ارومیه - خبرگزاری مهر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از مصرف 87 درصد آب تولیدی در سطح استان توسط بخش کشاورزی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید علی مختاری شامگاه دوشنبه در گردهمایی یک روزه مدیریت مشارکتی آب در حوضه دریاچه ارومیه، با بیان اینکه کشاورزی 87 درصد از آب مصرفی را به خود اختصاص داده، افزود: ادامه حیات دریاچه ارومیه، ادامه کشاورزی پایدار و حیات در منطقه است.

وی با بیان اینکه بر اساس مطالعات انجام شده در دشت های نقده و مهاباد، اراضی زراعی این مناطق 30 تا 40 درصد از آب تولیدی را مصرف می کنند، اظهار داشت: مساحت اراضی آبی استان در حوضه دریاچه ارومیه 280 هزار هکتار بوده که میزان مصرف آب در اراضی زراعی و باغی استان در این حوضه 6.1 میلیارد متر مکعب و در کل اراضی استان 1.2 میلیارد متر مکعب خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اعلام اینکه قبل از بروز خشکسالی ها، سالانه این حوضه با 52 هزار کیلومتر مربع مساحت دارای 380 میلی متر بارندگی بطور متوسط بود، عنوان کرد: سالهای گذشته میزان ورودی آب از طریق بارندگی ها به دریاچه بیش از شش میلیارد متر مکعب بود ولی با کاهش بارندگی ها این ورودی آب با 41 درصد کاهش به 3.8 میلیارد متر مکعب و حتی کمتر از آن نیز رسید.

مختاری اضافه کرد: با توجه به بحران حاصل در اثر کمبود بارندگی و خشکسالی های اخیر، سیاست گذاری در زمینه آب از اهمیت ویژه ای برخوردار شده و گسترش تحقیقات کشاورزی در زمینه مدیریت بهینه مصرف آب در این بخش ضروری است.

وی  اعلام کرد: آذربایجان غربی دارای جایگاه ویژه ای از نظر تولیدات کشاورزی در کشور است که با توجه به بروز خشکسالی و پدیده شوری در حد اشباع درپاچه ارومیه، موجب به خطر افتادن کشاورزی منطقه و به طبع آن تهدید پایداری تولید و امنیت غذایی شده است.

مختاری گفت: در راستای نیل به خودکفایی و تامین امنیت غذایی نیازمند مدیریت بهنیه مصرف آب در این بخش و تقویت و ارتقا مهارت های آموزشی کارشناسان و بهره برداران کشاورزی و نیز بهره گیری از سیستمها، تجربیات و برنامه های موجود کشور و دستاوردهای جدید در این زمینه هستیم.

گردهمایی انتقال یافته ها و تجربیات در مدیریت مشارکتی آب در حوضه دریاچه ارومیه صبح دوشنبه با حضور کارشناسان موسسه جایکای ژاپن، رئییس دفتر آژانس همکاری های بین المللی ژاپن، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، یک تیم از کارشناسان گلستان که قبلا در پروژه ای مشابه این پروژه در آن استان مشارکت داشتند، مدیران سازمان های تعاون روستایی و کلیه مدیران جهاد کشاورزی آذربایجان غربی آغاز بکار کرد.

مدیران جهاد کشاورزی، محیط زیست و شرکتهای آب منطقه ای سه استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان نیز در این گردهمایی شرکت می کنند.

مبحث مدیریت مشارکتی آب موضوعی است که در آن کشاورزان با ایجاد تشکل های مرتبط غیردولتی با نظارت جهاد کشاورزی به حل و فصل مشکلات خود در زمینه آب و تبادل نظر در این مورد می پردازند.

با فعالیت این تشکل ها پیش بینی می شود راندمان آبیاری، در سه بخش انتقال، توزیع و کاربرد افزایش یابد که منجر به افزایش درآمد کشاورزان و بهره وری آب شود.

این گردهمایی بخشی از حاصل ملاقات شینزو آبه نخست وزیر ژاپن و دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران که در سپتامبر امسال در نیویورک انجام شد و همچنین ملاقات بین فومیوکیشیدا وزیر امور خارجه ژاپن و جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نوامبر در تهران برگزار شد است که در این ملاقاتها طرفین بر همکاری در خصوص مسایل زیست محیطی گفت و گو کرده بودند.