تنش ها میان آمریکا و روسیه از عصر روز گذشته و پس از اقدام واشنگتن در اتهام زدن به 49 دیپلمات فعلی و سابق روسی حاضر در ایالات متحده بار دیگر نمایان شد و این دو کشو را مجددا رو در روی هم قرار داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آمریکا در جدیدترین اقدام ضد روسی خود 49 دیپلمات فعلی و سابق روس حاضر در ایالات متحده را متهم به فساد مالی یک میلیون و 500 هزار دلاری کرد.

روسیه و آمریکا در سال جاری میلادی چندین بار به شدت رو در روی یکدیگر ایستادند که این تقابل از زمان مطرح شدن پرونده "ماگنیتسکی" به اوج خود رسید و پس از آن پناه بردن "ادوارد اسنودن" مامور افشاگر سازمان سیا به مسکو، موجب شد تا این تنش ها به اوج خود برسد.

فهرست ماگنیتسکی

 سرگئی ماگنیتسکی" مشاور صندوق سرمایه گذاری "Hermitage Capital Management" که متهم به امتناع از پرداخت مالیات بود، 16 نوامبر 2009 در بازداشتگاه موقت "بوتیرکا" مسکو در گذشت و مرگ وی دارای بازتاب گسترده اجتماعی بود.

آمریکا در فروردین ماه سال جاری فهرستی 18 نفره از مقامات روسی را به عنوان عاملان مرگ ماگنیتسکی اعلام کرد و محدودیت هایی را علیه آنها به اجرا گذاشت.

آمریکا علیه افراد مقصر در مرگ ماگنیتسکی تحریم هایی را برقرار کرده و در این رابطه به اصطلاح "فهرست ماگنیتسکی" علیه ناقضان حقوق بشر را در روسیه تهیه کرده و اصلاحیه جکسون-ونیک را در رابطه با روابط تجاری-اقتصادی با روسیه لغو کرده است.

متعاقب این اقدام آمریکا، دومای روسیه در جلسه ای، 18 مقام آمریکایی را مورد تحریم قرار داد. در میان 18 مقام آمریکایی که تحریم شده اند، نام دو مقام سابق که در دولت جرج بوش حضور داشتند به همراه دو فرمانده نظامی ارتش ایالات متحده دیده می شود.

به گفته مقامهای روس، ماگنیتسکی در فرار های مالیاتی بنیاد انگلیسی مستقر در روسیه نقش اصلی را ایفا کرده است در همین رابطه در سال گذشته و پس از اقدام کنگره آمریکا، پرونده اختلاس مالیاتی 500 میلیون روبلی (17 میلیون دلار) وی به دادگاه ارائه شده بود.

اسنودن و امنیت خاطر در روسیه

از نیمه های سال جاری میلادی نگاه مطبوعات جهان اندک اندک متوجه اسنادی شد که توسط "ادوارد اسنودن" مامور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا و سازمان سیا، شدند. اسنودن در ابتدا در هنگ کنگ پناه گرفته بود، اما اقدام آمریکا برای بازداشت وی که موجب شده بود روابط با همپیمانان قدیم رو به تیرگی بگذارد، سبب شد تا این افشاگر جوان به روسیه پناه ببرد.

حضور اسنودن در مسکو و اقدام روسیه در صدور مجوز اقامات محدود برای وی موجب شد تا واشنگتن و مسکو بر دیگر شاهد آسمانی ابری در روابط خود باشند تا جایی که کاخ سفید اعلام کرد "باراک اوباما" رئیس جمهور آمریکا، در سفر به مسکو، دیدار دو جانبه با "ولادییمر پوتین" رئیس جمهور روسیه، نخواهد داشت.

حضور اسنودن در روسیه همچنان ادامه دارد و این مامور سابق سازمان سیا هنوز هم به تناوب اسنادی محرمانه درباره جاسوسی آمریکا از کشورهای مختلف منتشر می کند که این امر دردسرهایی را برای واشنگتن به وجود می آورد.

اتهام به 49 دیپلمات روس

آمریکا 49 دیپلمات روسی و همسران آنها را متهم به سوء استفاده از طرح خدمات درمانی کرده و عنوان داشته که این افراد متهم به سوءاستفاده یک میلیون و 500 هزار دلاری هستند. 

در واکنش به این اقدام واشنگتن، "سرگئی ریابکف" معاون وزیر امور خارجه روسیه با صدور بیانیه ای اعلام کرد : مسکو شکایت های زیادی درباره رفتار دیپلمات های آمریکایی در مسکو دارد، اما ترجیح می دهد که این موضوع را به صورت عمومی اعلام نکند.

روسیه و آمریکا در سال جاری میلادی چندین بار به شدت رو در روی یکدیگر ایستاده اند و اکنون نیز با توجه به اتهام وارد شده به این 49 دیپلمات روس باید منتظر واکنش کرملین به آن باشیم.