پرونده تصاف یک قلاده پلنگ مادر در محور الشتر - خرم آباد هنوز بسته نشده است چرا که کارشناسان احتمال می دهند توله های این پلنگ ماده در منطقه باشند و با این اوصاف نگرانیهایی در زمینه تلف شدن این توله ها وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، شامگاه روز یکشنبه هفته جاری در کیلومتر 20 جاده الشتر به سمت خرم آباد و در گردنه "ایوان در" شاهد تصادف یک دستگاه خودرو پژو پارس با یک قلاده پلنگ بودیم که متاسفانه منجر به تلف شدن این گونه منحصر به فرد شد.

پرونده این حادثه که منجر به مرگ یک قلاده پلنگ مادر شد همچنان بسته نشده است چرا که با توجه به اینکه سینه های این پلنگ شیر داشته است کارشناسان احتمال می دهند توله های آن در منطقه همچنان چشم انتظار مادر خود باقی مانده باشند.

این در حالیست که برخی فعالان محیط زیست با ابراز نگرانی در زمینه احتمال حمله سگهای وحشی و شغال ها به توله های این پلنگ مادر و همچنین امکان تصادف آنها، در حرکتی خودجوش به سطح منطقه آمده اند تا با همکاری محیط زیست عملیات جستجو برای یافتن این توله پلنگ ها را ادامه دهند.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست لرستان در این رابطه به مهر می گوید: با توجه به اینکه سینه های پلنگ مادر که در تصادف کشته شد شیر داشته است حدس می زنیم وی دارای توله باشد.

محمد حسین بازگیر با بیان اینکه فصل زادآوری پلنگ ها معمولا بهار است، عنوان کرد: به نظر می رسد توله های این پلنگ حداقل شش یا هفت ماه سن داشته باشند.

وی با بیان اینکه طی دو روز گذشته کار جستجوی منطقه توسط تیم های محیط زیست انجام شده است، عنوان کرد: متاسفانه نتوانستیم ردی از توله های این پلنگ پیدا کنیم.

بازگیر عنوان کرد: البته با توجه به سن و سال این توله ها به نظر می رسد توانایی داشته باشند که گلیم خود را از آب بیرون بکشند.

وی با بیان اینکه برای ادامه عملیات جستجو از فعالان محیط زیست لرستانی که در این زمینه تبحر دارند نیز درخواست همکاری شده است، افزود: در این راستا تعدادی دوربین تله ای نیز در اطراف این منطقه کار گذاشته شده تا شاید بتوانیم ردپایی از این پلنگ ها پیدا کنیم.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست لرستان همچنین با اشاره به همکاری انجمن دیده بان حقوق حیوانات و همچنین تشکل "پاما" در عملیات جستجو بیان داشت: این افراد نیز امروز به تیم های محیط زیست برای ادامه کار پیوسته اند.

بازگیر تصریح کرد: به رغم فراخوانی که توسط برخی تشکلها داده شده است باید یادآور شویم که ما نیازمند کسانی هستیم که در این زمینه تجربه دارند، نه اینکه تنها علاقمند به مشارکت در این عملیات باشند.

وی در مورد برخی اظهارات پیرامون علت حضور پلنگ مادر کنار جاده به خاطر نبود طعمه و غذا در منطقه عنوان کرد: زیستگاه این پلنگ در ابعاد مختلف زیستگاه خوبی است و به اندازه کافی در این منطقه طعمه برای شکار وجود دارد.

مدیر کل حفاظت از محیط زیست لرستان ادامه داد: وجود گراز، کل و بز در منطقه به عنوان طعمه هایی که پلنگ استفاده می کند از این زیستگاه محیط خوبی برای حیات پلنگ ساخته است.

به هر روی عملیات جستجو که از دو روز پیش آغاز شده صبح امروز چهارشنبه با حضور فعالان محیط زیست از جای جای کشور، در منطقه از سر گرفته شد که باید منتظر ماند و دید که آیا این عملیات برای پیدا کردن توله های این پلنگ نتیجه بخش خواهد بود یا خیر.