16 عضو شورای بنیاد سعدی که وظیفه آنها سیاستگذاری و ارائه راهکارهای کلی مربوط به گسترش زبان فارسی در خارج از کشور است، معرفی شدند. غلامعلی حداد عادل که رئیس بنیاد سعدی است، ریاست این شورا و جمع 16 نفره آن را نیز بر عهده دارد.

محمدرضا دربندی، معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به فعالیت‌های اخیر این بنیاد گفت: کار اصلی ما از زمانی که بنیاد سعدی راه‌اندازی شد، ساختارسازی برای آن، تدوین شرح وظایف بخش‌ها و آئین‌نامه‌ها، تقویت ارتباط با دانشگاه‌هایی که در سراسر جهان رشته زبان و ادبیات فارسی داشته و دانشجوی این رشته را از مقطع لیسانستا دکتری تربیت می‌کنند، معرفی بنیاد و ظرفیت‌های آن به این دانشگاه‌ها بوده است و در همین راستا هم شورایی با عنوان شورای بنیاد سعدی تشکیل شد که شامل 16 نفر از استادان برجسته کشور در سه رشته زبان و ادبیات فارسی، زبانشناسی و آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان است.

به گفته وی، اعضای این شورا عبارتند از: غلامعلی حداد عادل (به عنوان رئیس شورای سعدی)، محمدرضا دربندی (به عنوان دبیر آن)، سیدباقر سخایی (معاون اداری و مالی بنیاد سعدی)، یدالله ثمره، علی‌اشرف صادقی، محمدجعفر یاحقی، مهری باقری، حکیمه دبیران، ضیاءالدین تاج‌الدینی، محمد دبیرمقدم، رضامراد صحرایی، احمد صفارمقدم، امیررضا وکیلی‌فرد، میرحسینی (نماینده دانشگاه امام خمینی (ره) قزوین)، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمود حسینی (نماینده جامعه‌المصطفی قم) و عباسعلی وفایی.

معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی ادامه داد: احکام اعضای این شورا را غلامعلی حداد عادل رئیس بنیاد سعدی صادر کرده است. وظیفه شورای بنیاد سعدی سیاستگذاری و ارائه راهکارهای کلی مربوط به گسترش زبان فارسی در خارج از کشور است. اولین جلسه این شورا هم 5 آذرماه تشکیل شد و در آن شرح وظایف و آئین‌نامه داخلی شورای بنیاد سعدی مورد تصویب قرار گرفت.

دربندی همچنین از برگزاری یک دوره دانش‌افزایی زبان فارسی برای یکصد نفر از فارسی‌آموزان از 28 کشور مختلف در اواخر تابستان امسال در این بنیاد خبر داد و گفت: در این دوره 25 روزه و پس از برگزاری آزمون تعیین سطح زبان فارسی، کلاس‌های مختلف از نظر و نثر فارسی گرفته تا آموزش لغات رایج در فارسی امروز برای آنها تشکیل شد که بازخورد خوبی هم از آن گرفته‌ایم.

وی در ادامه از برگزاری همایشی با عنوان «روش‌شناسی آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان» در آینده نزدیک و از سوی بنیاد سعدی خبر داد و با بیان اینکه در دنیا برای آموزش زبان به کسانی که به غیر از آن زبان تکلم می‌کنند، نظریه‌هایی وجود دارد، گفت: این همایش به دنبال بررسی این نظریه‌ها و استخراج نظریه یا نظریه‌های مفید برای آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان و تدون کتاب‌های مناسب در این رابطه است.

معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی همچنین با اشاره به مقدمات راه‌اندازی سایت این بنیاد، گفت: سایت بنیاد سعدی تا یک ماه آینده راه‌اندازی خواهد شد. ما همچنین به دنبال طراحی آموزش زبان فارسی برای غیرفارسی‌ زبانان در فضای مجازی هستیم.

همچنین به گفته دربندی با رفتن حجت‌الله ایوبی، قائم مقام و معاون آموزشی، پژوهشی سابق بنیاد سعدی به معاونت وزارت ارشاد و پذیرش ریاست سازمان سینمایی از سوی وی، در حال حاضر معاونت امور بین‌الملل بنیاد سعدی، معاونت آموزشی، پژوهشی آن را سرپرستی می‌کند.