تهیه‌کننده فیلم "خاطراتی برای تمام فصول" که درباره جانبازان شیمیایی حاصل از جنگ تحمیلی عراق علیه ایران ساخته شده است، از مدیرانی گفت که به سوژه‌های از این دست می‌گویند کلیشه‌ای و تکراری و به همین بهانه از آنها حمایت نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، مرتضی رزاق کریمی تهیه‌کننده فیلم مستند "خاطراتی برای تمام فصول" در نشست "شب آوینی" که شامگاه گذشته 21 آذرماه با حضور حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی و مهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برگزار شد، با ابراز تاسف از اینکه ساخت فیلم درباره بمباران شیمیایی و افرادی که از این پدیده شوم آسیب‌ دیده‌اند از اولویت مدیران سینمایی خارج شده است، گفت: زمانی که نسخه ای از فیلمنامه هایی با موضوع جانبازان شیمیایی را برای کسب مجوز و دریافت سرمایه برای ساخت به مدیران تحویل می دهیم اغلب با پاسخ های بی‌ربط مواجه می‌شویم.

وی در ادامه افزود: تجربه شخصی من درباره پاسخ مدیران به موضوعاتی از این دست این گونه بوده است که آنها می‌گویند موضوعات مربوط به بمباران شیمایی کلیشه‌ای و تکراری شده است. در واقع این پاسخ مانند واکسنی می ماند که برای همه فیلمسازان تجویز می کنند. این در حالی است که در دل همین موضوعاتِ به‌ظاهر تکراری ارزش‌هایی شکل گرفته که هنوز می‌تواند جذاب باشد.

رزاق‌کریمی با اشاره به جایگاه شهید آوینی در سینمای جنگ بیان کرد: در بررسی سینمای آوینی تنها نگاه او به جنگ را ارزیابی می‌کنند در حالی که اندیشه‌های شهید آوینی تنها ساختار و بیان جنگی ندارد بلکه وجوه انسانی در اندیشه های او بیش از هر چیزی می‌درخشد.

این تهیه‌کننده سینما متذکر شد: مسئله مجروحان و جانبازان شیمیایی هم به همین منوال است و بعد از سی سال می توان به وجوه دیگری از این واقعه تلخ پرداخت اما متاسفانه این نگاه در نزد مدیران به تکرار سوژه تعبیر می‌شود.

وی درباره انگیزه های خود برای سرمایه گذاری روی آثاری از این دست گفت: هم برای من و هم برای برادرم مصطفی رزاق کریمی بسیار جذاب بود که بدانیم بعد از سی سال چه بر سر مجروحان جنگی آمده است. در این میان آقای والی نژاد مدیر گروه دفاع مقدس شبکه اول سیما هم کمک های شایسته ای برای ساخت پروژه "خاطراتی برای تموم فصول" کرد.

مصطفی رزاق کریمی کارگردان فیلم مستند "خاطراتی برای تمام فصول" در ادامه این نشست گفت: نزدیک به سی سال راش داشتیم اما جدا از مساله امکانات همیشه به خروجی کار و میزان استقبال مخاطب فکر می کردم. یکی از اندیشه های شهید آوینی این بوده که فیلم باید مخاطب داشته باشد. در واقع علاوه بر اهمیت محتوایی باید موضوع مورد نظر مخاطب نیز داشته باشد. از همین رو باید دنبال نکته ای می‌گشتیم تا علاوه بر مخاطب ایرانی، مخاطب بین المللی را نیز در بر بگیرد. به همین دلیل مطالعه بسیاری در این زمینه داشتیم.

مرتضی رزاق کریمی در ادامه صحبت های کارگردان این فیلم مستند افزود: رسانه های غربی تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا آسیب هایی که جنگ تحمیلی به مردم ایران وارد کرده است از حافظه تاریخی جهان پاک کنند و متاسفانه تا اندازه ای هم موفق شدند. در میان هنرمندان و مدیران خودمان هم کوتاهی کرده‌اند و مخاطب در این میان تقصیری ندارد و متاسفانه در طول همه این سالها مخاطب را در نظر نگرفته ایم.

رزاق کریمی تصریح کرد: دو فیلم "خاطراتی برای تمام فصول" و همچنین"آخرین روزهای زمستان" از جمله آثار مستند تولید شده در تلویزیون بود که با در نظر گرفتن مخاطب و صرف بودجه قابل قبول آثار درخوری از آب درآمد.

کارگردان مستند "خاطراتی برای تمام فصول" در پاسخ به این که آیا دریافت جایزه از جشنواره شهید آوینی انگیزه ای برای ساخت فیلم در این حوزه شده است؟ گفت:  واقعیت این است که هیچ فیلمسازی از جایزه بدش نمی آید اما من برای جایزه گرفتن فیلم نساخته ام. جایزه شهید آوینی و جایزه های دیگر هدف من نبوده و نیست. اگر اینچنین بود، من داوطلبانه و بدون دریافت پول کپی این فیلم را برای دانلود در فضای مجازی نمی گذاشتم.

این کارگردان درباره شناخت خود از شهید آوینی گفت: درباره شهید آوینی نظرات صفر و یکی بسیاری وجود دارد و صحبت‌های ضد و نقیضی در مورد او گفته شده است که هیچ یک از آنها آدرس مشخصی از این فیلمساز نمی دهد. اما آنچه مسلم است، آوینی خدمت بزرگی به سینمای جنگ به خصوص در عرصه سینمای مستند کرده است. ولی متاسفانه بعد از او این خدمت شایسته در طول زمان سیر نزولی پیدا کرده و دیگران نتوانسته‌اند شان سینمای او را اعتلا بخشند.

مصطفی رزاق کریمی درباره دلایل این سیر نزولی گفت: به اعتقاد من مقصر اصلی مدیران سینمایی بوده اند. مدیریت ارتباط مستقیم با تهیه کننده، تهیه کننده با کارگردان، و کارگردان با سایر عوامل دارد. اگر این زنجیره به درستی هدایت می شد قطعا به نتایج بهتری می رسیدیم. سینمای آوینی منحصر به خود اوست و اگر پرداخت درستی به این سینما می‌شد قطعا آوینی در دنیا به عنوان یک فیلمساز صاحب سبک و ساختارشکن معرفی می‌شد.

وی در ادامه افزود: زمانی که فیلم‌های آوینی را بررسی می کنم به خصیصه بزرگ او در عرصه فیلمسازی پی می برم و آن خصیصه، فاصله ای است که آوینی با دوربین دارد. در واقع دوربین آوینی متعهدانه در صحنه نبرد حضور دارد و این ویژگی در فیلمسازان امروز دیده نمی شود.

مرتضی رزاق کریمی تهیه کننده فیلم "خاطراتی برای تمام فصول" در پایان گفت: حدود 12 سال بود که در هیچ جشنواره ای جایزه نگرفته بودم. هر چند برای جایزه گرفتن از هیچ جشنواره ای فیلم نمی سازم اما جایزه آوینی برای من بسیار ارزنده است چرا که این جایزه را به نام آوینی دریافت کرده ام که معنا و مفهوم مهمی برای من دارد. البته معتقدم جشنواره سینما حقیقت، به جریان سینمای مستند کمک خواهد کرد.

نشست شب آوینی از برنامه‌های هفتمین جشنواره سینما حقیقت بود.