زنجان -خبرگزاری مهر: سرپرست فدراسیون ورزش های زورخانه از وجود 759 زوخانه در سطح کشور خبرداد و گفت: تقاضای ساخت 94 باب زودخانه نیز داده شده که طی ده ماه اخیر 11 زوردخانه ساخته شده است .

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رضا طالقانی ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، افزود: وقتی وارد فدراسیون ورزش های زورخانه ای شدم درخواست ساخت 94 زوخانه را دادم که در 10 ماه اخیر تعداد 11 باب از این زورخانه  ها ساخته شده است.

وی توسعه و ترویج ورزش زورخانه ای را به عنوان یک اصل مهم در توسعه ورزش پهلوانی و قهرمانی در کشور مورد تاکید قرار داد و افزود:اهتمام به زیرساخت‌ها در این ورزش می‌تواند بسیاری از دغدغه‌های فعالان این عرصه را کاهش دهد.

سرپرست فدراسیون کشتی پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای با یادآوری اینکه از ابتدای امسال تاکنون 340 میلیون تومان به فدراسیون پرداخت شده است، گفت: این در حالی است که فدراسیون در طول همین مدت حدود 2 میلیارد و 700 میلیون تومان هزینه کرده است.

طالقانی افزود:  بنابراین معتقدیم باید برای این مردم و به ویژه ورزش باستانی که از قداست خاصی برخوردار است، از جان مایه گذاشت و چشم به اعتبارات محدود دولتی ندوخت.

وی با بیان اینکه برای احیای ورزش باستانی باید از پهلوانک‌ها شروع کنیم، ادامه داد: استعداد در هر ورزشی از سنین پایین اتفاق می‌افتد به همین خاطر اهتمام به ورود ورزشکاران سنین پایین با عنوان پهلوانک می‌تواند فدراسیون را در تحقق اهداف توسعه‌طلبانه خود یاری کند.

طالقانی افزود: انتظار ما از هیئت‌های استان به ویژه استان زنجان که از پتانسیل بسیار بالایی در این زمینه برخوردار است، این است که دانش‌آموزان را برای حضور در ورزش باستانی ترغیب کنند و اجازه دهند بچه‌ها با آسودگی خاطر و با همان روحیات کودکی خود در زورخانه‌ها حضور یافته و به تمرین بپردازند.

وی با بیان اینکه برگزاری مسابقات بین‌المللی در هر استان، یکی از رویکردهای جدی این فدراسیون برای احیای ورزش باستانی است افزود: اعتقاد ما بر این است که باید هر چند ماه یک‌بار اقدام به برگزاری رقابت‌های معتبر در استان‌ها کرد که همین امر باعث می‌شود تا ضمن محک جدی ورزشکاران کشورمان در این رشته، تبلیغ و اطلاع‌رسانی خوبی نیز در سطح بین‌المللی برای ورزش باستانی صورت گیرد، چرا که بحث اطلاع‌رسانی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌هایی است که تا به امروز با آن مواجه بوده‌ایم.

سرپرست فدراسیون کشتی پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای، از برگزاری مسابقات بین‌المللی کشتی پهلوانی و هنرهای فردی در  24 بهمن ماه سالجاری به میزبانی استان کردستان خبر داد و گفت: تا به امروز تیم‌های عراق، جمهوری‌آذربایجان، ترکیه و افغانستان برای حضور در این رقابت‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند.

طالقانی افزود: تپیش‌بینی می‌کنیم تا زمان برگزاری این رویداد، تعداد میهمانان خارجی به بیش از 10 کشور افزایش یابد.