یکی از شاگردان کاظم معتمدنژاد گفت: پروفسور معتمدنژاد در حوزه علم ارتباطات، برای ایران نقش پدر و مادر را ایفا کرده و من کسی را در حد ایشان نمی‌شناسم. چون او زندگی خود را عملی، روحی، جانی و مالی و فطری وقف علم ارتباطات در ایران و نهادهای مرتبط با آن کرد.

حسن نمکدوست رونامه‌نگار، محقق و از شاگردان زنده‌ياد کاظم معتمد‌نژاد در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به منش کاری این استاد علم ارتباطات اظهار داشت: مرحوم معتمد نژاد استاد موسس رشته ارتباطات به شمار می‌رفتند؛ یعنی ایشان در چهار رشته دانشگاهی در ایران سرآمد بودند و موسس آن به شمار می‌رفتند که شامل روزنامه‌نگاری، ارتباطات، حقوق مطبوعات و جامعه اطلاعاتی می‌شود. نکته مهم در این باره اما این بود که وی پس از تاسیس این رشته‌های دانشگاهی در ایران، هیچ وقت دست از توجه به آن‌ها برنداشت و همواره در تلاش برای ارتقاء جایگاه آن‌ها بود.

وی افزود: ایشان وقتی به موضوع روزنامه‌نگاری در ایران توجه نشان دادند به سراغ تاسیس دانشکده علوم ارتباط رفتند که پس از تاسیس و در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلیل برخی تنگ‌نظری‌ها تعطیل شد. با این حال ایشان کار را زمین نگذاشتند و با تدریس یک گرایش کوچک در دانشگاه علامه طباطبایی کارشان را شروع کردند و رفته رفته توانستند دوره‌های کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری رشته روزنامه‌نگاری را در ایران به راه بیاندازند و در سال 83 برای دومین بار موفق به کسب مجوز تاسیس دانشکده علوم ارتباطات شدند.

این روزنامه‌نگار و استاد ارتباطات گفت: وقتی مرحوم معتمد نژاد در ایران به توسعه موضوع جامعه اطلاعاتی و فضای مجازی علاقه نشان داد، به سراغ تاسیس انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی و مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه رفت. ایشان اما برای این کار تنها به آموزش‌های نظری و تئوریک در این دو موسسه بسنده نکرد، خودش آستین همت را بالا زد و در ایجاد ساختمان این مراکز همت گماشت. همه می‌دانند که ساختمان دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه از نظر فیزیکی و ساخته شدن هم مدیون ایشان است. همه می‌دانند که وقتی قرار بر تاسیس مکز مطالعات و تحقیقات رسانه شد، ایشان خودش به دنبال ساختمانش رفت و چک پیش پرداخت اجاره‌اش را دارد و هر جا هم کارش به مشکل مالی بر می‌خورد، از جیب خودش برای آن خرج می‌کرد و در مورد انجمن ایرانی مطالعات جامعه اطلاعاتی هم بار اصلی تامین مالی بر عهده او بود.

نمکدوست تاکید کرد: معتمدنژاد در حوزه علم ارتباطات، برای ایران نقش پدر و مادر را ایفا کرده و من کسی را در حد ایشان نمی‌شناسم. چون او زندگی خود را عملی، روحی، جانی و مالی و فطری وقف علم ارتباطات در ایران و نهادهای مرتبط با آن کرد و از این جهت شخصیتی منحصر به فرد به شمار می‌رود.