گزارش نهایی بازرسان سازمان ملل متحد که تقدیم دبیرکل این سازمان شده است، به احتمال استفاده از سلاح شیمیایی در پنج نقطه سوریه اشاره شده است که پیش از این دولت سوریه گروههای تروریستی مسلح را مسئول چنین جنایاتی معرفی کرده بود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه المنار، این گزارش ادله یا اطلاعاتی را که می توان به آن اعتماد کرد، ذکر کرده که احتمال استفاده از سلاح شیمیایی را در غوطه در نزدیکی دمشق، خان عرسال در نزدیکی حلب، سراقب در نزدیکی ادلب، جوبر و اشرفیه سحنایا در حومه دمشق اثبات می کند.

- در مقابل، این گزارش قرائن و شواهد را در خصوص مناطق بحریه و شیخ مقصود در استان حلب در خصوص استفاده از سلاح شیمیایی ناکافی دانسته است.

 در این گزارش با بیان اینکه سلاح شیمیایی در درگیری کنونی میان طرفهای مختلف در سوریه مورد استفاده قرار گرفته است به مسئولان این حملات اشاره نکرده است.

بر اساس این گزارش، شناسایی عاملان حملات شیمیایی در چارچوب ماموریت بازرسان سازمان ملل متحد قرار ندارد.

 این گزارش را بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد از ایکی سیلستروم رئیس تیم بازرسان دریافت کرده است تا اعضای شورای امنیت هم دوشنبه آتی، آن را بررسی کنند.

 خاطر نشان می شود دولت سوریه گروههای مسلح را به استفاده از سلاح شیمیایی در خان العسل، جوبر، الاشرفیه سحنایا و بحریه متهم کرده بود.