کرج - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان جهاد کشاوزی استان البرز از اجرای طرح ترسیب کربن در این استان خبر داد و گفت: احیا مناطق کویری بستری مناسب برای ایجاد شغل در بین روستائیان است.

مسعود کریمی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص این طرح گفت: چند سالی است که این طرح مورد توجه متخصصان خاک قرار گرفته است تا فعالیت هایی صورت گیرد که علاوه بر جلوگیری از کاهش میزان عناصر عالی خاک بتوان خاک را حاصلخیزتر کرد.

وی ادامه داد: اگر خاک دارای مواد عالی غنی در خود باشد میزان آب بیشتری را در خود حفظ می کند و در صرفه جویی نیز بسیار موثر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز با بیان اینکه دی اکسید موجود در هوا برای محیط زیست امری نامناسب تلقی می شود و هرچه کربن در خاک تثبیت شود به منزله نقطه قوت است، اظهار داشت: این طرح در مناطق کویری که به لحاظ کشاورزی در معرض خطر هستند و برخی روستاهای خالی از سکنه اجرا شد.

کریمی افزود: در برخی مناطق کشور به دلیل کویر زایی و گسترش مناطق کویری بسیاری از کشاورزان شغل خود را از دست داده اند و این امر موجب مهاجرت آنها شده است از این روز تشکل هایی ایجاد شد تا با آموزش روستائیان علاوه بر ایجاد اشتغال برای آنها برای بهبود وضعیت خاک نیز چاره اندیشی شود.

وی با بیان ایکه اجرای این طرح با ارائه وام های اشتغال متناسب با شرایط و تشکیل صندوق اعتبارات برای کشاورزان در استان های خراسان جنوبی و کرمان با موفقیت انجام شده است، اعلام کرد: این طرح در چهار استان دیگر از جمله استان البرز اجرایی خواهد شد و مجری آن نیز اداره منابع طبیعی و آبخیزداری خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان البرز از اجرای طرح ترسیب کربن در مناطق اشتهارد و جنوب نظرآباد خبر داد و اعلام کرد: این طرح در مرحله مطالعات اولیه است و با تامین اعتبارات اجرا خواهد شد.

کریمی سبز شدن مناطق کویری، ایجاد اشتغال و بازگشتن روستائیان به مناطق زندگی خود و حفظ محیط زیست را مهمترین مزیت های اجرای این طرح عنوان کرد و اظهار داشت: امید است اجرای این طرح با موفقیت الگویی برای اجرای در سایر مناطق کویری باشد.