اراک - خبرگزاری مهر: همایش بزرگ قرآنی دختران دوره متوسطه اول و دوم ناحیه یک اراک علاوه بر حضور قاریان کشوری و استانی با قاری بین المللی همراه شده بود و محمد تقی خان علاوه بر قرآئت کلام خدا به سوالات دانش آموزان پاسخ دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، همایش بزرگ قرآنی دختران دوره متوسطه اول و دوم ناحیه یک اراک ظهر یکشنبه در اراک برگزار شد تا ضمن تقدیر از نفرات برتر مسابقات قرآن کشوری سال گذشته تاملی در آیات قران را برای دانش آموزان فراهم کند.

مدیر کل آموزش و پرورش استان مرکزی در این همایش ضمن تبریک هفته قرآن و تقدیر از حضور گسترده دانش آموزان در مسابقات کشوری قرآن کریم گفت: قرآن کتاب هدایت و نجات بخش انسان از تاریکی هاست.

سیف الله کریم زاده ادامه داد: قرآن فروغی نجات دهنده و هدایتگر و کانون نور و روشنایی و مظهر شفای الهی است.

این مسئول ادامه داد: دانش آموزان استان مرکزی با راهنمایی های والدین و مربیان خود و همچنین تلاش و کوشش خود همواره در همه عرصه ها به ویژه در مباحث قرآنی پیشتاز بوده اند.

در ادامه این مراسم، معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش ناحیه یک اراک نیز در سخنانی به حضور گسترده دانش آموزان این ناحیه در مسابقات قرآن کریم اشاره کرد و گفت: از بین شرکت کنندگان در مرحله استانی سال گذشته، 102 دانش آموز ناحیه یک به مرحله کشوری راه یافتند که از این تعداد 68 نفر موفق به کسب رتبه های اول تا سوم شدند.

سید عباس سجادی در ادامه با بیان اینکه 23 تا 30 آذر ماه هفته نورانی قرآن در آموزش و پرورش است، ادامه داد: در این زمان برنامه های متنوعی از جمله مسابقات قرآن برای دانش آموزان ترتیب داده شده است.

وی تفکر و تعقل در آیات نورانی قرآن کریم را ضروری دانست و گفت: دانش آموزان باید علاوه بر قرائت قرآن به درک مفاهیم این کتاب نوارنی نیز بپردازند.

در این مراسم که با حضور قاریان بین المللی، کشوری و استانی برگزار شد، محمد تقی خان، حافظ و قاری قرآن کریم به تلاوت آیات نورانی کلام وحی پرداخت و به سوالات حضار به شیوه های مختلف پاسخ داد.

در پایان این مراسم از نفرات اول تا پنجم مرحله کشوری سی و یکمین دوره مسابقات قرآن و معارف اسلامی تقدیر شد و گروه تواشیح المهدی(عج) اراک نیز به مدیحه سرایی پرداختند.

محمدتقی خان در خانواده ای مذهبی در پاکستان دیده به جهان گشود و به همراه برادرش به منظور تحصیل علوم دینی عازم ایران شد و در شهر مقدس قم اقامت گزید. وی در سال ۱۳۸۵ و در سن ۹ سالگی با هدف حفظ قرآن کریم در موسسه جامعه القرآن الکریم قم پذیرفته شد .

حفظ کل کلام وحی طی 9 ماه از جمله استعداد این نوجوان 16 ساله است که نه تنها پایان راه برایش نبود بلکه آغازی بود برای غوطه ور شدن در آیات و اعجاز الهی. محمد تقی خان پس از حفظ کل قرآن کریم، با ابداع روشهای متنوع و جذاب قرائت توانست به یکی از نابغه‌های جهان اسلام تبدیل شود.

این قاری مسلمان پاکستانی می‌تواند با استفاده از ۵۱ روش متنوع به سئوالات قرآنی و علاقه مندان در موضوعات مختلف پاسخ بدهد. که از جمله بیان ترتیب نزولی سوره‌ها، بیان مکی یا مدنی بودن سوره‌ها، علت اسم گذاری این سوره‌ها، بیان معانی و علت نامگذاری سوره‌ها و  توانایی بر بیان تعداد کاربرد کلمات در قرآن است. 

همچنین توانایی پاسخگویی به سوالاتی در زمینه شماره صفحات قرآن، توانایی تلاوت آیات ابتدایی هر صفحه، توانایی در قرائت ابتدا و انتهای صفحات قرآن به صورت ضربدری و توانایی در تلاوت قسمت میانی یک آیه و قسمت آخر آن را دارد محمد تقی خان در به کارگیری و استفاده از آیات در زمینه مسائل روزمره نیز مهارت دارد.

تلاوت آیات با اشاره چشم و  قرائت ابتدای آیه بر اساس حروف پایانی آیات دیگر مانند مشاعره در ادبیات از دیگر استعدادهای شگفت انگیز این قاری قران است که  توجه هر انسان از جمله دانش اموزان دوستار قران همان کتاب زندگی انسان از ازل تا ابد را به خود جلب می کند.

تسلط خواندن برعکس سوره آیات از انتهای صفحه به آغاز صفحه، لاوت آیه مورد نظر سوال کننده با پرسیدن نام وی(ایشان می‌توانند پس از پرسیدن نام و نام خانوادگی سوال کننده آیه انتخاب شده توسط وی را تلاوت نماید) و قرائت قرآن به زبان انگلیسی ترجمه فارسی و تطبیق آنها با عربی جذابیت قران را در سینه این قاری نوجوان دوچندان کرده است.

نکته جالب اینکه محمد تقی خان می‌تواند برای پاسخگویی سوالات مختلف قرآنی و اجرای برنامه از زبان‌های مختلف از جمله فارسی، اردو و انگلیسی و عربی استفاده کند. یک خصوصیت مهم نابغه قرآنی این است که ایشان به زبان شیرین فارسی، اردو، انگلیسی و عربی سخنرانی می‌کند.

نامبرده تاکنون بیش از سه هزار برنامه قرآنی در کشورها و شهرهای مختلف ایران و جهان انجام داده است و سبب جذب هزاران نفر از مخاطبان ، به مکتب نورانی اهل بیت (ع) شده است که حضورش در استانی که عالم برجسته ای چون آیت الله اراکی را در خود پرورش داده است می تواند سرمنشاء جرقه ای روشن برای دانش اموزان شود.