مشهد - خبرگزاری مهر: تکدی‌گری در پایتخت معنوی سریالی است که سکانس پایانی ندارد و این ماجرا قصه‌ هزار و یک شب شده که هر روز دامنه بیشتری پیدا می‌کند، در این میان بسیارند کسانی که رنج راه‌های دور را به جان خریده و با آمدن به این شهر، گنج گدایی را به ننگش می‌خرند.

به گزارش خبرنگار مهر، تکدی گری در پایتخت معنوی به حرفه‌ای برای افراد سودجود تبدیل شده و علیرغم اینکه مسئولان شهری اعلام می‌کنند که اقدامات متعددی را برای رفو کردن این وصله ناجور انجام داده اند اما تاکنون هیچ کدام از راهکارهای مسئولان عملی نشده و بساط متکدیان همچنان در این شهر پابرجاست.

متکدیان یک شبه ره صد ساله را طی می کنند

تکدی‌گری به عنوان یک جرم مطرح است اما همواره به دلیل اقدامات محدود و راهکارهای غلط متولیان و مسئولان امر این ماجرا به یک حرفه تبدیل شده و بسیاری از افراد با انتخاب این راه، نان به نرخ روز می خورند و یک شبه ره صد ساله را طی می‌کنند.

روی آوردن به تکدی گری در میان مسافران خارجی و اتباع بیگانه در این شهر زیارتی بیشتر چشم می‌خورد و سالهاست این افراد گوی سبقت را از رقبای داخلی ربوده‌اند و در این میان برای آنان نحوه گدایی و دست درازی پیش شهروندان سال به سال تغییر می‌کند.

اتخاذ شیوه های مدرن برای پر کردن جیبهای پرپول

این اتباع بیگانه همواره با اتخاذ شیوه‌های مدرن به دنبال به دست آوردن دل مردم و پر کردن جیب‌های پرپول خود هستند.

یک پژوهشگر مسائل اجتماعی در این رابطه به خبرنگار مهر می گوید: شیوه و روش تکدی گری در شهرهای مذهبی به سرعت در حال تغییر است و این امر ناشی از زیارتی بودن این شهر و تنوع زائرانی است که به پایتخت معنوی وارد می شوند.

مرجان گلبرگی می افزاید: تاکنون مشهدی‌ها و زائران شاهد شکل‌های متنوع تکدی گری بوده اند و شاید بارزترین مدل‌هایی که همواره از نحوه دست درازی گدایان سراغ داریم نشان دادن نسخه به شهروندان، رفتن به ترمینال و وانمود کردن این موضوع که پولهایشان را دزد برده از تکراری ترین نقش‌هایی باشد که توسط متکدیان در این شهر بازی شده است.

رابطه راحت طلبی با تکدی گری

وی ادامه می‌دهد: متکدیان در شهرهای بزرگ و مذهبی تلاش می‌کنند با بهره‌گیری از روش‌های متعدد ازعواطف زائران و مجاوران سوء استفاده کنند و در این راستا باید گفت که فقر و نداری دلیل تکدی گری نیست بلکه آنچه موجب ارتکاب این عمل ناشایست می‌شود مربوط  به راحت‌طلبی برخی افراد است.

این پژوهشگر مسائل اجتماعی تصریح می‌کند: تکدی‌گری و دلایل روی آوردن به این موضوع بسیار متعدد است و شاید مهمترین عامل این موضوع  افزایش میزان آسیبهای اجتماعی مانند اعتیاد و طلاق باشد به طور مثال وقتی یک خانم از همسر خود جدا می‌شود برای تامین معاش زندگی خود فریب یکی از باندها و گروه‌هایی که در زمینه تکدی گری فعالیت می کنند را می خورد و بر سر چهارراه  گدایی می کند تا شب اگر 100 هزار تومان بدست آورده بود رئیس باند به او 10 هزار تومان بدهد.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد از این طریق صاحب زندگی های آنچنانی شده اند، عنوان می‌کند: شهرهای زیاتی معمولا مقصد مسافران خارجی و باندهای کلاشی است که با استفاده از کودکان، پولهای میلیاردی را به جیب می زنند و در حقیقت این زنان و کودکان بازیچه این باندها و گروه ها هستند.

گلبرگی یادآور می‌شود: مسئولان برای انجام اقدامات لازم و مقابله با تکدی‌گری باید به جای دست گیری سرشاخه ها به دنبال قطع شاخه‌های اصلی باشند.

تکدی گری در شهرهای مذهبی آفت توسعه توریسم زیارتی است

وی تاکید می‌کند: تکدي گري در شهرهای مذهبی علاوه بر قبح اجتماعي از آفت توسعه توریسم زیارتی نیز محسوب می شود و به نظر می رسد در این راستا روش کارشناسي شده برخورد با اين پديده ناهنجار و تصحيح فرهنگ کمک رساني به افراد، براي رفع مشکل تکدي گري ضروري به نظر مي‌رسد.

این پژوهشگر مسائل اجتماعی تصریح می‌کند: يکي از ناهنجاري‌هاي اجتماعي که نمايي از بحران در ساختار جامعه است، تکدي گري است و بی شک افزايش اين پديده اجتماعي به معناي وضعيت ناپايدار جامعه به لحاظ فرهنگي و اجتماعي است.

وی با اعلام اینکه تکدي گري تنها يک معضل اقتصادي نيست؛ می افزاید: این پدیده ارتباط تنگاتنگ و استواري با مساله فرهنگي و اجتماعي جامعه دارد و به سخني ديگر پديده اي به نام تکدي گري در شهرهای مذهبی پيش از آن که بيانگر اوضاع نابسامان اقتصادي و بحران آن باشد، بيانگر وضعيت نابهنجار و نابسامان فرهنگي و اجتماعي است.

دسته بندی متکدیان

معاون امور اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري خراسان رضوي و معاون دادستان مشهد نیز با اشاره به پدیده تکدی‌گری و باندهایی که در این زمینه فعالیت می کنند به خبرنگار مهر می گوید: متکدیان به چند دسته تقسیم می شوند، گروه اول برخی افرادی هستند که در حقیقت نیازمند هستند و به دلیل این که در خانواده های بی سرپرست قرار گرفته و دارای والدین معتادند به تکدی گری روی می‌آورند.

امیر مرتضوی ادامه می دهد: گروه دوم متکدیانی هستند که دارای توان جسمی بوده اند و با وجود این که دارای مال و اموال و تمکن مالی مناسبی هستند باز هم گدایی می‌کنند و در حقیقت این گروه از افراد از گروه اول برای کسب درآمد استفاده می کنند.

وی می افزاید: باندها و گروه هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند باید مجازات شوند و تمام اموال آن‌ها مصادره شود.

مرتضوی اظهار می‌کند: گروه سوم نیز افرادی هستند که با شیادی و شگردهای خاص در اطراف بیمارستان‌ها، پایانه، حرم مطهر و پارک‌ها به سراغ مردم می‌آیند و از احساسات آن‌ها سوء استفاده می کنند.

برخورد جدی دادگستری با متکدیان

وی با بیان اینکه باید با متکدیان به صورت جدی برخورد شود، اظهار می‌کند: گسترش روزافزون این پدیده تبعات جبران ناپذیری دارد و در این خصوص باید راهکارهایی تدوین شود.

وی تاکید می کند: دادگستری به دلیل اینکه تکدی گری یک جرم محسوب می شود برخورد جدی با متکدیان خواهد داشت.

معاون امور اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم دادگستري خراسان رضوي عنوان می کند: در ماده 712 قانون مجازاتهای اسلامی تا سه ماه حبس برای متکدیان پیش بینی شده اما در حقیقت قانون دست دستگاه قضایی را برای برخورد با این افراد بسته است و به نظر می رسد باید راهکاری برای برخوردهای جدی تر با متکدیان در دستور کار قرار بگیرد.

مشهد پس از تهران بیشترین متکدی را دارد

معاون دادستان مشهد تاکید می‌کند: مهاجرت و حاشیه نشینی و حضور میلیونی زائران، به گسترش معضل تکدی‌گری در این شهر دامن زده است و بی تردید اگر برای حاشیه شهرها برنامه وجود داشته باشد امروز مشهد بعد از تهران بیشترین متکدی را نخواهد داشت.

وی با اعلام اینکه بیش از 70 درصد متکدیان مشهدی نیستند، می‌افزاید: مشهد سالیانه میزبان حدود 30 میلیون زائر است و این امر زمینه حضور افراد کلاش، سارق و متکدی را در این شهر فراهم می سازد.

معاون خدمات شهری مشهد هم در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می کند: مشهد به دلیل زیارتی بودن شاهد متکدیانی است که از شهرهای و کشورهای مختلف در پایتخت معنوی به گدایی می پردازند.

خلیل‌الله کاظمی عنوان می کند: مشهد سالهاست که با این معضل دست به گریبان است و همواره شهرداری تلاش کرده به خوبی در زمینه جمع آوری متکدیان ورود پیدا کند.

سالم‌سازی چهره شهر

وی سالم‌سازی چهره شهر را از اهداف جمع‌آوری متکدیان دانسته و تصریح می کند: شهرداری به عنوان یک نهاد اجتماعی به دنبال ایجاد حساسیت لازم در زمینه تکدی‌گری و پیشگیری از آسیب‌هایی است که از این طریق در شهر ایجاد می شود.

شهردار منطقه 8 نیز با ارائه آماری از جمع آوری 293 متکدی و کارتن خواب از سطح خیابانها و معابر این منطقه خبر می دهد و می افزاید: از این تعداد 225 نفر مرد، 43 نفر زن و 25 کودک بوده‌اند که به بهزیستی و خانه سبز تحویل داده شدند.

مسعود کوثری بیان می‌کند: منطقه 8 یکی از ورودی‌های اصلی شهر محسوب می‌شود و این امر موجب شده افراد بسیاری به تکدی گری در این منطقه بپردازند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار می‌کند: اغلب متکدیان در این شهر مهاجر هستند و در این راستا کودکان زیر ۱۸ سال توسط بهزیستی در مرکز "صدف" به شکل موقت نگهداری می‌شوند.

تهمینه شکیب ادامه می‌دهد: کودکان جمع آوری شده باید حداکثر ظرف ۴۰ روز از تاریخ حضور در مرکز صدف، تعیین تکلیف شده و یا به اداره اتباع تحویل داده شوند.

بهزیستی به طور خاص متولی نگهداری از متکدیان نیست

وی با اشاره به این مطلب که بهزیستی به طور خاص متولی نگهداری از متکدیان نیست، بیان می کند: هر کدام از متکدیان باید به دستگاه مربوطه تحویل داده شوند و همچنین به نظر می رسد نباید بار مقابله با این پدیده تنها بر عهده چند دستگاه و یا نهاد باشد.

توسعه و رشد معضل تکدی گری در پایتخت معنوی موجب شده تا طی سال‌های اخیر دستگاه‌ها و نهادهای مختلف نتوانند بساط متکدیان را از این شهر برچینند طوری که امروز کاسه "چه کنم چه کنم؟" در دست مسئولان شهری و متولیان دستگاه‌ها قرار گرفته است.

.................................

گزارش: مرضیه صاحبی