مشهد – خبرگزاری مهر: مدیر عامل بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی گفت: از ابتدای سال بیش از 70 همایش و نشست علمی و تخصصی با عناوین مختلف در بنیاد پژوهش های اسلامی برگزار شده است.

حجت الاسلام علی اکبر الهی خراسانی ظهر یکشنبه در نشست خبری مشترک هفته پژوهش آستان قدس رضوی در محل تالار همایش‌های آستان قدس رضوی ابراز کرد: از 110 طرح پژوهشی ارائه شده به بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی از ابتدای امسال 80 طرح پژوهشی مورد تصویب قرار گرفته و در حال چاپ است.

وی عنوان کرد: از این طرح‌ها 12 طرح پژوهشی در زمینه معارف اهل بیت(ع)، 12 طرح در زمینه تاریخ اسلام، هفت طرح در زمینه ادیان و مذاهب، سه طرح در زمینه علوم قرآنی و سه طرح در زمینه اقتصاد اسلامی به بنیاد پژوهش‌های آستان قدس ارائه شده است.

70 طرح در دستور کار بنیاد

الهی خراسانی اظهار کرد: 40 عنوان پژوهشی در موضوعات مختلف به بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی ارائه شده است و میان 130 طرح پژوهشی ارائه شده 70 اثر در حال حاضر در دستور کار بنیاد قرار گرفته است.

وی افزود: دو فیلتر برای تائید موضوعات پژوهشی در بنیاد وجود دارد و ابتدا شورای ارزیابی آثار را به طور دقیق مورد بررسی قرار می دهد و سپس هیئت مدیره بنیاد با ارائه پیشنهادات و توصیه‌ها در راستای بهبود کارهای تحقیقی و پژوهشی به کار نظارت در طرح‌های پژوهشی می‌پردازد.

چاپ آثار عاملی برای رشد جامعه علمی است

مدیرعامل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی عنوان کرد: چاپ آثار عاملی است برای رشد جامعه علمی و آثار تولید شده به استفاده جامعه می‌رسد و به همین خاطر تعداد زیادی از آثار چاپ شده بنیاد به چاپ‌های دوم می‌رسد.

الهی خراسانی با اشاره به 99 اثر پژوهشی چاپ شده از ایتدای سال 92 در بنیاد پژوهش های اسلامی عنوان کرداز این آثار تعداد 81 عنوان  چ اولی و 18 عنوان چ دومی بوده است.

افزایش 30 درصدی انتشارات

وی افزود: این آمار نشانگر یک رشد منطقی است و نسبت به سال گذشته 30 درصد افزایش رشد انتشار داشته ‌ایم که موفقیت بسیار عالی و خوبی است.

مدیر عامل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی گفت : تیراژ کل کتاب‌های این 99 عنوان اثر تا کنون تعداد 388 هزار و 500 نسخه بوده که این خود رقم قابل توجهی است.

وی همچنین به تعداد  کل عناوین کتاب‌های چاپ شده از ابتدای تاسیس بنیاد اشاره کرده و افزود: این آثار تاکنون هزار و 531 عنوان کتاب بوده است.

11 میلیون و 989 هزار و 50  جلد کتب چاپ شده از ابتدای تاسیس بنیاد

الهی خراسانی ابراز کرد: از این تعداد کتاب چاپ شده هزار و 82 نسخه چاپ اول و 449 نسخه پاپ بعدی بوده‌اند و در مجموع کل تیراژ این عناوین 11 میلیون و 989 هزار و 50  جلد بوده است.

مدیرعامل بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی گفت: این نشانه استقبال عمومی از فعالیت‌های بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس است.

وی اظهر کرد: پیشرفت و رشد بنیاد پژوهش‌های اسلامی دو دلیل دارد که در درجه اول همین بررسی‌ها است که در نهایت کتاب مورد استقبال عمومی قرار می‌گیرد و در درجه دوم استفاده از نیروهای حوزوی و دانشگاهی در این مجموعه است.

الهی خراسانی عنوان کرد: بیش از 70 همایش و نشست علمی و تخصصی با عناوین مختلفی چون رویکرد های نو در تاریخ اسلام، تاثیر سفر امام رضا(ع) در تقویت شیعه و چالش های فرهنگ مصرفی در ایران در بنیاد پژوهش های اسلامی برگزار شده است.

بیان واقعیت‌ها باعث گرفتن تصمیمات بهتر می‌شود

مدیر عامل موسسه خدمات مشاوره ای جوانان و پژوهش‌های اجتماعی آستان قدس رضوی هم در این نشست ابراز کرد: در یافته های پژوهشی نباید از بیان واقعیت ها ترسید.

رضا خوراکیان ادامه داد: بیان واقعیت ها باعث هوشیاری بیشتر مسئولین و گرفتن تصمیمات بهتر می شود.

مدیر عامل موسسه خدمات مشاوره ای جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی عنوان کرد: کسانی که متولی امر هستنئد باید بدانند که آمار ندادن بهتر از آمار های غلط دادن است.

وی نیاز امروز جامعه را در مسئولیت پذیری مسئولین و بیان دقیق آمارها دانسته و ابراز کرد: متولیان باید پژوهشگران را چشم و رصد گر جامعه به شمار بیاورند.

خوراکیان ادامه داد: ما در جامعه امروز در حوزه های پژوهشی نیازمند تخول هستیم و ضرورت دارد در این راستا تلاش بیشتری انجام شود.

وی همچنین یکی از خلا هایی که وجود آن بسیار محسوس بوده و اهمیت زیادی دارد را اهمیت نظارت رسانه‌ها بر محتوای پژوهش‌ها دانست و عنوان کرد: رسانه‌ها نسبت به مقولات پژوهشی با اولویت بیشتری مواجه شده و مباحث پژوهشی را به چالش بکشند.

مدیر عامل موسسه خدمات مشاوره ای جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی تصریح کرد: باید در این حوزه دیجیتال‌سازی و جلوگیری از پژوهش‌های مشابه را مورد توجه قرار دهیم.

حضور رسانه‌ها از پمپاژ آمار غیر علمی در جامعه جلوگیری می‌کند

خوراکیان ابراز کرد: اگر رسانه ها در بحث‌های پژوهشی اولویت بیشتری قائل شوند، هیچ مرکز و سازمانی نمی تواند آمار غیر علمی در جامعه پمپاژ کند.

وی اظهار کرد: ضرورت دارد در در خصوص جوانان آینده‌پژوهی صورت گیرد و بعد از آن نیز باید آینده‌نگاری انجام شود.

خوراکیان عنوان کرد: ظرفیت‌های مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی باید مورد توجه قرار گیرد، در سال جاری مجری چند پروژه علمی بودیم که از آن جمله می‌توان به نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری اشاره کرد.

مدیر عامل موسسه خدمات مشاوره ای جوانان و پژوهش های اجتماعی آستان قدس رضوی عنوان کرد: در این مؤسسه به دنبال ایجاد پژوهشگران جوان هستیم که به همین منظور از پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکترای جوانان حمایت می‌کنیم.

وی عنوان کرد: از جمله پ=ژوهش های مهمی که که در این بنیاد انجام شده است، بررسی تاثیر مشاوره های پیش از ازدواج در روابط زوجین طی سال های نخست زندگی بوده است چراکه بیشترین آمار طلاق مربوط به پنج سال اول ازدواج است.

خوراکیان در پایان از ایجاد باشگاه پژوهشگران جوان و حمایت هدفمند از پایان نامه های کارشناسی و کارشناسی ارشد خبر داد.