مشهد - خبرگزاري مهر: كارشناسان بهداشت خراسان رضوي از انتشار قارچ‌گونه ايدز در کمپ‌هاي ترک اعتياد، مجموعه‌هاي کار کودکان، زندان‌ها و حاشيه‌نشينان شهر خبر مي‌دهند و متهم اصلي در اين پرونده را پنهان كاري در رفتار هاي پرخطر نوجوانان و جوانان معرفي مي كنند.

 به گزارش خبرنگار مهر، ابتلا به ايدز در کارهاي پنهان مردم بويژه رفتارهاي پرخطرجوانان، نوجوانان و استفاده‌کنندگان از موادمحرک مخفي شده است و هر روز شاهد انتشار قارچ هاي سمي اچ آي وي در مراكز ترک اعتياد، مجموعه‌هاي کار کودکان، زندان‌ها و حاشيه‌ شهر ها هستيم و تابو اين پنهان كاري تنها با آگاهي مردم در نوع برخورد و مواجهه با اين بيماران شكسته مي شود.

زنان مبتلا به اچ آي وي كمتر شناسايي مي شوند

کارشناس مسوول پيشگيري از بيماري ايدز معاونت بهداشتي دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر هشدار، مي دهد: متاسفانه زنان مبتلا به اچ آي وي كمتر شناسايي مي شوند.

حسين پور مي افزايد: گروه زنان در اين خصوص بسيار آسيب پذيرترند و اين افراد اغلب كساني هستند كه همسرانشان معتاد تزريقي هستند يا رفتار هاي پر خطر جنسي دارند.

وي توضيح داد: اين در حالي است كه زنان به خاطر موانع فرهنگي در صورتي كه در معرض سوء استفاده جنسي  قرار گرفته و مبتلا شوند به مراكز بهداشتي مراجعه نمي كنند.

موانع فرهنگي سد راه شناسايي بيماران مبتلا به ايدز

حسين پور ادامه مي دهد: در دانشگاه علوم‌پزشکي مشهد کلينيک‌هاي مثلثي،مراکز سلامت زنان راه اندازي شده كه آموزش گروه‌هاي هدف و مربيان و بهگرهاي کارخانه‌ها را در راستاي مشاوره و پيشگيري از اين بيماري را دنبال مي كنند.

وي مي افزايد:  البته تا زماني که موانع فرهنگي در راستاي مراجعه ايمن زنان برداشته نشود، ممکن است که اين مراکز به اهدافي که در برنامه دارند، دست پيدا نکنند.

اين كارشناس بهداشتي توضيح مي دهد: ابتلا  به اچ آي وي مثبت هیچ علامت بالینی ندارد و در برخی مواقع با علائمی مانند بزرگ شدن غدد لنفاوی، گلودرد و تب همراه است  كه  فرد مبتلا بدون استفاده از دارو و با مشاوره‌های پیشگیرانه این دوران را مي گذراند  و تنها وقتي وارد مرحله ایدز شد، خدمات دارویی رایگان را دريافت مي كند.

وي ادامه مي دهد: در حال حاضر انگ و تبعیض مهمترین مشکلی است که بیماران اچ آي ويمثبت به آن روبرو هستند و در شرايط کنوني، از بين بردن موانع فرهنگي موجود براي آگاه سازي جامعه و خانواده‌ها بسيار ضروري است.

حسين پور يادآور مي شود: متاسفانه در بسياري از مواقع پيش آمده که بيمار مبتلا بهاچ آي وي با اعلام بيماري خود به مردم و يا حتي برخي پزشکان،طردمي شوند در حالي که بیماری ایدز از طریق ارتباطات عمومی از جمله دست دادن، صحبت کردن و روبوسی انتقال نمی‌یابد.

شكستن تابو پنهان كاري مبتلايان به ايدز با  آگاه سازي عمومي

مدير گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی علوم ‌پزشکی مشهد نيز دليل اصلي شيوع اين بيماري خصوصا در حاشيه شهرها پنهان كاري مي داند و  معتقد است تابو اين پنهان كاري تنها با آگاهي مردم در نوع برخورد و مواجهه با اين بيماران شكسته مي شود.

محمدرضا جويا اظهار مي كند:  از بسترهاي اجتماعي كنترل ايدز غافل هستيم و پنهان‌کاري درباره ايدز باعث 9 برابر شدن اين بيماري در كشور شده است.

وي با اشاره به سخنان وزير بهداشت مي افزايد: به دليل پنهان كاري بيماران مبتلا به ايدز در 11 سال گذشته تا كنون  اين بيماري روند رو به رشدي داشته است.

 رشد 20 درصدي بيماري ايدز

جويا ادامه مي دهد: به گفته وزير بهداشت ابتلا به ايدز در ايران و ديگر كشورها به طاعون شباهت دارد و اين دوره عصر سياهي است به گونه اي كه از سال 2005 تا 2012 ميزان ابتلا به اين بيماري با رشد 20 درصدي همراه بود.

مدير گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی علوم ‌پزشکی مشهد بيان مي كند: ايدز در جهان تا 2010 ،25 ميليون نفر قرباني داشته است.

جويا عنوان مي كند: ابتلا به ايدز از رفتارهاي پرخطر جوانان و نوجوانان و استفاده كنندگان از مواد محرك نشات مي گيرد.

اين كارشناس معاونت بهداشتي مي گويد: انتشار اين بيماري به صورت قارچ گونه در كمپ هاي ترك اعتياد، مجموعه‌هاي کار کودکان، زندان‌ها و مجموعه‌هاي حاشيه‌نشين را شاهد هستيم.

جويا عنوان مي كند: تابو اين پنهان كاري تنها با آگاهي مردم در نوع برخورد و مواجهه با اين بيماران شكسته مي شود.

 تابو فرهنگي شكسته شود؛ مشكل كنترل ايدز برطرف مي شود

 تجربه مردم از مواجهه با افراد مبتلا به ايدز بسيار کم است و اين وضع بدليل پنهان‌کاري وسيع بيماران است و هرگاه اين تابو شکسته شود، مشکل کنترل ايدز برطرف مي شود و شناسايي مبتلايان، فراهم کردن حمايت‌هاي اجتماعي از آنها، توسعه راه‌ها و ابزارهاي پيشگيري و آشناکردن نوجوانان و ديگر گروه‌هاي در معرض خطر با اين راهكارها و ابزارها از رشد و نمو و ريشه كردن اين بيماري در بستر جامعه جلوگيري مي كند.

اين در حالي است كه به گفته مسئولان بهداشتي انتقال عفونت از اعتياد تزريقي تغيير يافته، اما هنوز اعتياد تزريقي در صدر متهمان اين پرونده است و اين هشداري است كه از معتادان و استفاده‌کنندگان مواد مخدر تزريقي غافل نشويم و توجه داشته باشيم كه اين بيماري پنهانكار در زندان‌ها و مراکز تجمع معتادان و در حاشيه شهر ها ي بزرگ به جريان مخفيانه خود ادامه مي دهد و لزوم فرهنگ سازي را هر چه بيشتر نمايان مي كند.

.................................

گزارش: زهره رنگ آميز