کمیته بین المللی صلیب سرخ بیست‌ و‌ سومین نشست آموزشی جنوب آسیا را در رابطه با حقوق بین‌المللی بشردوستانه در بنگلادش برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در داکا، امسال بیست‌ و‌ سومین نشست آموزشی جنوب آسیا (SATS) در رابطه با حقوق بین‌المللی بشردوستانه در بنگلادش برگزار ‌شد. این دوره آموزشی شش روزه به طور مشترک توسط وزارت امور خارجه بنگلادش و کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ از تاریخ 24 تا 29 نوامبر (سو تا 8 آذر) برگزار شد.

"ابوالحسن محمود علی" وزیر امور خارجه بنگلادش در مراسم افتتاحیه گفت: این امر فقط برای دستگاه دولت ضرورت ندارد که درک دقیقی از حقوق بین‌المللی بشردوستانه داشته باشد، بلکه اشاعه‌ دانش پایه‌ این مجموعه قوانین در میان توده‌ مردم نیز به طرز فزاینده‌ای اهمیت یافته است.

وی با اشاره به درگیری‌های اخیر در سوریه، سومالی و جمهوری دموکراتیک کنگو افزود: رژیم جهانی حقوق بین‌المللی بشردوستانه، کماکان بهترین راه برای تضمین صیانت از خرد و انسانیت، حتی در بحبوحه‌ جنگ و خشونت است.

همچنین "محمد شهید الحق" دبیر وزارت امور خارجه‌ (بالاترین مقام وزارت‌خانه پس از وزیر در دولت بنگلادش) اظهار داشت: از آنجایی که بنگلادش مشارکت فعالی در عملیات حفظ صلح در سراسر جهان دارد، ادغام حقوق بین‌المللی بشردوستانه از ضرورت های کار ما است.

در مجموع 45 مقام دولتی، شخصیت دانشگاهی و متخصصان حقوقی از افغانستان، بنگلادش، بوتان، هند، ایران، مالدیو، نپال، پاکستان و سریلانکا در بیست‌ و‌ سومین نشست آموزشی جنوب آسیا (SATS) شرکت کردند. برنامه علمی این نشست شامل ارائه‌ مطالب و مطالعات موردی در رابطه با عناوینی چون حمایت از غیرنظامیان، حفظ صلح، حفاظت از اموال فرهنگی و ارتباط بین حقوق بین‌المللی بشردوستانه و قانون حقوق بشر بین‌المللی بود.

بر این اساس جلسات این نشست به ریاست کارشناسان کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ، کمیسیون ملی حقوق بشر بنگلادش، بنیاد اسلامی، ستاد مشترک ارتش بنگلادش، سازمان زنان ملل متحد، یونسکو ، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل (UNHCR)، دانشگاه جواهر لعل نهرو در دهلی‌ نو، دانشکده‌ قوانین ملی دانشگاه هند و دانشگاه داکا برگزار شد.

"کریستین کیپولا"‌ رئیس نمایندگی کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در بنگلادش گفت: این نشست منطقه‌ای موجب تسهیل روند تبادل نظر بین مقامات دولتی و نمایندگان جامعه‌ مدنی فعال در حوزه‌های حقوق بین‌الملل، سیاست و امنیت از سراسر آسیا است.

کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در صدد است تا در بنگلادش از کسانی که از بلایای طبیعی و دیگر شرایط اضطراری صدمه دیده‌اند حمایت نموده و به آنها کمک‌های بشردوستانه ارائه کند. این سازمان همچنین مروج درکی بهتر ازحقوق بین‌المللی بشردوستانه در میان مقامات، دانشگاهیان و پرسنل نیروهای انتظامی و نظامی‌ است. کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ برای افزایش میزان دسترسی به خدمات توانبخشی جسمی برای افراد ناتوان و معلول نیز فعالیت می‌کند.