باشد. همچنین امیدوارم در جلسات بیشتر بتوانیم به بحث و گفتگو پرداخته و این معنا و مفهوم مشترک را با هم به اشتراک بگذاریم.

بارتلت با اشاره به اینکه فعالیت خود را با هنر پوستر و خط نقاشی آغاز کرده است، خاطرنشان کرد: فکر می کنم برای پیشبرد صحبت ها و ایده هایی در مورد فلسطین و مردم فلسطین در اول راه هستیم و امیدوارم با عنایت و همکاری شما این معنا در میان مخاطبان آمریکایی نیز مورد توجه قرار بگیرد.

سلمان الحجری هنرمند اهل عمان که در سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت نیز حضور دارد در ادامه این نشست ضمن قدردانی از مهمان نوازی مسئولان جشنواره تصریح کرد: از اینکه به عنوان عضوی از این مجموعه در این جشنواره شرکت دارم بسیار خشنودم. بنده نیز در حوزه طراحی گرافیک فعالیت دارم و مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه استرالیا گرفته ام.

وی با بیان اینکه در ابتدای راه موضوع و نام این نمایشگاه برایش بسیار جالب توجه بوده است، اظهار کرد: زمانی که ایمیلی را از سوی مسئولان جشنواره دریافت کردم آثار خود را ارسال کرده و اخیرا کار خود را بر روی هنر خط نقاشی عربی آغاز کرده ام و در آخرین اثرم موضوع سلام را که به معنی صلح است طراحی کرده ام و باید بگویم که تمام هنرمندان این رسالت را بر دوش دارند تا واژه صلح را به تمام جهانیان عرضه کنند.

وی ادامه داد: در این راستا نیز هنرمندان ایرانی وظیفه دارند با ارائه معنای صلح در آثار خود بتوانند تمام مردم جهان را رهبری کنند. امیدوارم در این مدتی که در ایران هستم با شما هنرمندان ایرانی به تبادل تجربیات بپردازیم و شما عزیزان هنر ایرانی را که پهنه تاریخی دارد و همواره ایران هم سرزمین متمدن و دارای قدمت فرهنگی است در اختیار بنده قرار دهید .

این هنرمند عمانی در ادامه تصریح کرد: ما مردم عمان هم خواستار این هستیم تا ارزش های مشترک میان دو کشور را با هم به اشتراک بگذاریم ، در این راستا رهبر ما نیز مدتی پیش برای تبادلات فرهنگی و سیاسی به ایران سفر کردند و در واقع این تبادل نظری میان فرهنگ و سیاست و دوستی میان مردم ایران و عمان است.

فرخ نعمت زاد هنرمند اهل تاجیکستان هم با اظهار خشنودی از برپایی چنین نمایشگاهی بیان کرد: دیدار با شما هنرمندان ایرانی برایم بسیار ارزشمند است و با آثاری که در نمایشگاه دیدم احساس کردم که ایران تنها مرکزی است که می تواند جایی برای گرد آمدن تمام هنرمندان باشد.

نعمت زاده در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد که هنرمندان ایرانی نیز به تاجیکستان سفر کنند تا هنرمندان کشور تاجیکستان نیز هرچه بیشتر با اساتید ایرانی و آثارشان آشنا شوند.

کاظم چلیپا از هنرمندان مطرح ایرانی در معرفی خود گفت: پدرم از نقاشان قدیمی ایران است که روی موضوعات مذهبی و اسطوره ای کار می کرد و من هم از همان دوران بچگی نقاشی را نزد پدرم آموختم. در دوران دبیرستان نیز شاگرد موفقی نبودم و یکی از معلمانم پیشنهاد کرد که وارد هنرستان هنرهای زیبا شوم و از آنجا بود که تحصیلات را در زمینه نقاشی آغاز کردم.

وی ادامه داد : در آنجا بود که با امثال حبیب الله صادقی که هسته اولیه انقلاب را تشکیل می دادند آشنا شدم و پس از آن به دانشکده هنرهای زیبا ورود پیدا کردم و با اساتید خارجی مطرحی آشنا شدم ، در ادامه را ه با پیروزی انقلاب اسلامی اولین نمایشگاه آثار انقلابی را همراه با دوستان بر پا کردیم.

چلیپا با بیان اینکه در تمام شهرها آثار نمایشگاه به معرض عموم گذاشته شد‏، خاطرنشان کرد: این در حالی بود که آن زمان شاید تنها 2 تا 3 گالری در کل شهرهای ایران وجود داشت اما با برپایی این نمایشگاه شاهد گشایش گالری ها و نمایشگاه های متعددی در سطح کشور بودیم. همچنین با نمایشگاهی که در مشهد برپا کردیم مذهبیان نیز دریافتند که به وسیله هنر هم می توان در راستای مذهب و آرمان های مردم گام برداشت که بعد از آن حوزه اندیشه هنر اسلامی را هم به همراه دوستان تشکیل دادیم و پس از دریافت مدرک دکترای خود در دانشگاه های بسیاری تدریس کردم.

وی همچنین یادآور شد: این را هم باید بگویم که تفکر ما اسلامی است و هدف ما رساندن انسان به خدا و انسان کامل است و این نکته هم در زندگی اهل بیت نیز تجلی یافته است، از سویی امروزه هنر غربی در جستجوی یک معنا است و آن مفهوم گمشده باید معنای تازه ای از انسان باشد ، برای همین هنر مقاومت و مفهومی و هنر امروزی که این نسل مطرح می کند از دیدگاه من یک نگاه پست مدرنیسمی است و هنری است که زنده بوده و امروز درباره جهان صحبت می کند.

 این هنرمند مطرح کشورمان در ادامه سخنان خود اظهار کرد: هنری که باید هنر مقاومت مان دنبال کند در قرآن مشخص شده است و در این کتاب مقدس مفهوم مقاومت را در نوع زندگی اجتماعی و  سیر تکامل انسان مشاهده می کنیم و در واقع این مفاهیم بزرگی است که می توانیم در جهان امروز در هنر خود داشته باشیم.

چلیپا درادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: کسانی که می خواهند ایران و هنر ایرانی و همچنین انقلاب ایران را بشناسند باید با فرهنگ و تمدن چند هزار ساله ایران آشنا شوند و هنر اسلامی، عرفان اسلامی و ادبیات و تاریخ ایران زمین را بشناسند.

شریفی: پایداری صلح و آرامش می‌آورد

سید حمید شریفی دیگر هنرمند حاضر در این نشست صمیمانه هم ضمن خوشامدگویی به میهمانان خارجی جشنواره ، اذعان کرد: شما از راه دور به یک کشور اسلامی آمدید و در مکان های مختلف دنیا همواره نگاه هنری داشته اید و در واقع نگاه شما هم سو و هم جهت و همانند نگاه هنرمندان ایرانی است که در چهار دهه بعد از انقلاب فعالیت خود را آغاز کردند.

وی با اشاره به آغاز فعالیت هنری خود، بیان کرد: شروع فعالیتم در عرصه هنر با اوج گیری نهضت حضرت امام خمینی (ره) بود و  بدون اینکه آموزش آکادمیک دیده باشم فعالیت خود را آغاز کردم و سال های بسیاری در رشته های مختلف هنری کار کردم ولی تمرکزم بر روی هنرهای تجسمی و طراحی گرفیک بوده است، در ادامه راه تحصیلات خود را در دانشکده هنرهای زیبا در رشته نقاشی گذراندم و پس از آن هم مدرم کارشناسی ارشد خود را در رشته طراحی گرافیک از دانشگاه تربیت مدرس دریافت کردم و اکنون بیش از 20 سال است که مشغول تدریس هستم.

شریفی تصریح کرد: اکثر دوستانی که در جریان انقلاب اسلامی ایران شخصیت هنری شان شکل گرفته است به جهاتی مایل بودند که در حوزه های دیگر هم فعالیت داشته باشند و همین امر باعث شد که اکثر هنرمندان ما ویژگی های چند وجهی یافته اند.

وی در ادامه با بیان اینکه همواره حرف اسلام و دین تاکید بر صلح و دوستی بوده است، تاکید کرد: اما در اینجا این سوال مطرح می شود که چرا هنرمندان ما در فعالیت های هنری خود کمتر به این نکته توجه می کنند و شاید این امر به این دلیل باشد که این کلمه مقدس به نحوی مورد سو استفاده قرار گرفته و برخی از دولت مردان از به کار بردن این کلمه به نفع خود سود جسته اند.

این هنرمند افزود: در حقیقت آنچه که باعث می شود در فضای صلح و آرامش به سر ببریم پایداری و ایستادگی انسان در برابر مشکلات و تهاجمات است.

وی با بیان اینکه آموزه های دینی مان همواره این نکته را به ما منتقل می کند، خاطرنشان کرد: به خصوص در شخصیت بزرگی چون سید الشهدا این آموزه را شاهد هستیم و ایشان با جهاد و پایداری خود یک پرده تمام نمایی را در جهان ترسیم می کنند و الگویی را برای بشریت به یادگار می گذارند.

شریفی یادآور شد: هنر ما وامدار نهضت سید الشهدا است و تمام شئونات جریان هنری ما به شکلی به این قیام بر می گردد و هنر تعالی بخش انسان هنری است که هنرمندان ما دنبال می کنند و شما گوشه هایی از این موضوع را در این جشنواره مشاهده کردید.

کاظم چلیپا در ادامه سخنان این هنرمند ، اظهار کرد: هنری که در طی انقلاب اسلامی به وجود آمد از موضوع و نوع کار همه و همه در اختیار هنرمند بود و در واقع هیچ گاه از بالا به ما نگفتند که چگونه کار کنیم و در واقع هیچ مانیفستی از بالا به ما تحمیل نشد.

شیخ‌الحکمایی: سفیران نگاه مقاومت باشیم

طاهر شیخ الحکمایی مجسمه ساز و مدرس هنر در ابتدای سخنان خود به فرمایشی از امام علی (ع) اشاره کرد و عنوان کرد: ایشان در حدیثی می فرمایند "دشمن ظالمان و دوست مظلومان در تمام عرصه حیات و دنیا باشید". این جمله در واقع این یکی از آموزه هایی است که داریم و در تمام شرایط همه مسلمانان باید این رفتار را داشته باشند که پس از انقلاب اسلامی هم همواره شاهد حمایت از مظلومان جهان بوده ایم.

وی ادامه داد: بسیار علاقه‌مندم تا گروهی را بر اساس آموزه های دینی مان شکل دهیم و از تمام آسیب دیدگان و مستضعفان جهان جدای از رنگ، نژاد و زبان در جهت انسانی زندگی کردن در این گروه جمع شوند، این نیاز در تمام عرصه های علم و فرهنگ و هنر می تواند متولیانی داشته باشد.

دبیر بخش طرح های حجمی سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت بیان کرد: امیدوارم که این اتفاق محقق شود و طبیعتا ما می توانیم سفیران این نوع نگاه باشیم و در نهایت آرزو می کنم که تمام آسیب دیدگان و مستضعفان روزی زیر یک پرچم واحد علیه ظلم و ستمی که در کره خاکی وجود دارد، گرد هم آیند.

رضا خزعلی دبیر بخش بین الملل سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت با اشاره به اینکه پیش از این قصد راه اندازی اتحادیه ای را با موضوع مقاومت داشتند، گفت: آن زمان از هنرمندان فارغ از زبان، مذهب و نژاد دعوت به عمل آوردیم و بیش از 150 هنرمند برای عضو شدن در این اتحادیه اعلام آمادگی کردند اما متاسفانه مقدمات کار فراهم نشد و امیدوارم که بار دیگر شاهد رونق و فعالیت و همچنین شکل گیری دوباره  این اتحادیه باشیم.

حبیب الله  صادقی در ادامه این نشست از انتشار کتاب سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت خبر داد و افزود: برپایی این جشنواره در تاریخ هنر معاصر ایران جزو اقدامات بزرگ و ملی ما است و نام های درخشان شما به عنوان همراهان و یاوران ما دراین کتاب منتشر خواهد شد.

دانا بارتلت پس از آشنایی با هنرمندان ایرانی عنوان کرد: اگر این شانس را داشتم و پیش از این با فعالیت های شما آشنا می شدم قطعا تواضع بیشتری به خرج می دادم چرا که فعالیت های من در قبال کارهایی که شما انجام داده اید بسیار ناچیز است.

وی تصریح کرد: از اینکه این شرایط فراهم شد تا به ایران سفر کنم و در این نشست حضور یابم بسیار خوشحالم و امیدوارم که این نشست ها بستری برای همکاری بیشتر با شما هنرمندان باشد.

باتلت با اشاره به نقدهایی که از سوی هنرمندان ایرانی به آمریکا می شود، بیان کرد: به خاطر جنایت هایی که آمریکا انجام داده است، هر نوع نقدی که به آمریکا شود سزاوار آن است و می توانم بگویم که میلیون ها آمریکایی با آن چه که توسط دولتمردان آمریکا انجام می شود، مخالف هستند.

سلمان الحجری هم در پایان این نشست اظهار کرد: هنر مقاومت امروزه در ایران و خارج از ایران تجلی پیدا کرده است و همگی ما در پیشبرد و ارتقای این مفهوم در بین هنرمندان و مردم تلاش می کنیم.

در این نشست حبیب الله صادقی دبیر کل سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت ، محمد حبیبی دبیر اجرایی جشنواره، رضا خزعلی دبیر بخش بین الملل جشنواره، دانا بارتلت هنرمند آمریکایی، سلمان الحجری هنرمند اهل عمان، فرخ نعمت زاد هنرمند تاجیکستانی، صالح از هنرمندان رشته انیمیشن از کشور عمان، کاظم چلیپا، حمید قدیریان، مینا صدری، طاهر شیخ الحکمایی، حسین غلامی، سید حمید شریفی، منصور مهر نگار، خشایار قاضی زاده، رضایی معاون بخش بین الملل جشنواره و چند تن از کادر اجرایی سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت حضور داشتند.

 نمایشگاه سومین جشنواره جهانی هنر مقاومت هم اکنون در فرهنگستان هنر گشایش یافته و همه روزه به جز ایام تعطیل از ساعت   10 الی 19 میزبان علاقه مندان است.