شیراز – خبرگزاری مهر: اپرای عروسکی عاشورا در شش شب از 27 آذرماه تا دوم دی در مجموعه فرهنگی و هنری حافظ شیراز به روی صحنه می رود.

به گزارش خبرنگار مهر،  کارگردان اپرای عروسکی عاشورا  ظهر دوشنبه در نشستی خبری خطاب به رئیس جمهور، گفت: شما با شعار کلید به عرصه پا نهادید، اما در نخستین گام های خود از همه هنرها نام بردید بی آنکه از تئاتر نامی به میان بیاورید.

بهروز غریب پور خاطرنشان کرد: نشانه ای از پیگیری قوی مطالبات هنرمندان هنرهای نمایشی هنوز دیده نمی شود.

این فعال حوزه هنرهای آیینی با تاکید بر اینکه حوزه فرهنگ از سوی مسئولان فراموش شده است، افزود: نمی شود برای عمل فرهنگی که تاثیراتش در آینده نمود می یابد خود را به فراموشی سپرد.

آنچه در حق تعزیه صورت گرفته از سوی توده مردم ایران است

وی با اشاره به گستردگی هنر تعزیه در طول تاریخ، توضیح داد: تمام آنچه در حق هنرهای نمایشی آیینی در قالب تعزیه صورت گرفته از سوی توده مردم ایران از سده ها پیش انجام گرفته است. از این رو این هنر در طول تاریخ در شرایط خشنی استمرار یافت که نمایش های آیینی در تنگدستی و شرایط بحرانی حاکم عرضه می شد.

غریب پور با ستودن هوشمندی ایرانی ها در حفظ میراث فرهنگی و آیینی خود، عنوان کرد: باید پذیرفت که ادامه راه و تاثیرگذاری بیشتر این هنر باعث شده تعزیه 400 سال قدمت داشته باشد و این گنجینه ای برای شناخت واقه ی کربلا و گزینه ای مناسب برای انتقال مفاهیم حماسه عاشوراست.

طراح اپرای عروسکی عاشورا تعزیه را موزه موسیقی ایرانی برشمرد و تصریح کرد: انواع دستگاه ها و ردیف های موسیقی ایرانی در این هنر حفظ و انتقال یافته است.

وی دیگر هوشمندی مردم در جریان تعزیه را تدوین تقویم این هنر بیان کرد و گفت: مردم هوشمند ایران به این شیوه توانستند با برنامه ریزی مدون به ویژه در دوران قاجاریه شکل های سوگواری و ... این هنر را حفظ نمایند از این رو بر اساس این تقویم عزت و احترام خاندان انبیا و شقاوت اشقیا به خوبی انتقال یافت.

اپرای عاشورا در امتداد هوشمندی 400 ساله مردم ایران است

غریب پور غفلت از میراثی این چنینی را تقبیح کرد و افزود: اپرای عاشورا در امتداد هوشمندی 400 ساله مردم ایران است تا مبنایی برای دیگر اپراهای عروسکی قرار گیرد.

وی با اعلام اینکه زیباترین ملودی های اپرای عاشورا را از خاطرات کودکی و خطه کردستان به ارمغان آورده است، خاطرنشان کرد: بزرگترین ارکستر نظامی آیین های سوگواری این بخش از کشور به حدی باشکوه بود که تمام پیروان مذاهب را به گریه وا می داشت.

غریب پور اپرای عروسکی حافظ را ادای دینی به گنجینه فرهنگ و هنر آبا و اجدادی ایرانیان عنوان کرد و افزود: گرچه در اجراهای فرانسه، ایتالیا و لهستان جمع اندکی از ایرانی ها و مسلمانان به تماشای این کار نشستند، اما همینکه پیروان دیگر مذاهب و مکاتب اذعان به صلح دوستی مسلمانان به واسطه این اثر داشتند خود گویای علاقه به دانستن پیام صلح امام حسین(ع) است.

وی با اشاره به اینکه امروزه پیام امام حسین(ع) برای دیگر پیروان ادیان الهی هم مهم است، اعلام کرد: به این دلیل است بیشترین دعوت ها از سوی کشورهای دیگر برای اپرای عروسکی عاشورا به دست ما می رسد.

وی با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای شورای انقلاب فرهنگی درخصوص ریز شدن بر مسایل فرهنگی کشور افزود: برای نمونه چرا تاکنون وزارت آموزش و پرورش برای زنده نگه داشتن بازی های محلی مانند لی لی کاری صورت نداده است.

بازنویسی اپرای عروسکی سعدی را آغاز کردم

غریب پور با تاکید بر اینکه به سرقت رفتن نمایشنامه اپرای عروسکی سعدی خللی در اراده وی برای به اجرا رسیدن این اثر هنری وارد نکرده است، خاطرنشان کرد: از فردای روزی که لیبرتو این اپرا از سوی دزدی بی هنر به سرقت رفت دوباره کار بازنویسی را آغاز کردم چون به مردم قول اجرای آن را داده ام. به این خاطر سرقت متن اپرای سعدی من را بیشتر مصمم کرد چراکه این اپرا مزه زندگی منصور حلاج می دهد.

وی با اشاره به اینکه نگران بودجه ساخت اپرای عروسکی سعدی نیست، افزود: اما کسانی می توانند به داشتن حافظ و سعدی افتخار کنند که در این پروژه حضوری فعال داشته باشند، چراکه عمل فرهنگی نیاز به سرمایه گذاری ماندگار دارد.

غریب پور خطاب به آنهایی که دغدغه فرهنگی دارند، گفت: درعین حالی که یک جامعه اسلامی نیاز به ساخت مسجد و حسینیه دارد، نیاز به سالن های تئاتر هم نوعی وقف است. چراکه درک ما از جهان پیرامون باید دچار تحول شود.

ناچاریم موسیقی اپرا را به ارکستر ایروان بسپاریم

وی درباره چگونگی اپرای عروسکی عاشورا، توضیح داد: چون صدای این اثر به صورت رادیویی ضبط شده تغییرات حداقلی در آن صورت گرفته است.

کارگردان اپرای عاشورا، ادامه داد: مهمترین ویژگی این اپرای عروسکی شیوه ایست که بازی دهنده ها و صحنه گردانان گروه عروسکی آران را روز به روز بر چیرگی بازی ها و تغییر کیفی و عاطفی اثر مسلط کرده است.

وی گفت: محمد معتمدی در نقش حربن ریاحی می خواند و مصطفی محمودی نیز در نقش محتشم کاشانی به صداپیشگی مشغول است.

غریب پور تعداد خوانندگان این اثر را 17 نفر عنوان کرد و افزود: بازی دهنده ها و صحنه گردانان اپرای عاشور 25 نفر هستند.

وی، افزود: عروسکهای این اپرا به همراه وقت آن در عدد 72 مشترک است و اینها به صورت عمدی یا برنامه ریزی شده انتخاب نشده است. چراکه باور عمیق اعضای گروه آران به واقعه  کربلا  در همه ابعاد اپرای عروسکی عاشورا بازتاب داشته است.

وی دلیل انتخاب ارکستر ملی ارمنستان را برای اپرای عروسکی عاشورا برشمرد و گفت: وقتی که ارکستر سمفونیک ایران تعطیل است درجاییکه سرود جمهوری اسلامی را ارکستر سمفونیک برلین می نوازد، ما نیز ناچاریم موسیقی این اپرا را به ارکستر ایروان بسپاریم.

غریب پور تاکید کرد: ارکستر سمفونیک زینت مجالس نیست بلکه کارگشای فرهنگ و هنر هر کشوری است.

اپرای عروسکی عاشورا در 6 شب از 27 آذرماه تا دوم دی در مجموعه فرهنگی  و هنری حافظ به روی صحنه می رود.