هفته گذشته، هفته کم خبری نبود. از معرفی مدیر عامل جدید کانون پرورش فکری و خبرگزاری کتاب گرفته تا معرفی برگزیدگان جایزه استاد فروزانفر و نامزدهای دریافت جایزه شهید غنی‌پور. بنیاد سعدی شکل گرفت و غلامعلی حدادعادل، عهده‌دار ریاست آن شد.

به گزارش خبرنگار مهر، مراسم تودیع سیدصادق رضایی و معارفه علیرضا حاجیان‌زاده، مدیرعامل جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، سه‌شنبه 12 آذر با حضور علی‌اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش، سیدصادق رضایی و علیرضا حاجیان‌زاده، مدیران عامل سابق و کنونی و اعضای سابق کانون پرورش فکری در سالن سینما تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجونان برگزار شد.

نامزدهای جایزه شهید غنی‌پور معرفی شدند

هیئت داوران سیزدهمین جایزه ادبی شهید جبیب‌غنی‌پور در بخش رمان نوجوان، 6 رمان را به عنوان کاندیداهای دریافت این جایزه ادبی معرفی کردند.
داوران بخش رمان نوجوان این دوره از این جایزه ادبی، شامل حبیب یوسف زاده (سرداور)، بیژن قفقازی زاده و علی اصغر جعفریان در جلسه‌ای که بیش از سه ساعت به طول کشید، کتاب‌های «دلقک» نوشته هدی حدادی، «وقتی مژی گم شد» نوشته حمید رضا شاه آبادی، «امیرحسین و چراغ جادو» نوشته ابراهیم حسن‌بیگی، «آرزوی سوم» نوشته مصطفی خرامان، «آن سوی پرچین خیال» نوشته عبدالصالح پاک و «یک جعبه پیتزا برای ذوذنقه کباب شده» نوشته جمشید خانیان را شایسته حضور در بخش پایانی این جشنواره تشخیص دادند.  

جایزه استاد فروزانفر، برگزیدگان خود را شناخت

مراسم نخستین جایزه استاد بدیع‌الزمان فروزانفر با عنوان «از قونیه تا بشرویه»، عصر دیروز، دوازدهم آذرماه با حضور مهدی محقق، شهرام ناظری، میرجلال‌الدین کزازی، توفیق سبحانی و علاقه‌مندان به ادبیات فارسی در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.

محمدرضا شفیعی کدکنی، میر جلال‌الدین کزازی، بهاء الدین خرمشاهی، توفیق سبحانی، احمد مجاهد، کاظم محمدی، تقی پورنامداریان، ناصر صاحب زمانی، علی اوجبی و عنایت‌الله مجیدی از جمله برگزیدگان جایزه ادبی استاد فروزانفر در زمینه ادبیات و پژوهش‌های ادبی بودند.

منیژه آرمین، تنها پژوهشگر زن در زمینه تالیف بود که جایزه استاد فروزانفر را به خود اختصاص داد؛ جایزه‌ای که در بخش موسیقی به شهرام ناظری، عبدالحسین مختاباد، نوشین پاسدار، مهدی خمسه و فرزان افشار خانجانی و در رشته نقاشی به محمدابراهیم جعفری تعلق گرفت.

علیرضا پور رفعتی، سید روح‌الله فریدونی و مهدی سالاری نیز جایزه استاد فروزانفر را از آن خود کردند و ریحانه طاهانی نیز، برنده جایزه شد چرا که چهره بدیع‌الزمان فروزانفر را تصویر کرده بود.
نخستین جایزه استاد فروزانفر به احسان آقایی، مدیر موزه هنرهای معاصر رسید و از حسن بلخاری به عنوان نماینده بانک پاسارگاد که حمایت‌کننده مالی برنامه و جایزه بود، تقدیر به عمل آمد.

حداد عادل، رئیس بنیاد سعدی شد
16 عضو شورای بنیاد سعدی که وظیفه آنها سیاستگذاری و ارائه راهکارهای کلی مربوط به گسترش زبان فارسی در خارج از کشور است، معرفی شدند. غلامعلی حداد عادل که رئیس بنیاد سعدی است، ریاست این شورا و جمع 16 نفره آن را نیز بر عهده دارد.

اعضای این شورا عبارتند از: غلامعلی حداد عادل (به عنوان رئیس شورای سعدی)، محمدرضا دربندی (به عنوان دبیر آن)، سیدباقر سخایی (معاون اداری و مالی بنیاد سعدی)، یدالله ثمره، علی‌اشرف صادقی، محمدجعفر یاحقی، مهری باقری، حکیمه دبیران، ضیاءالدین تاج‌الدینی، محمد دبیرمقدم، رضامراد صحرایی، احمد صفارمقدم، امیررضا وکیلی‌فرد، میرحسینی (نماینده دانشگاه امام خمینی (ره) قزوین)، حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمود حسینی (نماینده جامعه‌المصطفی قم) و عباسعلی وفایی.

علمشاهی سردبیر خبرگزاری کتاب شد

احمد علمشاهی که هفته قبل از سمت مدیرکلی دفتر چاپ وزارت ارشاد برکنار شده بود، به عنوان سردبیر خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) منصوب شد.

شجاعی صائین، مدیرعامل خانه کتاب در گفتگو با خبرنگار مهر و درباره دلیل سپردن مسئولیت سردبیری خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به احمد علمشاهی، مدیرکل سابق دفتر امور چاپ که سابقه‌ای در عرصه رسانه ندارد، گفت: اینگونه نیست و آقای علمشاهی سابقه کارهای رسانه‌ای دارد. زمانی که در دانشگاه پیام نور بوده است، در بخش نشریات و انتشارات آن مسئولیت داشته است.

لایحه نظام صنفی مطبوعات تا آخر سال تحويل دولت می شود

معاون مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: لایحه نظام صنفی رسانه را تا آخر سال تقدیم دولت می‌کنیم که بر طبق این لایحه فضای مطبوعات نیز مانند 9 نظام صنفی دیگر در کشور دارای ساختار مشخص، انتخابات و هیئت مدیره شود.

پراکنده از سراسر جهان

هاورکی موراکامی نویسنده ژاپنی و ناشر او راه پول درآوردن را حسابی بلد هستند. بر مبنای آماری که از سوی اینفورمیشن کمپانی منتشر شده جدیدترین رمان موراکامی با عنوان «تسوکورو تازاکی رنگ پریده و سال سفر زیارتی او» پرفروش‌ترین کتاب سال 2013 در ژاپن شناخته شد.

در این فهرست که شامل فروش کتاب در 12 ماه از نوامبر 2012 تا نوامبر 2013 می‌شود، اطلاعاتی درباره تیراژ فروش کتاب ها ذکر نشده است. اما بونگای شونجو ناشر موراکامی با اعلام تیراژ دقیق فروش این کتاب گفت تاکنون یک میلیون و 50 هزار نسخه از این کتاب را در ژاپن به فروش رسانده است.

«احمد فواد نجم» شاعر معروف مصری که چندی پیش به عنوان نماینده یونسکو در کشورهای فقیر انتخاب شده بود، چند ماه پس از آنکه به دلیل سکته مغزی به کما رفته بود، سرانجام در 84 سالگی درگذشت.