گرگان - خبرگزاری مهر: رئیس شورای اسلامی شهر گرگان گفت: اعضای دوره چهارم شورای اسلامی شهر گرگان به دلیل تاخیر وزارت کشور در روند معرفی شهردار گرگان گلایه مند بوده و اعلام می کنند که در صورت ضرورت خود شهردار را معرفی می کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، سوال بی جواب و تکراری انتخاب شهردار گرگان نزدیک به سه ماه است که در محافل مختلف پرسیده می شود و اعضای شورای شهر هر بار وعده می دهند که این هفته وضعیت شهردار مشخص خواهد شد.

از شهریور ماه که پرونده انتخاب پر حرف و حدیث حسین صادقلو به تهران ارسال شد تا شنبه 16 آذر ماه که سی و چهارمین جلسه شورای چهارم برگزار شده جز وعده های اعضای شورای هیچ خبری از تایید یا رد صلاحیت صادقلو نشده است.

اما صحبت های این هفته اعضای شورا مانند قبل رنگ و بویی از تایید صادقلو نداشت و دیگر درباره نظر مثبت وزیر، تایید مراجع قانونی، ارسال پرونده به هیات دولت و یا حتی شروع به کار شهردار هم نبود.

اعضای شورای چهارم که صادقلو را تکیه زده بر صندلی شهرداری تصور می کردند حال با لحنی که عصبانیت در آن مخشص است اعلام می کنند با توجه به قانون پس از گذشت 10 روز از معرفی شهردار در صورتی که وزارت کشور حکم شهردار ا تعیین وضعیت نکند خود  بعنوان پارلمان محلی شهر گرگان و نمایندگان مردم شهردار را معرفی خواهند کرد.

به نظر می رسد خود اعضای شورا هم پس از نزدیک به 10 هفته وعده درباره شهرداری که اکثر کارشناسان و صاحبنظران تایید وی را منتفی می دانستند و حتی اخیرا اعتراض نمایندگان مجلس و مقامات ارشد استان را نیز به دنبال داشته خسته شده و می خواهند با اقدامی قانونی شهردار را انتخاب کنند، اقدامی که جسارت زیادی برای انجام آن لازم است.

ناصر گرزین در سی چهارمین جلسه علنی شورای شهرگرگان اظهار داشت: به دلیل عدم پاسخگویی وزارت کشور در خصوص تائید و یا رد شهردارگرگان، این تصمیم از سوی اعضای شورای شهر اتخاذ خواهد شد.

وی ادامه داد: تائید صلاحیت شهردار از سوی وزارت کشور بیش از 70 روز به طول انجامیده است و این شرایط نامناسبی را در شهرداری گرگان به وجود آورده است.

گرزین شرایط فعلی شهرداری را نامطلوب ارزیابی کرد و افزود: وقفه در انتصاب شهردار گرگان شرایطی را به وجود آورده که سبب سوءاستفاده برخی افراد شده است.

وی دلیل تاکید بر تسریع انتصاب شهردار را خدمت رسانی درست به مردم اعلام کرد و افزود: تاکنون نیز بسیاری از کارهای مالی و عمرانی شهر گرگان عقب افتاده مانده است و در این خصوص اعضای شورا باید به مردم شهر باید پاسخگو باشد.

عضو دوه سوم و چهارم شورای شهر گرگان در ادامه این جلسه گفت: سال جاری، اولین سال فعالیت اعضای دوره چهارم شورای شهر گرگان بود که  به دلیل وقفه در انتصاب شهردار رو به خاتمه است از این رو بیش از این تاخیر و تعلل در انتصاب شهردار گرگان جایز نمی باشد.

عبدالرضا چراغعلی اضافه کرد: برخی از اعضای شورا اعلام کردند که حکم شهردار گرگان به زودی از سوی وزیر کشور امضا خواهد شد در حالی که کارمندان وزارت کشور این خبر را تکذیب کرده اند و همچنان نامه شهردار گرگان به دست وزیر کشور نرسیده است.

وی یکی از دلایل عدم تایید حکم حسین صادقلو را داشتن مدرک دیپلم و بازخرید خدمات دولتی دانست و افزود: قانونگذار برای انتخاب شهردار چهارچوب مشخصی را تعیین کرده اسا شرایط خاصی را در نظر گرفته است که یکی از این شرایط، داشتن تسهیلات دانشگاهی می باشد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر گرگان نیز در این خصوص یادآور شد: بر اساس ضوابط قانونی، اگر بعد از 10 روز از ارسال نامه جهت انتصاب شهردار به وزارت کشوراز سوی از وزارتخانه جوابی دریافت نشد، اعضای شورا شهر اجازه انتصاب شهردار را دارند.

نبی هزارجریبی ادامه داد: بیش از 70 روز از ارسال نامه شهردار گرگان از سوی شورای شهر به وزارت کشور گذشته و تاکنون هیچ پاسخی مبنی بر تائید یا رد شهردار دریافت نشده است.

وی این واکنش وزارت کشور را توهین به اعضای شورای شهر گرگان دانست و تصریح کرد: با توجه به شرایط نامساعد در شهرداری گرگان و کارهای عقب افتادن پروژه های عمرانی و مالی تاکنون، انتصاب شهردار گرگان از سوی اعضای شورای شهر گرگان انجام خواهد شد.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری در شورای شهر گرگان در این خصوص گفت: با توجه به درنظر گرفتن سوابق درخشان شهردار منتخب، عدم تسهیلات دانشگاهی برای تعلل وزارت کشور دلیل قانع کننده ای نیست.

علی اصغر یوسفی ادامه داد: افرادی با مدرک دکترای عمران کاندیدا برای سمت شهردار گرگان بودند اما با توجه به سنجش توامندی افراد، حسین صادقلو با مدرک دیپلم به عنوان شهردار انتخاب شد پس صرفا مدرک تحصیلی ملاک این وقفه چند ماهه نمی باشد.

در حاضر بعد از گذشت نزدیک به 20 روز از وعده حسین ربیعی مبنی بر تائید صلاحیت حسین صادقلو برای تصدی مسئولیت شهرداری گرگان، اعضای شورای با تاکید مجدد بر سوابق شهردار تایید نشده خود طوری رفتار می کنند که هیچ گزینه دیگری در استان یا کشور توانایی مدیریت شهر گرگان را ندارد و بهترین گزینه حسین صادقلویی است که مدرک و بازخرید بودن وی و همچنین حکومت پادگانی که شهرداری گرگان تجربه 3 ماهه آن را در کارنامه خود داشته و بسیاری از پرسنل شهرداری از بی احترامی های وی یاد می کنند دلیل مخالفت کارشناسان است.

امروز عضو جدید شورای شهر در حالی صحبت از بی احترامی و توهین وزارت کشور می کند که خود متن صریح قانون را نادیده گرفته و نزدیک به 3 ماه با پافشاری بی دلیل بر شهردار معرفی شده وضعیت شهرداری را به بحران کشانده و در حال حاضر حتی سرپرست شهرداری هم در جلسات شورا حاضر نمی شود.

16 آذر 1392 رئیس شورای شهر گرگان وعده داد این هفته با تشکیل جلسه ای اضطراری و به دلیل این که وزارت کشور در زمان 10 روزه خود حکم شهردار را مشخص نکرده شورای شهر تصمیم به انتخاب شهردار خواهد گرفت.

گرچه شورا گزینه های دیگری هم برای تصمیم گیری در این جلسه دارد، ولی باید منتظر ماند و دید آیا شورای شهر گرگان جسارت آن را دارد تا با خریدن تبعات این تصمیم گیری شهردار را معرفی کند یا همچنان سخنان امروز رئیس شواری شهر مانند تایید حکم شهردار وعده ای بیش نخواهد بود.

این توقع وجود دارد در شرایطی که بیش از 3 ماه از فعالیت منتخبین مردم در شورای شهر گذشته و عدم تایید حکم شهردار مشکلات فراوانی را در شهرداری ایجاد کرده که تبعات آن به جامعه کشیده شده و مردم را نیز با این مشکلات درگیرده کرده است، اعضای شورای شهر بعنوان وکلا و نمایندگان مردم برای رفع مشکل آن ها بیشتر از این تعلل نکنند و با انتخاب شهرداری کارآمد، با تجربه و تحصیل کرده راه را برای خدمت رسانی بیش از پیش به مردم شریف مرکز استان گلستان فراهم کنند.