کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ درخواست کرد کار پرسنل درمانی و بشردوستانه در مناطق ناآرام، آفریقای مرکزی تسهیل شود تا آنها بتوانند نیازهای ضروری مردم را برآورده کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دفتر کمیته بین المللی صلیب سرخ در آفریقای مرکزی، از زمان آغاز درگیری در شهر بانگی در پنجم دسامبر، مردم این منطقه در هراس و وحشت به سر می‌برند. "بوناوِنچور بازیروتوابو" هماهنگ‌کننده‌ امور درمانی کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در شهر بانگی گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی ما تضمین این است که مجروحان و بیماران بتوانند به مراقبت‌های درمانی دسترسی داشته باشند. بیشتر تأسیسات درمانی در بانگی تعطیل شده‌اند. علاوه بر این، به دلیل آنکه برخی از کارکنان درمانی برای کار کردن احساس امنیت کافی نمی‌کنند، این خطر وجود دارد که بیماران در زمانی که شرایط بحرانی تشدید می‌شود به حال خود رها شوند.

بر این اساس برای ساکنان پایتخت، به خصوص کسانی که به مناطق مخصوص پناه برده‌اند، دسترسی به مراقبت‌های درمانی بسیار مشکل شده است. تنها دو مرکز مراقبت‌های درمانی هنوز فعالند که عبارتند از بیمارستان عمومی و زایشگاه کاستور. در همین رابطه "آرناد دوباکو" معاون دفتر نمایندگی کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در جمهوری مرکزی آفریقا گفت: ما از مقامات و افراد مسلح می‌خواهیم کاری به مجروحان و کارکنان و تأسیسات درمانی نداشته باشند. از زمان آغاز بحران کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت صلیب سرخ آفریقای مرکزی شش زن باردار و 51 مجروح را به بیمارستان عمومی بانگی منتقل کرده‌اند.

دوباکو گفت: هنوز تنش و ترس زیادی بر پایتخت حکمفرماست. هزاران نفر در عبادتگاه‌ها و یا نزد خانواده‌های میزبان پناه جسته و در شرایط سختی به سر می‌برند. این افراد نمی‌دانند که فردایشان چه خواهد شد. از 7 دسامبر، کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ در این شهر مقادیری ذرت، حبوبات، روغن خوراکی، نمک، برنج و وسائل آشپزی را در اختیار 35 هزار فرد بی‌خانمان شامل 12 هزار نفر در مرکز دون بوسکو و 9 هزار نفر در صومعه‌ بوی‌رِیب قرار داده است.

کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ با 40 کارمند خارجی و 200 کارمند محلی در این کشور، در حال ادامه‌‌ گفتگوهای خود با مقامات و تمامی نیروهای حاضر در صحنه در بانگی است. این سازمان همچنان بر این موضع پافشاری می‌کند که غیرنظامیان باید مصون بمانند و به کارکنان صلیب سرخ و کارکنان درمانی اجازه داده شود که بدون مزاحمت کار خود را انجام دهند.

بیشتر فعالیت‌های بشردوستانه‌ کمیته‌ی بین‌المللی صلیب سرخ در این کشور در همکاری نزدیک با جمعیت صلیب سرخ آفریقای مرکزی انجام شده است، که در اوج بحران بیش از 200 داوطلب آن در صحنه حاضر بوده‌اند.

از 5 دسامبر، کمیته‌ بین‌المللی صلیب سرخ توانست فعالیت‌های زیر را انجام دهد، غذای زندانیان و نگاهبانان- روی هم 50 نفر- را در یکی از زندان‌های بانگی تأمین کند، ارائه‌ حمایت‌های تدارکاتی و مالی به صلیب سرخ آفریقای مرکزی امکان داد تا اجساد 263 نفر را دفن کند. نیازهای 78هزار نفر را در پنج منطقه بانگی ارزیابی کرد.